Слави Василев: Кабинет на малцинството е по-добър вариант за демокрацията
Правителство, което винаги може да падне, ще върне силата на парламента през инструмента вот на недоверие, то ще трябва да убеждава депутатите за всеки свой проект
Още акценти от интервюто:
Не споделям песимизма на “Файненшъл таймс” за България
Прогнозирам, че кабинетът на Трифонов ще има по-дълъг живот, отколкото му дават анализаторите
Разбирам разочарованието на Христо Иванов - той очакваше преговори, министерски кресла и класически пазарлък
Ходът на г-н Трифонов с обявяването на проекта му за кабинет и приоритетите му е възможно най-интелигентният
Протестните формации трябва да намерят сили да подкрепят Слави за три, шест месеца или година
Плаващото мнозинство в парламента ще направи политическите процеси в държавата много по-прозрачни
- Г-н Василев, изненада ли ви, че лидерът на "Има такъв народ" обяви номинациите си за свой кабинет на малцинството, без да се коалира с нито една от политическите формации в 46-ия парламент?
- Според мен това е изненадало много хора, но не и мен, защото аз очаквах че той ще продължи тази своя позиция и линия, която той защитаваше по време на цялата кампания - да не се коалира с партиите на статуквото.
След изборите се видя, че мандатите, спечелени от т.нар. партии на промяната - “Демократична България”, “Има такъв народ” и “Изправи се! Мутри вън!”, не стигат числото 121. И той избра възможно най-интелигентния вариант - да предложи кабинет на малцинството. Наричам този вариант интелигентен, защото това е умел политически ход, който на практика реализира няколко цели за Трифонов.
- Какви?
- Реализира целта той да лиши опонентите си от аргумента “той избяга от отговорност”, т.е. Трифонов предлага състав на кабинет. По този начин лишава обаче и потенциалните си коалиционни партньори от аргумента да не го подкрепят, защото той не само обяви състава на бъдещ Министерски съвет, а и приоритети. Т.е. те са поставени пред свършен факт и трябва или да приемат, или да отхвърлят предложението на Трифонов.
Ако го отхвърлят, те
самите се поставят в
много неудобна ситуация
А той пък сам се поставя в позиция “печеля-печеля”, което му гарантира не само да си спаси физиономията пред своите избиратели, но и гарантира последователността на партия “Има такъв народ” - нещо, на което той много държи.
- Не рискува ли лидерът на “Има такъв народ” следващото Народно събрание да бъде заложник на тематични мнозинства - той ще трябва да убеждава всяка от партиите в парламента или части от тях да приемат неговия вариант за решаването на обществен проблем, промяната или създаването на закон?
- Аз съм от онези наблюдатели, които смятат, че това е добре за българската демокрация. Плаващото мнозинство или липсата на мнозинство, което автоматично да се асоциира с един редовен кабинет, ще позволи на политическите процеси в държавата да бъдат много по-прозрачни. Защото в класическия български парламентаризъм, когато един кабинет има своето мнозинство, то никога няма да бламира собствения си кабинет, т.е. там връзката е заключена.
Но когато връзката е отключена и мнозинството е плаващо, тогава изпълнителната власт ще трябва да аргументира своите решения пред българските депутати, а те да аргументират приемането или отказването на даден законопроект или позиция на Министерския съвет. Това би внесло един много необходим момент на свежест в политическата ни система и би върнало интереса на гражданите към процесите, които се случват в парламента. Смятам, че това е добре за принципа на разделение на властите, който в ситуация на редовен кабинет не функционира. Също - че поставя Трифонов като лице на промяната, тъй като този кабинет очевидно е промяна в сравнение с това, което се е случвало до този момент.
- И преди вота, а и сега мнозина се питат дали не ни чакат нови предсрочни избори?
- След хода на Трифонов остава много неизвестност за следващите няколко дни, тъй като всичките партии - и тези, които са опозиция на Трифонов, и онези, за които се предполага, че ще бъдат негови коалиционни партньори, са много неприятно изненадани от това негово включване. Неприятно изненадани са “Демократична България” и “Изправи се! Мутри вън!”, защото те очевидно са поставени между избора или да подкрепят кабинета, но да не разполагат с министерски кресла в него, т.е. да не стигнат реално до властта, или да отхвърлят проекта на Трифонов. От тази ситуация реално зависи отговорът на вашия въпрос дали ще има предсрочни избори, или не. Затова се затруднявам да отговоря.
Аз лично подозирам, че проекто кабинетът на Трифонов ще получи подкрепа и той ще има по-скоро дълъг живот или поне по-дълъг от този, който повечето анализатори твърдят, че ще получи.
- “Файненшъл таймс” прогнозира парализа на държавата, не бяха ласкави и определенията на някои политици от т.нар. кръг на партиите на промяната за неговия ход. Например лидерът на “Демократична България” Христо Иванов нарече спрягания за коалиционен патньор “Има такъв народ” “черна кутия” пред същото издание. От друга страна, българинът иска нови лица, ново начало, както се случва след толкова дълго управление.
- Не съм чел прогнозата на “Файненшъл таймс”, не знам защо уважаемите господа от Острова прогнозират толкова черно развитие у нас. Аз лично не споделям техния песимизъм. Колкото до Христо Иванов, разбирам разочарованието му и съм сигурен, че много го боли - очакваше конкретни преговори с Трифонов, министерски кресла и класически пазарлък за участие във властта, нещо, което не се получи. Смятам, че българският парламентаризъм ще се възроди с предложенията на г-н Трифонов, стига представителите на останалите партии в Народното събрание да намерят достатъчно кураж и да подкрепят един кабинет, в който те нямат участие.
- Какви обаче според вас са плюсовете и какви минусите на проекта за редовно правителство на Слави Трифонов? Видяхме в него много млади, неизвестни, образовани и с по няколко чужди езици хора.
- Видяхме и един известен - премиера Николай Василев.
- Да, двама-трима са по-известните, по-опитните, участвали и в управлението на държавата. Също така видяхме и че половината от този състав са американски възпитаници.
- Желанието на обществото и на хората да видят нови лица в политиката не е от вчера. И стремежът на г-н Трифонов да отговори положително на това желание на българските граждани е плюс за този кабинет. Доколко тези хора са специалисти, доколко те ще успеят да се оправят с българската администрация и българския начин на правене на политика - не мога да гадая. Но ако вземем само служебния кабинет като опорна точка за това как млади хора се справят, виждаме, че там министрите от служебното правителство Кирил Петков, Асен Василев изглежда, по-скоро се справят със задачите си. Затова съм оптимист за състава на този кабинет.
Не съм толкова оптимист обаче за министър-председателя, който е доста познат на българското общество. Той не се асоциира с възможно най-добрите времена - беше министър и в тройната коалиция и това хвърля сянка върху въпросния нов кабинет на промяната.
Като цяло обаче давам положителна оценка на проекта за кабинет, който лидерът на “Има такъв народ” обяви вчера.
- Ваш колега политолог заяви пред “24 часа”, че проектокабинетът на Трифонов е опит да се игнорират останалите партии в парламента, които също защитават нечии интереси и са получили подкрепата на различни групи български избиратели. Забележката му към проекта беше, че тези млади и образовани хора нямат политически гръб и може лесно да се огънат под натиска на задкулисието. Съгласен ли сте?
- Всичко това е в сферата на предположенията, затова и не споделям изцяло тази оценка. Но нека се върнем към онова, което казахте - че проектът, обявен от Трифонов, бил отказ от преговори за коалиция и неглижиране на избирателите на тези партии.
Аз смятам обаче, че тези политически формации, които тепърва ще трябва да отговарят на въпроса подкрепят ли, или не състава на кабинета и приоритетите му, реално биха проявили уважението си към своите избиратели с дейността си в Народното събрание. Ако тези партии - например “Демократична България”, “Изправи се! Мутри вън!", ДПС и БСП сметнат, че изложените от г-н Трифонов приоритети за купуване на медицински хеликоптери, за раздаване на таблети на ученици и за ред други съвсем конкретни намерения, които той изрази, отговарят на интересите на техните избиратели, те биха могли да го подкрепят.
Затова казвам, че този ход на г-н Трифонов с показване на лицата, които ще управляват, и ясно изразените приоритети, които ще са предмет на тази власт,
реално го поставя
в позицията на сила,
която той ще отиграе
доста добре
- Програмата на проектокабинета е амбициозна - дали ще успее сам да я осъществи?
- Той сам няма да може да я осъществи, ще трябва да търси подкрепа. Но ако въпросът ви по-скоро е дали ще намери подкрепа, всичко зависи от гръбнака на останалите политически формации.
Ако аз бях лидер на партия, щях да приема протегнатата ръка на г-н Трифонов да не вляза във властта, но така да дам шанс на промяната. А промяната е власт, различна от премиер Борисов и кръжащите около него политически формации. Смятам, че консенсусът в българското общество очевидно говори за власт, която да е различна от тази, която ни управлява в последните 10 г. И смятам, че тези политически формации на промяната трябва да намерят сили и да подкрепят кабинета поне за някакво обозримо време - три месеца, шест месеца, година.
Нека само напомня, че ако кабинетът на малцинството стане този, който ще управлява България, изведнъж процедурата вот на недоверие в конституцията, която никога досега не е била успешна, би могла да върне на парламента онези негови похвати, които му позволяват реално да контролира властта. Вотът на недоверие е процедура, инициирана многократно от 90-те години насам, но тя никога не е успяла да свали кабинет. За първи път тази процедура, чисто теоретично, разбира се, би могла да свали кабинет на малцинството, ако мнозинството в Народното събрание реши това.
Именно затова казвам, че тази конюнктура, в която кабинет на малцинството управлява с плаващо мнозинство, реално е много по-добър феномен за българската демокрация, отколкото класически заложената формула, в която кабинет има 121 депутати и това не мърда.
CV
Слави Василев е завършил международни отношения в Бостънския университет в САЩ.
Работил е в американския Конгрес
Беше главен експерт в кабинета на президента Румен Радев