И онлайн ученици музиканти пак печелят международни награди
"Образование 4.0" е съвместна инициатива на Vivacom и в. “24 часа” за дигитална трансформация на основното и средното образование.
Проектът си поставя за цел да популяризира ползите от дигитализация на българските училища чрез въвеждане на технологии, нови методи на преподаване в сигурна виртуална среда и подходящо съдържание.
l Пеят песен на Хайгашот Агасян за доброто, докато на пиано от вкъщи им акомпанира учителят
l Професори от Европа и САЩ работят дистанционно с наши цигулари в Музикалното училище
Обучението по музика както в музикалните, така и в средните училища съвсем не е забавило темпо покрай пандемията. Напротив! Дистанционното обучение дава нови и различни възможности.
Благородна Танева преподава цигулка в националното музикално училище “Любомир Пипков” в София. Онлайн уроците минават чрез messanger във фейсбук. Смята, че връзката там е най-добра. За да бъдат часовете максимално полезни за децата, си е купила един от последните модели лаптопи.
Най-лесни са уроците с по-големите ученици. Трудността идвала с начинаещите. “Нашият инструмент изисква специална работа върху постановката на ръцете. Това се осъществява трудно от разстояние. Детето трябва да види отблизо, ние да пипнем ръцете му, да видим дали ги стяга, или са отпуснати. В нашата професия има специфични неща като да не се свири фалшиво. При нас се изисква
поставяне на пръстчето на струната с
точност до милиметър, за да звучи вярно
Това дистанционно става по-трудно”, разказва Благородна Танева.
Не е като при пианото или акордеона, които имат постоянна височина на тоновете. Куриозни случаи имала и при скъсване на струната - нещо, което се случва често при смяната на температурите - от студено навън на топло вътре. Ако родителят не е музикант, не може да я смени. Случвало се е да обяснява: въртете надясно, не толкова, сега върнете обратно.
Дори в дистанционната среда успели да подготвят много конкурсни програми. Заради COVID 90% от международните конкурси се провеждат онлайн. Пращат се записите. Жури ги прослушва и оценява.
“Децата се научиха да правят записи на високо ниво - в студио, вкъщи или в учебните зали и концертната зала на училището. Концентрирани са и успяват да спечелят много конкурси”. Само за миналата година класът ѝ има над 60 приза. Нейни ученици участвали онлайн и в майсторски класове - с проф. Дора Шварцберг в Австрия, с проф. Павел Верников в Швейцария. През лятото участвали в академия за камерна музика и солово изпълнение в Музикалното училище. Голяма част от уроците са били дистанционни с преподаватели от САЩ.
В пандемията имало предизвикателство и към корепетиторите. За да осигурят акомпанимента на пиано, те правели записи, които да изпратят на ученика. Така учениците
свирили под акомпанимента на записа
Това пък събужда други сетива, казва цигуларката.
Провеждат и онлайн срещи на класа. В тях се включват всички, свирят и се слушат един друг. Не е като в обичайните индивидуални уроци.
Класът на Благородна Танева е от 14 ученици на различна възраст. Най-малките са в 3-и клас, а най-голямата е абитуриентката Лора Маркова. Освен за матурата в момента подготвя материал за концертните си изяви. Предстои ѝ участие в Швейцария през март. Работи творби на автори от всички епохи - Бах, Моцарт, Паганини, Цезар Франк, Равел, Чайковски.
Като минус на онлайн обучението за артистите, които се готвят за сцена, педагожката отчита липсата на жив контакт с публиката. “Колкото и да е ползотворно дистанционното обучение, излизането на сцена е важно, за да тренира и психиката, и чисто музикантския напредък”, казва Благородна Танева, която преподава цигулка от 40 години. Миналата година получила почетното отличие “Неофит Рилски” по предложение на колегите си. Майка е на младата, но вече утвърдена цигуларка Зорница Иларионова.
Ентусиазъм, музикантски дух и желание магията на музиката да стигне до децата не липсват и в средните училища. Румен Михалев е учител по музика в столичното 18-о средно училище “Уилям Гладстон”. Работи с moodle. Втора година е и класен на 6-и “в” клас. Преподава на ученици от 5-и до 10-и клас в 24 паралелки.
“Искам да възродя пеенето сред децата, както всъщност се е наричал предметът преди години. Няма значение дали детето пее интонационно вярно, важно е да го прави със сърцето си. Пеенето показва лицето на музиката”, обяснява подхода си на работа учителят. Вярва, че музиката възпитава. Затова дисциплина в часовете му по музика не липсва. Когато изучава песен с учениците си, задължително той я изпълнява, акомпанирайки си на пиано. Понякога свири и на тромпет и на китара. Пише хубави оценки, защото децата се стараят. И гордо показва в клипче как децата от 5-и “а” разучават песента по музика на Хайгашот Агасян “Ах, добрината”. Първо им изпява сам:
Колко ли струва, някой ще каже,
щом е тъй малко, щом липсва даже.
Може би струва купища злато
или пък колкото царство богато.
Ах, добрината, тя ни изпълва със радост сърцата.
Ах, добрината, колко е сложна таз дума крилата.
Колко е тъжно, колко е чудно,
отговор прост, а открива се трудно,
струва трошица, когато я даваш,
цяла вселена, щом получаваш!
След изпълнението на учителя си Виктор изпява куплета, а Дойлина - припева.