Близо 2 млрд. евро в пътища и релси, но Северна България пак почти липсва (Графика)
Нов опит “Струма” да се завърши с европари
1,9 млрд. евро е бюджетът на оперативната програма “Транспортна свързаност”, която е публикувана за обществено обсъждане сега, въпреки че първата година за подаване на проекти вече мина.
Парите са приблизително същите като в приключващата сега програма. По нея реално изплатените суми са 63,33%, или 2,216 млрд. лв., а договорените са 91,90%.
По новата програма за жп линии финансирането е 710,86 млн. евро, а за пътища - 703,4 млн. Парите са насочени към трансевропейската мрежа на територията на България, най-вече на коридор “Ориент-източносредиземноморски”.
И тъй като има незавършени участъци по жп линията от София до Пловдив, този проект е прехвърлен към следващия период. Същото е и за довършването на магистрала “Струма” през станалото историческо трасе през Кресненското дефиле. И отново липсва обявената концентрация на средства и проекти за развитие на Северна България, за да не изостава от Южна. В програмата на север е влязла само магистралата от Русе до Велико Търново с обход на Габрово и тунел под Шипка.
Железопътният проект, който бе прехвърлен за довършване, е модернизация на жп линията София - Пловдив в участъка Елин Пелин - Костенец. За него вече са дадени над 1,3 млрд. лв. В тези 51 км са предвидени над 20 км тунели, 23 моста и виадукта с обща дължина на съоръженията приблизително 3 км.
На този етап се строи участъкът от Елин Пелин до Вакарел, изпълнител е консорциумът “Джен-Дуй жп Елин Пелин”, стойността на договора е 498,8 млн. лв. без ДДС. Тези 20 км са най-трудните, те са с
тунел от 6,8 км, такъв не е строен у нас от 50-те години на миналия век
Избран е изпълнител и на участъка между спирките Веринско и Стамболово. Проектът е за 113,6 млн. лв., ще го изпълнява сдружение “Жп транс”.
И за следващите 11 км е избран изпълнител, той е консорциумът “Щрабаг Джи Пи Рейл 2017”, договорът е за 394,5 млн. лв.
В новата оперативна програма се изисква да има проектна готовност и явно Еврокомисията няма да дава повече пари за него, ако сега не се изпълни.
В програмата е записано, че за довършването на участъка Елин Пелин - Костенец са подготвени проектна и тръжна документация, отчуждителни процедури, като част от тях са проведени.
Ще се модернизира и жп линията от София през Драгоман до границата със Сърбия
Проектът е с подготвена документация, одобрен ПУП, част от отчуждителните процедури са проведени, има тръжни процедури и подписани договори за изпълнение на строителни работи и надзор.
Друг проект е модернизация на жп линията София - Пeрник - Радомир. По него има предпроектни проучвания, идеен и технически проект, ПУП, ОВОС, предстои анализ на климата. Небходимо е препроектиране и актуализация на проектната документация поради удвояване на жп линията, провеждане на отчуждителни процедури.
Ще се инвестира в модернизация на ключови гари и изграждане на нови. В жп транспорта се предвижда още развитие на възлите в Горна Оряховица, Русе и Варна.
За жп връзка между България и Северна Македония, която е в програмата, има предпроектни проучвания, актуализиран идеен проект, предстои изготвяне на технически проект и ПУП, проект за тунела от страна на Северна Македония е изготвен през 2010 г.
Провежда се процедура по ОВОС, разработен за цялата линия. Предстоят отчуждителни процедури и изготвяне на тръжна документация за строителство.
Последният жп проект е доизграждане на съоръженията по линията Карнобат-Синдел. По него има предпроектни проучвания, технически проект от 2007-2008 г., ОВОС.
Парите за пътища са концентрирани в три проекта
Приоритетен е този за преминаване на Кресненското дефиле, част от магистрала “Струма”, защото с него ще се завърши коридорът “Ориент-източносредиземноморски”. Това пак е проект, прехвърлен от сегашната програма. Той все още не е стартиран.
Прословутият лот 3.2 е разделен на 2 етапа. Първият е подготвителни дейности, изпълнение на мерки за смекчаване на негативното въздействие върху околната среда и повишаване на безопасността. За него средства са предвидени по настоящата програма.
Вторият етап е в обхвата на новата програма. В него се предвижда строителството, консултански услуги и строителен надзор.
Нивото на подготовката му е: има предпроектни проучвания, идеен проект, ОВОС и анализ на разходите и ползите, които ще бъдат актуализирани. Проведено е отчуждаване на земи, стартирали са тръжни процедури, други тепърва ще се обявяват.
Ако “Струма” бъде довършена в новия програмен период 2021-2027 г.,
ще станат точно 20 г. от откриването на първата отсечка на магистралата
между Даскалово и Долна Диканя. Най-проблемният участък е през Кресненското дефиле, за който още няма съгласие дали да се изгради 15-километров тунел, или магистралата да се раздели на две - за отиване и връщане. И докато текат споровете при катастрофи в дефилето на година загиват средно по 5 човека.
В новата транспортна програма влиза и магистралата Русе-Велико Търново. Предстои изготвяне на технически проект и строителство. Магистралата е с приблизителна дължина 133 км, а трасето е разделено на 3 участъка. Това са Русе-Бяла, обход на Бяла, Бяла-Велико Търново. Посочва се, че със завършването на проекта ще се осигури връзка между магистрала “Хемус” и моста над Дунав при Русе.
Част от подготовката за извършване на строителните дейности (идеен проект, ОВОС и други) е финансирана по сегашната програма. Към момента частично са подготвени отчуждителни и тръжни процедури.
Обходът на Габрово с тунел под връх Шипка също е включен в програмата
Искането за финансиране е предвидено да се подаде към ЕК в края на тази година заедно с това за магистралата от Велико Търново до Русе. За тунела вече бе подписан договор с изпълнител, като стойността е над 360 млн. лева. Проектът за изграждане на съоражението вече има почти 130-годишна история.
Предстои строителство на пътен участък с приблизителна дължина 10,5 км, а самият тунел под връх Шипка е дълъг 3,2 км. Това ще улесни връзката на индустриалните зони на Велико Търново, Пловдив, Стара Загора, Димитровград и други.
Третият приоритет е интермодалност, управление на трафика, подобряване на безопасността на транспорта. В този сегмент е предвидено 50% грантово финансиране и към частни компании за интермодални терминали.
Допустимите дейности за еврофинансиране са модернизация на терминали и пристанищни съоръжения за натоварване и претоварване, реконструкция на пристанища, електрификация и внедряване на сигнализация и телекомуникации, развитие на жп възли, доставка на мултифункционални плавателни съдове.
Планирани са инвестиции за разширение на пристанището в Лом с мултимодален терминал, ново кейово място на пристанището във Варна за мултимодални операции.
Другият акцент е предвиждане на
инвестиции за инфраструктура за алтернативни горива
Това са зарядни станции за елекромобили, като за 5 години трябва да бъдат изградени 10 000.
Нови са проектите в четвъртия приоритет, който е за градска мобилност.
В плана са записани построяване на градска железница в Пловдив, както и жп свързаност на летищата в Пловдив и Бургас с гарите. Мотивът е, че ще се подобри интермодалността и ще се създадат по-добри условия за ефективно използване и комбиниране на видовете транспорт в градски условия.