Каназирева към двама министри: Какво правите с кариерите в Белащица?
Ще бъдат ли удължени договорите на концесионерите, които добиват инертни материали от Белащица? Този въпрос отправя депутатката от ГЕРБ Дани Каназирева към министрите на енергетиката Александър Николов и на околната среда Борислав Сандов.
"Радвам се, че след като в понеделник входирах питането си, вчера министърът на околната среда и водите пристигна в Пловдив", припомня тя. Сандов обяви, че е дошъл да се срещне с инициативния комитет от Белащица и ще се съобрази с искането на хората. А то е кариерите да не извършват дейност.
Каназирева настоява за същото. Тя се интересува дали има депозирано искане от страна на концесионерите за удължаване срока на договорите и какви конкретни действия ще предприеме министерството, за да не допусне двете концесии да продължат. Настоява за отговор, ще позволи ли държавата да се разшири площта, предоставена на “Холсим кариерни материали Пловдив“ АД и ще задължи ли концесионерите да рекултивират нарушените от тях терени.
Според депутатката договорът с "Xолcим кapиepни материали Пловдив" АД е в сила от 01.02. 2001 г. със срок за 20 г. и 194,8 дка площ. Концесията, учредена в полза на “Европейски пътища“ АД е предоставена на 12.08.2008 г. за 25 г., като датата на влизането й в сила е 03.02.1997 г. с концесионната площ 230,3 дка.
„Към настоящия момент срокът на концесионния договор на първата е изтекъл, но съществува възможност същият да бъде удължен и дейността да бъде разширена, като площ и обем на кариерна дейност. За втората концесия срокът на договора изтича на 03.02.2022 г.“, посочва Каназирева.
Твърди, че експлоатацията на двете кариери е предизвикала силно обществено недоволство сред населението на селата Белащица, Браниполе и Марково. Хората там негодиват от замърсяването на въздуха с прах, шум от машини и взривните работи в района.
„Преработвателната дейност и транспортирането на материала съществено влошаваха условията на живот и създаваха риск за здравето на населението. И двете кариери се намират в непосредствена близост до къщите на жителите на населеното място и при по-силни ветрове достига прах до всички населени места от родопската яка, както и до квартали на Пловдив. Заради това републиканският път III-8604, който преминава покрай кариерите и се ползва за извозване на добития материал, е в лошо състояние“, изтъква Каназирева. Припомня, че когато е била областен управител са извършени проверки от РИОСВ и Министерство на енергетиката, а министърът Теменужка Петкова е преустановила кариерната дейност.
В питането си отбелязва, че се проучи наличието на питейни водоизточници, които са били ползвани и ще се ползват в бъдеще за водоснабдяване на с. Белaщица.
В близост до съществуващите кариери се намират карстови извори, каптирани през 1967 г. Kъм момента два от каптажите са технологично свързани с водоснабдителната система на с. Белащица.
“ВиК” ЕООД - Пловдив предприел необходимите действия за проектиране и изграждане на санитарно-охранителните зони около съществуващите каптажи с цел да бъдат включвани във водоснабдителната система на с. Белащица.
„Към настоящия момент са изготвени проекти за COЗ (санитарно охранителни зони), като кариерните площи попадат в пояси 2 и 3 oт тях. Близостта на изворите до действащите кариери, начинът на добив чрез взривни работи и намеренията за разширяване на концесионните площи крият риск за тези водоизточници, включително за пълната загуба на водата“, предупреждава Каназирева.
Тя алармира и за още един проблем - в близост до кариерите в периметър между 1,5 и 2,5 км има 4 свлачища, от които едно е активно. Те са отразени в Националния регистър на свлачищните райони.
Депутатът подчертава, че шумът и праховите емисии години наред застрашават здравето на населението от близките села и влошават условията на живот в тях. Концесионерите не са предприели задължителните мерки за ограничаване на тези вреди.
„До настоящия момент не са предприети никакви действия за рекултивация на нарушените площи. Познавам проблемите в детайли и не виждам никакви основания кариерите да работят“, категорична е Каназирева.
Има ли искане от концесионерите на кариерите в Белащица да бъдат удължени договорите. Този въпрос отправя депутатката от ГЕРБ Дани Каназирева към министрите на енергетиката Александър Николов и на околната среда Борислав Сандов.
"Радвам се, че след като в понеделник входирах питането си, вчера министърът на околната среда и водите пристигна в Пловдив", припомня тя. Сандов обяви, че е дошъл да се срещне с инициативния комитет от Белащица и ще се съобрази с искането на хората. А то е кариерите да не извършват дейсност.
Каназирева настоява за същото. Тя се интересува дали има депозирано искане от страна на концесионерите за удължаване срока на договорите и какви конкретни действия ще предприеме министерството, за да не допусне двете концесии да продължат. Настоява за отговор, ще позволи ли държавата да се разшири площта, предоставена на “Холсим кариерни материали Пловдив“ АД и ще задължи ли концесионерите да рекултивират нарушените от тях терени.
Според депутатката договорът с "Xолcим кapиepни материали Пловдив" АД е в сила от 01.02. 2001 г. със срок за 20 г. и 194,8 дка площ. Концесията, учредена в полза на “Европейски пътища“ АД е предоставена на 12.08.2008 г. за 25 г., като датата на влизането й в сила е 03.02.1997 г. с концесионната площ 230,3 дка.
„Към настоящия момент срокът на концесионния договор на първата е изтекъл, но съществува възможност същият да бъде удължен и дейността да бъде разширена, като площ и обем на кариерна дейност. За втората концесия срокът на договора изтича на 03.02.2022 г.“, посочва Каназирева.
Твърди, че експлоатацията на двете кариери е предизвикала силно обществено недоволство сред населението на селата Белащица, Браниполе и Марково. Хората там негодиват от замърсяването на въздуха с прах, шум от машини и взривните работи в района.
„Преработвателната дейност и транспортирането на материала съществено влошаваха условията на живот и създаваха риск за здравето на населението. И двете кариери се намират в непосредствена близост до къщите на жителите на населеното място и при по-силни ветрове достига прах до всички населени места от родопската яка, както и до квартали на Пловдив. Заради това републиканският път III-8604, който преминава покрай кариерите и се ползва за извозване на добития материал, е в лошо състояние“, изтъква Каназирева. Припомня, че когато е била областен управител са извършени проверки от РИОСВ и Министерство на енергетиката, а министърът Теменужка Петкова е преустановила кариерната дейност.
В питането си отбелязва, че се проучи наличието на питейни водоизточници, които са били ползвани и ще се ползват в бъдеще за водоснабдяване на с. Белaщица.
В близост до съществуващите кариери се намират карстови извори, каптирани през 1967 г. Kъм момента два от каптажите са технологично свързани с водоснабдителната система на с. Белащица.
“ВиК” ЕООД - Пловдив предприел необходимите действия за проектиране и изграждане на санитарно-охранителните зони около съществуващите каптажи с цел да бъдат включвани във водоснабдителната система на с. Белащица.
„Към настоящия момент са изготвени проекти за COЗ (санитарно охранителни зони), като кариерните площи попадат в пояси 2 и 3 oт тях. Близостта на изворите до действащите кариери, начинът на добив чрез взривни работи и намеренията за разширяване на концесионните площи крият риск за тези водоизточници, включително за пълната загуба на водата“, предупреждава Каназирева.
Тя алармира и за още един проблем - в близост до кариерите в периметър между 1,5 и 2,5 км има 4 свлачища, от които едно е активно. Те са отразени в Националния регистър на свлачищните райони.
Депутатът подчертава, че шумът и праховите емисии години наред застрашават здравето на населението от близките села и влошават условията на живот в тях. Концесионерите не са предприели задължителните мерки за ограничаване на тези вреди.
„До настоящия момент не са предприети никакви действия за рекултивация на нарушените площи. Познавам проблемите в детайли и не виждам никакви основания кариерите да работят“, категорична е Каназирева.