Онлайн обучението трудно извън София и областните градове (Обзор)
Неизвинените отсъствия са се повишили със 70%
Препоръчват присъствени занятия от 15 септември, само в краен случай дистанционно
В 43,5% от училищата в големите градове всички деца имат достъп до интернет. В селата този процент се срива на 12,5%.
60% от учителите в големите градове обаче срещат особено предизвикателство в поддържане на мотивацията и ангажираността на учениците. Най-честата трудност в селските училища пък е липсата на достъп до качествен интернет и устройства при учениците. Ефективното включване в обучението от разстояние на ученици от уязвими семейства е проблем при 1/3 от учителите в селата и малките градове. Това са част от констатациите в анализа на обучението от разстояние в електронна среда 2020/2021 г., подготвен от служебния екип на МОН.
Децата от семейства с основно и по-ниско образование постигат едва 50% от средния резултат на изпитите в 7-и клас. Резултатът на учениците от семейства с висше образование е 40% над средния.
Близо 60% от директорите посочват понижена мотивация и ангажираност на учениците, както и влошаване на знанията.
Всеки трети ученик не отделя
особено време за учене,
не присъства редовно в часовете, не е фокусиран и активен, не подготвя редовно домашните. Между 25 и 50 на сто от учителите отчитат редовно отсъствие на част от учениците от онлайн часовете. Със 70% се е увеличил средният брой на неизвинените отсъствия.
Според най-актуални данни в момента не достигат над 40 000 електронни устройства за ученици, а за близо 35 000 не е осигурен достъп до интернет.
Макар че през 2018 и 2019 г. механизмът за обхват на учениците даде много добри резултати, през последните 2 г. остават константни - средно за страната около 5% от учениците са необхванати, но в отделни градове процентът е притеснителен. (Виж графиката.)
Сред добрите новини са, че образователната система е осигурила непрекъснат учебен процес, а годината приключи успешно. Учителите са се доказали като адаптивни и все по-уверени с технологиите. През последната учебна година 2/3 от тях са провеждали уроците онлайн с жив контакт с учениците. Под 1% са работили чрез изпращане на материали и индивидуално общуване. Родителите са станали много по-съпричастни.
Препоръката е да се осигури максимално присъствен учебен процес през следващата учебна година въпреки очакваните нови вълни на пандемията. Към дистанционно обучение трябва да се минава само в краен случай на местен принцип според спецификите на училищата. Затова според МОН делът на ваксинираните в системата трябва да се повиши. Разяснителната кампания за ползите и рисковете от ваксинирането с водещи медици и фармацевти ще продължи. Подготвен е анекс към Колективния трудов договор, според който
всеки ваксиниран учител ще ползва
2 дни допълнителен отпуск Аргументите били чисто медицински - заради риск от неразположение след иглата.
“Нашите учители, директори, родители, ученици направиха чудеса, за да се справят с трудната обстановка. Заедно с лекарите учителите са героите на тези времена, свършиха и невъзможното, за да осигурят обучението в трудни условия. Можеше да бъде много по-лошо, но трябва да се борим да стане много по-добре”, обобщи министър Николай Денков.