Моника Вити си отиде на 90 години, въпреки че се скри от света още преди 2 десетилетия (Обзор)

03.02.2022 03:00 Виолина Христова, Рим
Моника Вити във филма “Червената пустиня” на Антониони, сниман на Розовия плаж

Музата на Микеланджело Антониони бе болна от дълго време, до последно за нея се грижи мъжът ѝ

На 90 г. в Рим почина актрисата Моника Вити, музата на режисьора Микеланджело Антониони. За последно тя се появи официално пред публика през 2001 г., когато беше приета в президентския дворец “Куиринале” по повод филмовите награди “Давид ди Донатело”. Месеци по-късно изгледа като зрителка и мюзикъл в Рим.

Никога повече обичаната от цяла Италия Моника не се показа пред нея. Актрисата беше болна от неврологично заболяване, подобно на Алцхаймер, и затова съпругът ѝ Роберто Русо

я криеше и

защитаваше от

околния свят

Той беше човекът, който не само се грижеше за нея, а и се бореше непрекъснато против фалшивите новини, които от време на време обявява нейната смърт. Затова сега Русо сам се обади на бившия кмет на Рим Валтер Велтрони и го помоли да съобщи за нейната кончина.

“Правя го с голяма болка, обич, съжаление”, написа в туитър Велтрони.

Мария Луиза Чечарели, както е истинското име на Моника Вити, се ражда в Рим на 3 ноември 1931 г. Всепризната като икона на италианското кино, тя има в кариерата си над 50 филма, 5 награди “Давид ди Донатело”, 3 “Сребърни ленти”, “Златен лъв” за цялостно творчество от Фестивала във Венеция, “Сребърна мечка” от Берлинския фестивал и др.

Моника се ражда в буржоазното семейство на римски инспектор от международната търговия. Майка ѝ пък е от Болоня. Първите години от живота си обаче момичето прекарва в Сицилия, където семейството ѝ се мести по време на войната. Тя няма щастливо детство заради конфликтите между родителите ѝ. Заради това от малка се чувства несигурна и копнее за вниманието на околните. Както ще признае в свое интервю, да играе, се превръща в нещо като “инстинкт и необходимост” за нея.

“По време на бомбардировките в Сицилия с братята ми отивахме да се крием в подземията. Бяхме си построили театър, правехме се на кукли, гримирахме се, говорехме.Това беше първият ми спектакъл”, разказва Моника.

Първото ѝ участие в театрално представление обаче е на 14-годишна възраст. Тогава се включва в спектакъл за събирането на пари за сиропиталище за глухонеми деца. “Семейството ми беше много строго и си мислеше, че дори гледането на театър е някаква корупция.”

Още тогава всички забелязват този особен, дрезгав глас на Моника, който всъщност ѝ помага в кариерата.

“Казаха ми веднага, че съм странен феномен и че ще постигна големи неща.” Момичето си дава сметка веднага, че да играе, е нещото, което иска да прави през останалата част от живота си. Родителите ѝ са против,

защото искат да учи,

да си намери съпруг

и да роди деца

Майка ѝ дори твърди, че прахът от сцената “корумпира душата и тялото”. Моника обаче поема по пътя си и прави всичко онова, което иска. Колкото повече родителите ѝ се противят, толкова повече Моника се заинатява с театъра.

Когато вече са в Рим, тя минава често пред театралната академия “Силвио д’Амико”, опитвайки се през портата да шпионира какво става вътре. Иска и тя да бъде част от тези хора, които викат, плачат, смеят се, рецитират. Първия път обаче не я приемат. Това става при второто кандидатстване през 1951 г.

Междувременно ѝ правят преглед на гласните струни, от който излиза, че те не биха могли да издържат усилията на театралната сцена, така че не би могла да учи за актриса. Момичето е направо бясно, когато чува всичко това. Предупреждава, че е готова да излезе на улицата и да се хвърли под някоя кола. Така в крайна сметка медицинското се изхвърля в кошчето за боклук и тя се записва за студентка в академията. Нейният маестро става Серджо Тофано. Именно той я съветва да се посвети на комичната, а не на драматичната си страна, както и да смени името си, защото Чечарели не звучи добре за театрален плакат. Така Мария Луиза става Моника, а Вити го избира като съкращение от фамилното име Витиля на майка си.

Моника се дипломира през 1953 г. и веднага влиза в театралната трупа на Тофано. Започва с малки роли в киното, където работи най-вече като дубльорка. Както Микеланджело Антониони, така и Марио Моничели използват първо гласа ѝ за филмите си.

Един ден Антониони търси глас за бензинаджийка в свой филм. Иска глас, който да звучи като изтощен, така че този на Моника е идеален. По време на озвучаването на ролята тя чува коментара на Антониони зад гърба си “Имате прекрасен тил. Бихте могли да се занимавате с кино”. Така започва и нейната кариера.

Вити е идеалната актриса за роли, в които става въпрос за липса на комуникация, напрежение и нерви в една двойка, за неспокойствието на съвременната жена. Снима се в “Приключението” (1960), “Нощта” (1961), “Затъмнението” (1962), “Червената пустиня” (1964). Играе с Марчело Мастрояни, Жана Моро, Ален Делон.

“По време на четирите филма с Антониони открих много повече от един режисьор. За мен той бeше баща, брат, приятел. Беше целият ми живот, защото се чувствах изключително сигурна до него, а освен това ме гледаше с очи, пълни с внимание... Дължа му моята смелост. Моята сила я дължа на доверието му”, казва Моника в свое интервю.

Заваляват и филмовите награди за актрисата. Вити и Антониони са навсякъде заедно, живеят даже в апартаменти един над друг, свързани с вътрешна стълбичка. Никой не си дава сметка защо и как в един момент близостта им се изчерпва.

По време на “Червената пустиня” Моника се запознава с оператора Карло ди Палма, който става новият ѝ годеник. Италианката работи и с режисьора Франко Дзефирели. През 1964 г. среща и Алберто Сорди в “Летящата чиния” на Тинто Брас, който също става нейно вдъхновение в киното. Именно със Сорди стига до по-нататъшните си успехи с редица филми. Играе в творби на Еторе Скола, Дино Ризи и др. През 70-те години е режисирана три пъти и от спътника си в живота Карло ди Палма. Моника опитва и в телевизията, играе и в театъра.

През 80-те години обаче в живота ѝ идва друг мъж – фотографът от киното Роберто Русо, който после става режисьор. Той остава с жена си до края на живота ѝ. Последното появяване заедно пред хора е на 14 март 2002 г. по време на театралния дебют в Рим на музикъла “Парижката Света Богородица”. Оттогава актрисата се отдръпва зад завесата.

Други от От страната и света

Камъни като в Колизея в Рим пазят главата на Севт III в Лос Анджелис

Вила "Гети" разполага с огнеупорни врати, двойни стени, система, която херметизира всяка зала, и собствен резервоар с вода На 7 януари огънят стига на 2 метра от входа и тогава запечатват

Корабът "Св. св. Кирил и Методий" е на котва пред нашата база на о. Ливингстън

Научноизследователският кораб „Св. св. Кирил и Методий" (НИК 421) се намира в залива Емона, част от Южния залив на о. Ливингстън, пред българската антарктическа база „Св

Патриарх Даниил беше гост на новогодишна среща в австрийското посолство в София

По покана на посланика на Австрия в България в сградата на австрийското посолство в София гостуваха Негово Светейшество българският патриарх и Софийски митрополит Даниил, монсеньор Петко Вълов

НАП: Над 6000 търговци все още начисляват 9% ДДС

Само за седмица щетите за бюджета са за повече от 1 млн. лева Над 6000 дружества, собственици на търговски обекти, са начислявали погрешно 9% ДДС, вместо 20%, след 1 януари 2025 г

България с най-ниско ниво на удовлетвореност от живота в ЕС през 2023 г.

През 2023 г. средното равнище на удовлетворено от живота в ЕС е 7,3 по скалата от 0 до 10, отчита Евростат. Нивото на удовлетвореност може да бъде повлияно от редица фактори като възраст, образование

>