Ще станем ли по-богати от “Три морета”

12.07.2021 10:30 Владимир Сиркаров
Президентът Румен Радев посрещна 9 свои колеги в София при домакинството на срещата на върха по “Три морета”.

Ние трябва да сложим ясен приоритет върху подобряване на транспортната свързаност по оста Север-Юг

От доста години България се опитва да догони западноевропейските си партньори по икономическо развитие и стандарт на живот. За съжаление, резултатите не са особено задоволителни. Ключов фактор за устойчивия икономически прогрес имат инвестициите, те са основният двигател за повече производство на стоки и услуги с добавена стойност, повече заети и по-високи реални доходи.

Инициативата “Три морета”

има за основна

цел повишаване

на инвестициите

в инфраструктура, дигитализация и енергетика. От икономическа гледна точка това е добра възможност за цяла Източна Европа. Инициативата обединява 12 европейски държави, които са разположени между Адриатическо, Балтийско и Черно море. Това са България, Полша, Румъния, Австрия, Естония, Латвия, Литва, Република Чехия, Словакия, Унгария, Словения и Хърватия.

От подобряване на свързаността и развитието на страните от Източна Европа има полза за целия ЕС, защото глобалната битка за по-висока конкурентоспособност се ожесточава с всеки ден. В нашия Източен регион има голям потенциал за развитие, нови пазарни ниши и все по-добре подготвени кадри. С една обща визия за развитие може да се създаде потенциал за изнасяне на производствени мощности от Германия и Франция към България и Румъния, а не към страни от азиатския континент. Подобна по-дълбока икономическа свързаност е гарант и за геополитическа стабилност.

Най-съществени инвестиции по “Три морета” се планират за изграждането на транспортната свързаност между 12-те държави. До 2030 г. са заложени 290 млрд. евро.

Транспортът е

един от

ключовите

отрасли,

инвестициите в него водят до много по-бърз, лесен и евтин превоз на стоки, по-ефективен внос и износ и засилване на търговията. Бързото придвижване е важен фактор и за трудовия пазар. Не на последно място пътната мрежа създава предпоставки за повече заетост на локални бизнеси и създаване на нови възможности.

При изграждането на пътища в последните години напредък виждаме при Полша, Румъния и България, но това съвсем не е достатъчно. Ако погледнем WEF И ндекса за развитие на транспортната инфраструктура, България е на последна позиция от страните в “Три морета”.

Ние трябва да сложим ясен приоритет върху подобряване на транспортната свързаност по оста Север-Юг, което е от ключово значение за икономическото развитие на Северна България. Усилията трябва да се насочат към доизграждане на транспортния коридор 4, нова визия и план за коридор 9 и изграждане на магистрала “Черно море”.

Развитието на

железопътната

мрежа в

България трябва

да се случва

паралелно с

изграждането

на пътищата

Това е и един от най-екологичните и безопасни начини за превоз. Насърчаването на използването на железопътния товарен превоз е ключов елемент в политиката на ЕС. Стратегически важен приоритет е планирането и изграждането на още мостове над река Дунав. Не може да искаме да развиваме транспортната свързаност и да имаме само два моста по цялото протежение на Дунав.

Пред “Три морета” обаче стоят и редица въпроси. Най-важният е дали всички инвестиции в транспортната, енергийната и дигиталната свързаност ще бъдат направени. В инициативата беше интегриран и инвестиционен фонд. Той е основан от полската и румънската банка за развитие. След това се присъединиха още седем страни, в това число и България. Фондът има за цел да привлече 3-5 млрд. евро собствен капитал, с който да се постигне силно мултиплициращ ефект в рамките на следващите 15 г. Възможност за участие ще имат и други регионални и частни инвеститори. Дейността на фонда е инвестиции в контролни или големи миноритарни дялове с цел участие в стратегическите решения и управление на процесите.

Важно е България да участва активно в предлагането на конкретни и полезни проекти. Засега има само три заявени - тунел под Петрохан, магистрала “Черно море” и газовото хранилище в Чирен. Трябва да се включим и по осите дигитализация, енергетика и образование.

Други от Мнения

Пречупване на тренда - ниските лихви спряха растежа на милионерските влогове

Вземащите кредит трябва да се съобразят с новата тенденция - лихвите ще се покачват Хората изчакват да видят докъде ще спаднат цените, за да получат по-изгодни сделки БНБ публикува редовната

Красен Станчев: Бъдещият кабинет не е на ротацията, щафета е - трябва да бъде разписано какво поема първият и какво предава

Обедняване и апокалипсис няма! Всички - без семействата с повече деца и част от пенсионерите, са по-добре в последните 2 г., казва икономистът - Държава пред катастрофа, икономика пред рецесия

Президентът си е основал звукозаписна компания и от там сега ще излязат редица нови хитове

Няколко коментара на извънредната и налудничаво динамична политическа обстановка: 1. “Да, България” винаги е била категорична, че експертният състав на правителството е това

Кабинет на ПП-ДБ само с техни министри не им дава по-добри възможности

Партиите - участнички в споразумението за излъчване на правителство от ГЕРБ-СДС и ПП-ДБ са заинтересовани да постигнат балансирано представителство в предстоящия кабинет

“Букър” тежи, колкото и да ръкопляскате или да хулите

Радвам се за Георги Господинов. Книга, писана на езика свещен, достигна до световно признание. Интересни са ми тези, които обругават, без да са чели Може би думата награда иде от това, че някой

>