Е-уроци “вкарват” експеримента по химия вкъщи
Видеосъдържание помага на учениците да разберат общото между формулите и реалния свят - най-важното, за да им стане предметът интересен
"Образование 4.0” е съвместна инициатива на Vivacom и в. „“24 часа” за дигитална трансформация на основното и средното образование.
Проектът си поставя за цел да популяризира ползите от дигитализацията на българските училища чрез въвеждане на технологии, нови методи на преподаване в сигурна виртуална среда и подходящо съдържание.
Няма нормален дом, в който в аптечката да липсват йодна тинктура и витамин С. Само с тези два простички препарата може да се направи истински химически експеримент за скорост на реакциите и факторите, които им влияят. Изучава се в 10-и и 11-и клас.
Ако в чаша с вода капнем 5 капки йодасепт, ще получим жълт разтвор. Ако пуснем таблетка витамин С, разтворът ще стане безцветен. Засичаме за колко време ще се обезцвети. Ако сложим обаче 10 капки йодасепт и нова таблетка витамин С, процесът ще протече по-бързо. Скоростта на реакцията ще е променена. Това е химичен експеримент, който е безопасен и е с материали, които поначало има във всяка къща. Така може да пригодим експеримент в домашни условия.
За опита си онлайн разказва Наско Стаменов. 28-годишният учител по химия преподава в Националната природо-математическа гимназия и участва в “Корпус за Бързо Гърмене” (Bomb Squad) - научен екип, който зрелищно рекламира химията. Наско Стаменов използва предимно своето творчество - сам прави клипчета в собствения си канал в ютюб: https://www.youtube.com
/user/justNaka/playlists.
Познава добре и платформите, полезни на учениците и на колегите си.
Най-известни са Кан академия, където има най-вече преводни материали. В Уча.се са много често авторски. В Знам.бе събират информация от учители за учители.
“Експерименталните часове са едни от най-важните в химията. Те
свързват
буквичките
и цифричките от
дъската с нещо,
което учениците
могат да пипнат
Вече трета учебна година сме с леко вързани ръце, защото не сме в училище. Това ни поставя пред няколко избора: Първият е просто да се откажем, да не говорим за експеримент, а само теоретично. Това е най-лошият вариант”, коментира учителят по химия. Според него така учениците почват да си мислят, че химията няма нищо общо с реалния свят.
Вторият начин е да се ползват симулации и видео клипове. И двете са изключително удобни в онлайн среда. Наско Стаменов ползва PhET interactive simulations https://phet.colorado.edu/ - свободна платформа за симулации по физика и химия на Университета в Колорадо. Ако линкът се даде на учениците, те сами могат да си разиграят експеримента.
Наско Стаменов обича да си измисля експерименти, публикува някои в списанието на Министерството на образованието и науката “Аз Буки”.
Предлага още няколко канала, които правят видеа с химични експерименти с високо качество -
Найджъл Браун: https://www.youtube.com
/c/NileRed
https://www.youtube
com/c/NileRed2
https://www.youtube.
com/c/NileRedShorts
Кемикъл форс: https://www.youtube.com
/c/ChemicalForce/
Мартин Недялков (България): https:// www.facebook.com/
MNs-Lab-
1397047723928058
Полезно е да се ползва и Youtube страницата на CLEAPSS https://www.youtube.com
/user/CLEAPSS/videos
В платформата Уча.се е цялата химия, която се учи от 7-и до 10-и клас, обясни създателят на платформата Дарин Маджаров.
Има и огромна секция с подготовка за кандидат-студенти за медицинските университети в София и Варна. Тук са над 400 видеа с решените основни задачи, които могат да им се паднат по изпитите.
https://ucha.se/videos/
himiya-kandidat-
studenti/
Във видео урока “Защо да уча... химия?” се разказва за професиите, свързани с предмета. Дори в рода си ученикът да няма учени химици, фармацевти, лекари, инженер-химици и др., това не значи, че никой не се е занимавал с химия.