Четирима министри на оперна премиера тази вечер
Четирима министри от служебното правителство присъстваха на премиера на Софийската опера и балет тази вечер – операта на Росини „Жената от езерото“, с която бе открита новата лятна сцена близо до Гребната база на Панчаревското езеро и бе дадено началото на втория летен фестивал „Музи на водата“.
Министърът на икономиката Кирил Петков, на финансите Асен Василев и на транспорта Георги Тодоров, които дойдоха със съпругите си, както и министърката на туризма Стела Балтова, която дойде с двете си заместнички, уважиха премиерата, макар че Асен Василев и Кирил Петков си тръгнаха още в антракта.
Бизнесменът Георги Спасов, който е основният спонсор за изграждането на постоянната лятна сцена, каза в приветствията преди началото на спектакъла, че „цели 12 години министър не бе стъпвал в операта, а сега дойдоха петима наведнъж“, макар че това не е съвсем вярно. Вежди Рашидов, докато беше министър на културата, посети един от спектаклите на Вагнеровия „Пръстенът на нибелунга“ по време на турне на операта в германския град Фюсен, а присъства веднъж и на операта „Княз Игор“ в сградата на Софийската опера, но и двата пъти си тръгна преди да свършат представленията.
С премиерата на „Жената от езерото“ започва фестивал, който предвижда почти всяка вечер до началото на септември на брега на езерото да се играят оперни и балетни спектакли и мюзикъли. Публиката ще види и „Евгений Онегин“, „Мадам Бътерфлай“, „Кармен“ неиграните от дълго време „Селска чест“ и „Джани Скики“, както и балетите „Лебедово езеро“, „Дон Кихот“ и „Танго“ и мюзикълите „Мама миа“ и „Шрек“.
„Жената от езерото“ на Росини по либрето на Андреа Тотола се поставя за първи път в България, а и се играе сравнително рядко по света. Това е романтична опера по едноименната поема на Уолтър Скот, разказваща за битки и сложни любовно-политически афери в двора на шотландския крал Джеймс Пети, далеч преди Шотландия да стане част от Обединеното кралство. Както повечето опери на Росини тя е ефектна за поставяне, но изключително трудна за пеене. Постановчикът акад. Пламен Карталов е направил спектакъл, предназначен изключително за открита сцена – с фойерверки, пристигане на главната героиня от самото езеро, механични приказни чудовища.
Музикалната част бе поверена на италианския диригент Франческо Рози, като на премиерния спектакъл главната роля – Елена, бе поверена на младата българска оперна певица Мария Радоева, която през последните години жъне доста успехи по италианските сцени предимно в Росиниев репертоар, но е солистка на оперния театър в Ерл в Австрия. Тя е една от най-изявените ученички от майсторските класове на Райна Кабаиванска. В спектакъла участват още двама млади певци от нейната школа – венецуелският тенор Рейналдо Дроз и българското мецосопрано Весела Янева, която отскоро е сред солистите на Софийската опера.
Любопитното за тази росиниева творба е, че в нея ролите и на двамата протагонисти – Уберто и Родриго, са за високи лирични тенори и музикално са толкова трудни за пеене, че граничат с невъзможното и вероятно това е причината да се поставя рядко. На премиерата с двете партии се справиха италианецът Франсиско Бриго и чилиецът Диего Годой.