Строежът на завода за коли до Ловеч тръгва от юли
Край него ще има парк на автоиндустрията
На 173 511 квадратни метра площ ще бъде разположен българският завод “Некст.е.Го” за електрически коли в Ловеч. Това става ясно от постъпилото инвестиционно предложение в регионалната екоинспекция в Плевен. За предложението за изграждане и управление на иновативен завод за сглобяване на електрически автомобили е съобщила община Ловеч в сряда.
От него става ясно, че бъдещият завод ще се намира в имот в “Индустриален парк Балкан”, разположен в Северната промишлена зона на Ловеч. От площта за завода около 17 250 кв. метра ще бъдат предвидени за паркинг за служители и посетители, за контролно-пропускателен пункт на камиони, паркинг за товарене на готовите превозни средства, такъв за логистични дейности и тестово изпитание и др.
Първата копка е планирана за юли -
символично една година след като проектът беше обявен
В началото на април компанията получи от община Ловеч виза и в момента чака разрешително за строеж. Паралелно се провеждат търгове за главен изпълнител на проекта.
“Некст.е.Го България” ще разполага със собствени фотоволтаици - слънчеви панели на покрива, които ще го направят първия напълно въглеродно неутрален завод в Европа.
Размерът на инвестицията е над 280 млн. лв. Има още един проект в напреднала фаза, който да се реализира в същия индустриален парк - фотоволтаичен парк с големина около 100 мегавата. Той ще ще захранва останалите компании в индустриалния парк, които се очаква да са от автомобилния сектор.
Още около 500 декара остават свободни в Индустриален парк “Балкан”, който ще е с обща площ 1400 дка. Зоната се изгражда около терен в завод “Балкан” в Ловеч, на който ще бъде разположена и фабриката за електромобили. Теренът на завода е на братята Кирил и Георги Домусчиеви, които държат 49,998% от “Некст.е.Го България”. Останалите 50,002% от дружеството са на германската Next.e.Go Mobile.
През август заводът край Ловеч получи и сертификат за инвестиция клас А. Държавата подписа и
меморандум с компанията за помощ от 34 млн. евро
Те обаче ще се отпуснат, при условие че до 2024 г. има производствени активи в експлоатация и разкрити 250 работни места, до 2027 г. - най-малко 10 хил. продадени автомобила и 365 работни места.
Планът за България предвижда в края на 2023 г. заводът да е напълно оборудван и да се направят първите пробни електромобили. Пълномащабното производство ще започне през втората половина на 2024 г., когато ще бъдат възприети и новите стандарти, засягащи производството на автомобили в Европа. Първата година при пълен производствен капацитет ще бъде 2025 г., посочва изпълнителният директор на “Некст.е.Го” Любомир Станиславов.
Амбицията на производителите е възможно най-много части от автомобила да бъдат произведени в България, включително и най-важните алуминиеви компоненти. Това е
иновативната технология, която ще се използва за българските електромобили и ще им осигури 2-3 пъти по-дълъг живот
Алуминиевата конструкция ще се произвежда от българската фирма “Етем”, а кабелите - в завода на “Язаки” в Ямбол. Софтуерът на колата ще се изработва от българското звено на “Бош”.
Бразилската футболна суперзвезда Неймар пък стана рекламно лице на колите на ток. Нападателят на “Пари Сен Жермен” е новият глобален посланик на марката Next.e.Go Mobile със седалище в германския град Аахен. На 5 май в Берлин Неймар представи продуктовата линия за 2022 г., наречена e.wave X. Ще има и нова версия на малкия електрически градски автомобил, който ще бъде с променен дизайн тип кросоувър.
“Много съм доволен да започна това партньорство с e.Go Mobile и да подкрепя техния глобален ангажимент за устойчива електрическа мобилност”, каза Неймар.