Кинофестивалът в Кан се възражда с по-балансирано дамско участие
Международният филмов фестивал в Кан се завръща за своето 74-то издание, обещавайки да затрупа под лавина от знаменитости, осезаем блясък и артхаус продукции дългите месеци на мрак и пустота, в които коронавирусната пандемия потопи света на киното, и предлагайки по-балансирано дамско участие.
След като през 2020 г. беше отменена за първи път от 70 години, на 6 юли водещата филмова проява си дава среща на крайбрежния булевард "Кроазет", за да отбележи своето "възкресение". "Киното не е мъртво", заяви неотдавна фестивалният директор Тиери Фремо, предава БТА.
Кинофестивалът в Кан, който обикновено се провежда през май, но беше отложен заради здравната криза, ще продължи до 17 юли. Тогава ще бъдат раздадени фестивалните отличия, в това число наградата "Златна палма", спечелена на предишното му издание през 2019 г. от южнокорейската социална сатира "Паразит".
Какво ни очаква на кинофестивала в Кан тази година? Официалната селекция обещава "обширна панорама на творението", по думите на Фремо. "Много от избраните филми имат треската, бойната сила, и съвместно ще отведат зрителя на едно приятно пътуване", допълва фестивалният директор.
Седемдесет и четвъртото издание на кинофестивала в Кан ще бъде открито със световната премиера на драмата "Анет". Това е първият филм от близо десетилетие на любимеца на френския артхаус Леос Каракс и първият му на английски език.
Филмът, включен в конкурсната програма, е с Адам Драйвър и Марион Котияр в главните роли на стендъп комик и певица, раждането на чието първо дете - загадъчната Анет, преобръща живота им. Драмата е заснета по оригинална идея на американското дуо "Спаркс" - популярна формация в алтернативната музика след 70-те години на миналия век, която е автор на саундтрака към него.
Конкурсната програма за "Златна палма" включва 24 филма. В съревнованието тази година участват предишни носители на приза като италианеца Нани Морети с филма си "Три етажа" и французина Жак Одиар с "Париж, 13-и район" ("Les Olympiades").
Друг носител на "Златна палма" - тайландският режисьор Апичатпонг Верасетакул, се завръща в Кан с първия си англоезичен филм "Memoria" с участието на Тилда Суинтън.
Иранският режисьор и двукратен носител на "Оскар" Асгар Фархади също е включен в конкурсната програма с филма си "Герой".
Провокативният нидерландски режисьор Пол Верховен, който често засяга темите за секс и насилие, ще участва в надпреварата с драмата "Бенедета" с французойката Виржини Ефира в главната роля.
Лентата вече беше предвидена за участие в конкурсната програма на миналогодишната проява, която беше отменена заради пандемията.
Комедийната драма "Френч Диспач" ("The French Dispatch") също беше включена в анонсираната миналата година конкурсна програма. В продукцията участва цяла плеяда звезди, част от които се очакват в Кан - Бил Мъри, Тилда Суинтън, Тимъти Шаламе, Ейдриън Броуди, Леа Сейду, Матийо Амалрик, Бенисио дел Торо, Оуен Уилсън, Франсис Макдорманд, Натали Портман, Брад Пит.
Друга звезда на Холивуд - актьорът и режисьор Шон Пен, се включва в надпреварата с филма "Денят на знамето", в който играе заедно с дъщеря си Дилън. Пен се надява на "лично възкресение" след катастрофалното му представяне в Кан през 2016 г. с хуманитарната любовна история "Последното лице".
Конкурсната програма включва и филма "Петрови в грипа" ("Petrov's flu") на руснака Кирил Серебренников, известен с критиките към властта в родината, на когото е наложена забрана да я напуска.
Един от често задаваните въпроси в Кан е "Къде са жените?"
С участието на едва четири дами в съревнованието за "Златна палма" тази година в Кан се разиграва познат сценарий.
Само една жена в историята на фестивала е печелила престижното отличие - новозеландката Джейн Кемпиън за "Пианото" през 1993 г.
Допреди пандемията разискванията дали виновник е комисията за подбор или по-широката филмова индустрия, бяха рутина като слънцето и шампанското на "Кроазет". Страстите се разгорещиха особено осезаемо през 2018 г. в разгара на движението #Аз също, когато 82 жени, след които Джейн Фонда, Марион Котияр, Пати Дженкинс, организираха мълчалив протест на стъпалата на Фестивалния дворец в Кан.
Тазгодишното издание може да се похвали с по-балансиран списък. Вземайки предвид останалите фестивални секции, около 40 жени представят свои филми тази година.
Три от четирите режисьорки в конкурсната програма са французойки - Джулия Дюкурно, която се съревновава с филма си "Титан", Миа Хансен-Льов с "Остров Бергман" и Катрин Корсини с "Фрактура". Четвъртата дама в надпреварата е унгарката Илдико Енеди с "Историята на жена ми".
Организаторите на кинофестивала в Кан настояват, че избират филми по достойнство, без да вземат предвид расата, пола или националността. Някои светила на артхауса (мъже) и редовни участници в проявата, обаче имат гарантирано място в нея, дори филмите им да са откровено "ужасни".
"Не е изненадващо, че в историята на филмовия фестивал в Кан преобладава честване на мъжките постижения, когато той в огромна степен е бил програмиран от мъже", отбелязват радетелки за равнопоставеност на жените.
Тази година обаче участниците ще бъдат оценявани основно от дамско жури. За четвърти път във фестивалната история в състава му влизат пет жени - режисьорките Мати Диоп и Джесика Хауснер, актрисата и режисьорка Мелани Лоран, актрисата Маги Джиленхол, която също се готви да дебютира зад камера, и певицата Милен Фармер. Журито допълват четирима мъже - председателят му, американският кинодеец и първи афроамериканец на поста Спайк Лий, актьорите Сон Кан-хо ("Паразит") и Таар Раим ("Пророк") и режисьорът Клебер Мендонса Фильо.
Кинофестивалът в Кан обаче не е само конкурсна програма. Точно половината от филмите, които ще участват в Петнайсетдневката на режисьорите, са дело на жени. Петдесет и третото издание на една от основните паралелни секции в Кан ще се проведе между 7 и 15 юли. С наградата "Златна карета" ще бъде удостоен американският документалист Фредерик Уайзман.
В секцията Седмицата на критиката, фокусирана върху млади режисьори, седем от 13-те предложения са дело на жени.
С интерес се очаква представянето извън конкурсната програма на "Приживе" на режисьорката Еманюел Берко с "кралицата" Катрин Деньов. Деньов бележи голямото си завръщане на "Кроазет" 57 години след като филмът "Шербургските чадъри" с нейно участие спечели "Златна палма".
Вълнение има и около премиерата на режисьорския дебют на актрисата и певица Шарлот Генсбур, която в новата секция Кан Премиери ще представи документалния си филм "Джейн", посветен на майка й, актрисата Джейн Бъркин.
Българският филм "Жените не плачат" на Мина Милева и Весела Казакова е включен в паралелната секция Особен поглед. Продукцията е с участието на актрисата Мария Бакалова, която направи пробив в Холивуд с ролята си в комедията "Борат 2", донесла й номинация за "Оскар".
Американската актриса и режисьорка Джоди Фостър, която за първи път преминава по червения килим на "Кроазет" още като дете, ще бъде удостоена с почетна награда "Златна палма" на кинофестивала в Кан.
Петдесет и осем годишната Фостър е играла в над 70 филма, сред които "Шофьор на такси", "Нел", "Маверик", "Анна и кралят", "Човек отвътре".
През 1988 г. Джоди Фостър се снима в криминалната драма "Обвинената", за изпълнението си в която получава първата си награда "Оскар". Световна слава и второ отличие на американската киноакадемия й носи ролята в култовия трилър "Мълчанието на агнетата" (1991).
При предишното си посещение в Кан през 2016 г. Фостър не пропусна да отбележи, че шефовете на студиа в Холивуд все още гледат на жените режисьори като на "твърде голям за поемане риск".
Джоди Фостър обаче също така се обяви против идеята да има "дамски квоти", тъй като в случая не става въпрос за незначителни ръководни постове, а за изкуство.
Общо над 80 продукции (над 120 с включените в паралелните секции) ще бъдат показани до финалната вечер. Тогава ще бъде прожектирана шпионската комедия "Агент 117: От Африка с любов" от поредица с Жан Дюжарден в главната роля, която пародира филмите за Джеймс Бонд, Фантомас и Розовата пантера.
Тазгодишното издание няма да се радва на пълната си свобода, тъй като пандемията все още продължава, но по думите на Тиери Фремо "в сърцето си кинофестивалът в Кан остава същият".