Служебният кабинет прави промяна, не само и просто избори
Само за ден станаха известни две постижения на
правителството “Янев”, които заслужават внимание
По всичко личи, че задачите на втория служебен кабинет на президента Радев ще надхвърлят хоризонта на организирането и провеждането на честни и прозрачни избори. Само за вчерашния ден, вторник, 29 юни, станаха публично достояние две постижения на правителството на Янев, които заслужават внимание.
Първото е свързано със сектора на здравеопазването, където разходите се равняват на 8,2% от БВП по данни на Евростат за 2019 г., а достъпът и качеството на услугата ни поставят по-скоро на опашката на европейската статистика. Като пример, за да обоснова твърдението, ще цитирам доклад на Европейската комисия за здравния профил на страната, която поставя България на челно място (4-о от 28 страни членки), сред страните
с най-висок
процент на
смъртност,
предотвратима
с добро лечение
Избирам този показател, за да подчертая гледната точка, че в България здравеопазването се нуждае от реформи. Стъпката от днес няма да промени този показател, но ще подобри трайно живота на един определен сегмент пациенти, ползващи българското здравеопазване, а именно необратимо болните, и това по същество е реформа. Конкретно от днес министърът на здравеопазването д-р Стойчо Кацаров нареди да се промени наредбата за ТЕЛК, като по този начин слага край на дългогодишния тормоз на редица трайно болни лица в опита им да преосвидетелстват състоянието си. Извор на корупция, административно безхаберие и отчаяние за мнозина съграждани, наредбата за ТЕЛК отдавна трябваше да се промени. От думите на министъра стана ясно, че промяната ще касае само валидността на оценката при трайно увредените пациенти, при които няма шанс за подобрение.
Споделям всичко това, за да илюстрирам колко малко политическа воля е необходима, за да се промени качеството на живот на редица български граждани, и колко лесно би могло да се ограничи корупция в сектор, значим за цялото общество, като здравеопазването. За целта
не са необходими
нито
законодателни
промени,
нито мнозинство, нито парламент.
Истината е, че политическата воля е инструментът, които прави разлика между един успешен и един неуспешен кабинет, бил той служебен, или не. А желанието да произведе положителна за българските граждани промяна президентът Радев я подготвя в продължение на 4 г., откакто Борисов встъпи в длъжност за трети път. Знам от лични наблюдения колко беше трудно на екипа на президента да се държи на повърхността на политическата арена с политически опонент като бившия премиер, който разполагаше освен с държавния апарат и с мнозинство в Народното събрание, със законодателна инициатива, със силовите структури, както и с цялата палитра от инструменти, които диктуват днешния ред на цялата държава. Срещу тази мощ
Радев имаше
само силата на
словото и
истината,
която според него уличава Борисов в корупция на всички нива и етажи на неговата власт.
Нека погледнем още един сектор от въпросния широк хоризонт на Радевото правителство: позицията на служебния кабинет по въпроса със Северна Македония. Вчера, 29 юни, стана ясна позиция на португалското председателство на Съвета на европейския съюз чрез държавния секретар по европейските въпроси на Португалия - Ана Паула Закариа, която заяви, че “българската позиция трябва да се уважава и да не се внасят разногласия в ЕС.” Държавният секретар допълни анонса, казвайки, че “Северна Македония премина през тежки преговори (…), защото това е свързано и с България като култура и език. Явно е свързано с езика на Северна Македония, който някога е бил част от българския език и културните измерения на двете страни.”
Тоест, временното правителство на Радев, чийто мандат по думите на мнозина анализатори се ограничава до провеждането на честни избори, показва политическата воля да защити националния суверенитет и идентичност на България пред останалите членове на ЕС по начин, които очевидно не е правен до сега. Стигам до този извод след прочит на декларациите от последните две години след срещите на върха на Съюза, където никога досега не е описвана толкова детайлно сърцевината на българската позиция по въпроса със Северна Македония. Очевидно президентът Радев старателно е обяснил на своите колеги българската гледна точка и аргумента, според който до 1944 г. сме били един народ със споделен език и култура и това е причината, поради която никога няма да можем да приемем сегашната позиция на Скопие.
Очевидно правителството на Радев, макар за два месеца, ще докара промяна в редица хоризонти на застоялия ни политически живот, който упорито ни държи на дъното на европейската статистика вече 14 г.