Владимир Върбанов: Първият хеликоптер за медицинска помощ - догодина, през 2024 г. отварят и базите

18.02.2022 16:12 Марияна Бойкова
Зам.-министър Владимир Върбанов
През годините имаше опити за създаване на въздушно спасяване от частни компании, но без подкрепата на държавата начинанията не бяха успешни.

В рамките на златния час ще бъде покрита всяка точка на страната, включваме и 112 в медицинското спасяване по въздух, казва  зам.-министърът на транспорта

- Г-н Върбанов, 5 ли са хеликоптерите, чиято покупка ще е по плана за възстановяване?

- Пет са предвидени по плана, шестият - с пари от оперативна програма “Регионално развитие”.

- Не е само купуване на хеликоптери, а изграждане на цяла система, нали?

- Това е изграждане на цялостна система за спешна медицинска помощ по въздуха, хеликоптерите са малка част.

- Какви са стъпките в изграждането ѝ?

- Освен купуването на хеликоптерите ще трябва да направим избор на локации, където да бъдат изградени бази за постоянно дежурство на хеликоптерите със съответните центровете за спешна медицинска помощ, които да са близо до тези бази. Съобразяваме ги с гъстотата на населението в регионите, с честотата на пътнотранспортните произшествия и на бедствията и авариите. Ще се преценява и близостта със специализирани болнични заведения и какво е наличието на спешна медицинска помощ. Това е от първите и много важни стъпки.

- И докъде сте с тези анализи? Те би трябвало отдавна да са направени.

- Правени са в годините, но има промени в гъстотата на населението. Можем да кажем, че 95% са готови.

- Къде ще бъдат базите?

- Идеята е да са в София, Крумово, Сливен, Горна Оряховица, във Варна или Балчик и в Бургас.

- А спасяването в планините, в зимните курорти?

- Така е направена навигацията, че в рамките на т.нар. златен час един хеликоптер да отиде и да се върне. Базите са “разсеяни” така, че да може да се достигне с тези хеликоптери във всяка точка на България.

- Ски курортите се покриват от София, така ли?

- От София и от Крумово.

- Авиокомпания ли ще се създава?

- Не. Това беше първоначалното ни желание, но след анализите преценихме, че това звено трябва да бъде равноотдалечено от всички министерства. Затова предложението ни е да се създаде втори авиационен оператор, който да осъществява тази дейност. Още не сме отхвърлили възможността то да е към съществуващия Държавен авиационен оператор, където е правителственият авиоотряд.

Координационният център, който учредихме, и чийто председател съм, трябва да види дали няма законови пречки за лицензиране във връзка с европейските директиви.

Възможностите са три - това звено да е към съществуващия Държавния авиационен оператор, създаване на втори авиационен оператор или симбиоза между двата, с цел намаляване на финансовите параметри. Към процеса на създаване на тази система ще бъдат привлечени министерствата на транспорта, здравеопазването, вътрешните работи и евентуално ВВС. 

 Координационният център, който учредихме, и чийто председател съм, трябва да види дали няма законови пречки за лицензиране във връзка с европейските директиви.

- Как ще се съчетае този държавен авиационен оператор със спешната помощ?

- Ако продължа по предстоящите стъпки, следващата е подготовката на кадри. За пилоти на хеликоптерите предвиждаме в една част това да стане във Висшето военновъздушно училище “Георги Бенковски”. Ще се обучава и медицинският персонал, той ще бъде от парамедици, които ще придружават пилотите и ще имат дежурства в базите. Ще има и наземен персонал, който да обслужва летателната и медицинската техника, която ще е на борда на машините.

Това е една голяма система, която за толкова години никой не е посмял да създаде.Трябва да я свържем и към системата на телефон 112. В много държави е изградена система с различен телефонен номер, който е специално за медицинска помощ по въздух.

- Ще я правите ли у нас?

- Разглеждаме всякакви варианти, но телефон 112 ще бъде ангажиран в спасяването по въздух.

- Колко ще струва създаването на системата?

- Самото купуване на хеликоптерите е 120 млн. лв. - един струва към 20 млн. лв. За изграждането на системата, което ще е поетапно и ще продължи в рамките на 4-5 години, не можем да се ангажираме още със суми. Инвестицията е сериозна, но тя е за гражданите на България и за международния туризъм.

- Останалата инфраструктура, базите, обучението, вероятно ще са национално финансиране, така ли?

- По-скоро - да, но ще търсим и европейска помощ, имаме подкрепата на ЕК. България е единствената държава в ЕС, която няма изградена тази система.

- Кога ще дойдат първите вертолети и кои бази първо ще влязат в действие?

- Първият хеликоптер трябва да дойде следващата година, така е заложен по оперативната програма. Надяваме се до 2024 г. да бъдат отворени първите пунктове. Ще стартираме системата поетапно, дори два пункта изградени да имаме, ще я стартираме.

- Къде ще са тези първи пунктове?

- Там, където най-лесно ще бъдат изградени базите и нямаме противоречия с изискванията на летене.

- Това София и Пловдив ли са?

- Да. Те вероятно ще са първите.

- Кога смятате, че ще бъде завършена системата?

- Смятаме, че след пет години ще функционира в пълния си обем.

Други от Мнения

Пречупване на тренда - ниските лихви спряха растежа на милионерските влогове

Вземащите кредит трябва да се съобразят с новата тенденция - лихвите ще се покачват Хората изчакват да видят докъде ще спаднат цените, за да получат по-изгодни сделки БНБ публикува редовната

Красен Станчев: Бъдещият кабинет не е на ротацията, щафета е - трябва да бъде разписано какво поема първият и какво предава

Обедняване и апокалипсис няма! Всички - без семействата с повече деца и част от пенсионерите, са по-добре в последните 2 г., казва икономистът - Държава пред катастрофа, икономика пред рецесия

Президентът си е основал звукозаписна компания и от там сега ще излязат редица нови хитове

Няколко коментара на извънредната и налудничаво динамична политическа обстановка: 1. “Да, България” винаги е била категорична, че експертният състав на правителството е това

Кабинет на ПП-ДБ само с техни министри не им дава по-добри възможности

Партиите - участнички в споразумението за излъчване на правителство от ГЕРБ-СДС и ПП-ДБ са заинтересовани да постигнат балансирано представителство в предстоящия кабинет

“Букър” тежи, колкото и да ръкопляскате или да хулите

Радвам се за Георги Господинов. Книга, писана на езика свещен, достигна до световно признание. Интересни са ми тези, които обругават, без да са чели Може би думата награда иде от това, че някой

>