Известни и интересни българи влизат в онлайн уроците по гражданско образование
"Образование 4.0" е съвместна инициатива на Vivacom и в. “24 часа” за дигитална трансформация на основното и средното образование.
Проектът си поставя за цел да популяризира ползите от дигитализация на българските училища чрез въвеждане на технологии, нови методи на преподаване в сигурна виртуална среда и подходящо съдържание.
Ученици редят политически пъзел в електронно обучение
Гражданското образование влезе в училище от миналата година за учениците от 11-и и 12-и клас, затова много от уроците се провеждат и онлайн.
“Платформите с отворен достъп подпомагат процеса, за да моделираме отговорни граждани, които са критични към информацията, която получават, хора, които трябва да осъзнаят границите между частния и обществения интерес”. Това разказва Ралица Кирилова, заместник-директор на столичното 18-о средно училище “Уилям Гладстон”, която води предмета.
Според педагожката в обучението по гражданско образование по-важни са методите на преподаване, отколкото съдържанието в учебниците. Затова е важна ролята на проектно базираното учене и на интерактивните форми. “Придобиването на граждански компетентности изисква гъвкави и съобразени с времето подходи - дебати, дискусии, проектна работа, изследователска работа. При формирането на такъв тип демократична култура учителят играе много роли, а в часовете по гражданско образование е по-скоро ментор и наставник, защото от учениците се очаква да използват придобитите досега знания, опит, да анализират, да са търсещи и критични към интерпретациите, внимателни към информацията”, разказва още Ралица Кирилова.
Обучението от разстояние в тези часове е дало възможност за срещи с различни лектори, професионални юристи. Учениците разговарят със софийския прокурор Бенчев за
детско правосъдие,
трафик на хора,
престъпления и санкции, права и отговорности.
Теми като идентичност, принадлежност, аз и другите, толерантност били ядро на часовете през последните месеци. Гостувала Иптисан Хасан от Ирак, бивша ученичка на 18-о СУ, която разказала за пътя и живота на бежанците, за важността от емпатия и съпричастност, както и за живота и традициите на нейната общност - язидите.
Според Ралица Кирилова часовете по гражданско образование са и часове на свобода, когато мнението на всеки един ученик е важно и зачитано, за да се научим взаимно на демократичност в общуването.
“Обсъждаме филми, книги, настоящи ситуации. Играем ролеви игри - сега
с 12-и клас подготвяме
общински бюджет,
а с 11-и клас - местни избори, с кандидати, програма и представяне. В това поле видеоматериалите със свободен достъп, снимки, книги, статии са особено актуални и полезни. Нашата виртуална класна стая - big blue button и инструментариума на платформата, която ползваме (u4ili6teto.bg), дават редица опции за онлайн взаимодействие - анкети в реално време, изследвания, презентиране на различни групи и т.н. Възможностите, които съвременният обмен на съдържание предлага, както и платформи със свободен достъп като youtube, Khan Academy, TED (https://www.ted.com) правят часовете интересни и провокативни”, обясни учителката.
Наскоро различни организации с подкрепата на министерството са създали и продължават да надграждат свои бази с ресурси - такива са фондация “Софийска платформа”, с гражданско.бг, различните издателства, добавящи електронни ресурси като e-prosveta, видеоканалите на “300 секунди право”, “Политически пъзел” и редица други. Много полезни били и филмите със свободен достъп за училища.
На практика обучението по гражданско образование в 11-и и 12-и клас променя ролите в учебния процес и следва да постави учениците като активни изследователи, анализатори и смели, критично мислещи изобретатели на настоящето, обобщава учителката.
“Преди всеки урок използвам мисловни карти, каквито има на сайта на Министерството на образованието и науката и в Уча.се., както и популярните мозъчни атаки”, разказва и учителият от 119-о средно училище “Акад. Михаил Арнаудов” Никола Шопов. Той преподава гражданско образование на 4 паралелки от 11-и и 4 парларелки от 12-и клас, с които при онлайн обучение се свързва чрез Google meet.
В момента с 11-класниците учат за социални групи и общуване, а с 12- класниците - за политиките на ЕС. Самият той прави свои презентации, които предлага на учениците. Ползва и е-учебника на “Педагог 6”.
Предметът им е интересен. Учителят им задава различни проекти. Темите, които им се виждат най-атрактивни, са социалните групи, общуването, етносите, политиките на България и ЕС.
Много учители по гражданско образование предлагат в началото на уроците си увода по предмета на Уча.се, който започва така: Всички в нашата държава сме в един кораб. Много сме, различни сме, всеки иска нещо за себе си, но в крайна сметка искаме корабът да върви напред, за да ни е по-добре на всички. Затова трябва да работим заедно.