Огнян изобрети приложение за превод на архаични и диалектни думи
Талантливото момче се надява то да помогне и на българчета в чужбина
С една снимка учениците могат да разберат какво е “дервенджия”
Разработил е и апликация за изучаване на кирилица
17-годишният Огнян Траянов изобрети платформата https://archaismdictionary.bg, за да улесни четенето на класическа българска литература, когато в нея се срещат архаични или диалектни изрази.
С телефона или чрез компютър може да сканирате старинна дума, която не сте чували, и на екрана веднага виждате как се тълкува. Така само с една снимка учениците могат да разберат какво означава трудната за тях дума “дервенджия”, а на екрана им веднага ще излезе “пазач на проход”.
“Идеята ми дойде, когато пренаписаха “Под игото” на модерен език и премахнаха много архаични думи. В часовете по литература трябваше да разгледаме този вариант. Преценихме, че
вместо да се
премахват
архаичните думи
от българския
език, може по
лесен и модерен
начин с помощта
на технологиите
да ги съхраним, но да са разбираеми за всички ученици”, разказва Огнян.
Приложението е безплатно и вече има над 3000 думи. Работата по него отнема около 3-4 месеца, а майката и съученици на Огнян помагат с въвеждането на думите.
В началото на октомври Огнян представи приложението на вицепрезидента Илияна Йотова. Надява се тя да съдейства речникът да достигне до българските училища и до българските общности по света.
Вицепрезидентът се ангажира информацията за дигиталните улеснения да се популяризира в мрежата на неделните училища и лекторатите по български език в чужбина. Йотова изрази надежда, че диаспорите ни по света ще помогнат речникът да се обогати, а с помощта на платформата да говорят на още по-ясен и чист роден език.
Ученикът от Американския колеж е създател и на платформата Cyrlearnic. По нея работи с Димитър Костадинов и Кристиян Върбановски около 2-3 месеца. С приложението може да се изучава кирилицата от англоговорещите. Тя може да се ползва и от българи в чужбина, които не са учили български език.
“Има много приложения, с които може да се научи китайската, арабската или английската азбука. Според мен има огромен потенциал кирилицата да се разпространи в целия свят и много хора проявяват интерес към нея, затова решихме да създадем едно приложение за изучаването ѝ”, разказа Огнян. С приложението човек може не само да види как изглежда азбуката, но и да чуе как звучи. Може да упражни и ръкописа на буквите.
Талантливото момче се занимава с програмиране от втори клас. Работи по много различни проекти. Тези две приложения обаче определя като най-полезните, защото ще помогнат за изучаването и запазването на българския език.
В момента ученикът работи по две нови приложения.
“Усъвършенствам един български синтезатор на реч, който да използва новите технологии на “Майкрософт” и “Гугъл”, за да
може да
генерира много
реалистична реч
на български
език”,
разказва 17-годишното момче.
Другото е образователно приложение, където учители да качват клипчета с интересна информация, за която не остава време по време на часовете.
“Има много материал по история и география, който се пропуска, и искаме да направим някаква среда, където учителите могат да качват интересни неща, които е хубаво учениците да знаят, но не се покриват в училище”, разказва за идеята си Огнян.
Въпреки натоварената си програма младежът работи по различни каузи. Той дори
преподава
програмиране
на малки деца
и ученици
на неговата възраст. “В Американския колеж всеки ден имаме тестове, домашни, обаче съм се научил да оползотворявам свободното си време с различни проекти”, разказва той.
“Занимавам се не само с проекти за българския език, но съм в училищна среда и забелязвам много проблеми, които се опитвам да разреша по някакъв начин, казва още ученикът.
С преподаването е забелязал, че учениците искат да могат да работят върху това, което научават, и да го практикуват. Другото е, че те искат да изразяват своята креативна мисъл и артистични възгледи върху това, което учат.
“Чрез дигиталните технологии и приложения е възможно да го направят и образованието да премине към взаимна работа между учител и ученик, а не просто да казват какво трябва да се научи”, смята Огнян.
Според него онлайн обучението е единствената възможност в тази ситуация с пандемията.
“То се приема по два коренно различни начина от учениците - някои се радват, че така имат повече свободно време, на други не им харесва, защото искат да са със съучениците си. Онлайн обучението има смисъл, защото всеки ден в България се заразяват и умират много хора и въпреки че има минуси, според мен е наложително”, казва още Огнян.