Служебният министър на културата дава „Яйлата“ на Европейската прокуратура
Според него, „Калиакра“ не се управлява добре. Има идея „Двореца“ да бъде обявен за архитектурен резерват
„Отивам на „Яйлата“, приготвил съм една много сериозна папка с документация, искам още веднъж да видя с очите си тази „красота“, след което папката се запътва към Европейската прокуратура, в момента работя с правния отдел“ - каза служебният министър на културата Велислав Минеков в „Двореца“ в Балчик. „Ще отидем до Шабла и до Дуранкулак. В Дуранкулак отиваме до Големия остров. Още първия ден, когато станах министър, получих съобщение, че ситуацията там е тъжна. А там е една от най-старите цивилизации в света и грешно дело да се изостави този обект.
Сега там е гробница. Това е резултат на много неясна практика при извършването на археологически проучвания и частична консервация и обектът се оставя на природата. При възможност ще отида и до Калиакра. Има недоволство от управлението на Калиакра. Наистина тя се ползва добре, но не се поддържа. Искам да се уверя, че е така. И заради търговците, и заради това, че обектът е напълно неподдържан, че са нужни допълнителни конструктивни работи вътре в обекта, нужна е консервация и реставрация на някои елементи от Калиакра. Ще си помисля кой да бъде стопанин на Калиакра, но това ще бъде изненада“ – добави той.
„Много е рано, за да заявя, но ми се струва, че е крайно време „Двореца“ да бъде обявен за архитектурен резерват с всичко, което е територията на архитектурно-парковия комплекс. За съжаление, виждам, че част от оригиналната територия е била превзета. Има загадъчно строителство, има пробиви – някакви незнайни улички, нови входове. Мисля, че нарушенията са твърде много. Проверката е започната. Проверка е правена няколко пъти. За съжаление, някои от проверките са били възпрепятствани по отношение на Инспектората на министерството. Резултатите на проверките са били възпрепятствани също, за да се живее в този удобен климат. Било е изключително удобно на всички предшественици, включително и на тези в университета, да живеят в това удобство, без да мислят за неудобството, което причиняват на посетителите“ – каза още служебният министър на културата. Според него, ще настоява за едностранна намеса на държавата, а не различни субекти, които нямат отговорност, каквато е необходима.
Той коментира и нерешения от години и от много министри на културата проблем с двата платени входа – за архитектурно-парковия комплекс „Двореца“ и за Университетската ботаническа градина, която е под шапката на Софийския университет „Св. Кл. Охридски“. „Безотговорност е било управлението на университетта, безотговорност е било управлението на министерството. Това се решава с нормални разговори, с контакти, било е възможно, но е носело риск. Един от рисковете – някой да не се изложи пред журналистите. Другият риск е, че съответните министри, които са представлявали техните партии, могат да нанесат щети -. политически щети, предизборни щети, медийни щети. Аз такива притеснения нямам. Нито ще се съобразявам с медии, нито с някое неправилно мнение. Тук трябва да има ясно управление, ясен статут. Ще направя всичко, което ми е възможно, следваща стъпка да се съберем с министъра на образованието, министъра на околната среда. Предвиждам в срещата да участва и служебният премиер Стефан Янев“ – уточни Минеков. „Знаете ли колко е тъжно това, че нямам право на дългосрочни решения. 90% от това, което трябва да се случи в министерството, всъщност е проблем, твърде голям, и се изискват дългосрочни решения. Моят мандат свършва твърде скоро, до дни. Надявам се следващият министър с това, което ще му дадем като документи за случилото се през годините да се задейства и да го завърши. Ако пак е служебен министър, това пак не решава дългосрочните проблеми. Неща, които трябваше да се случат в кратък период, ги направихме. Взехме много решения. Извършихме добри дела, направихме проверки, установихме огромни безобразия“ – добави той. Министърът присъства на официалното откриване на изложба “Изкуството свързва и помага” с творби от стъкло, живопис и дизайн, по проект „От античността към модерното изкуство“ на ученици от училището по дизайн - Валашке Мезиржичи, Чехия.