Фандъкова: Твърденията, че София е богата и не трябва да получи финансиране за метрото, са манипулация

29.06.2021 16:34 Даринка Илиева
Йорданка Фандъкова СНИМКА: "24 ЧАСА"

На срещата вицеприемиерът Пеканов поискал Фандъкова да увеличи драстично данъците на софиянци

5% - толкова се оказаха средствата в Плана за възстановяване и развитие, които са предвидени за конкретни проекти на София. Според вицепремиера по европейските фондове това е голямата концентрация на средства, която трябва да се намали. Това съобщи във фейсбук столичният кмет Йорданка Фандъкова.

Тя казала днес на вицепремиера Атанас Пеканов, че “зад тези „5% концентрация“, стоят над 1,5 млн. граждани, които изпращат в държавната хазна 40% от данъчните приходи, които държавата събира".

"На фона на тази „концентрация“ трябва да отчетем и фактът, че Столична община от години не получава т.нар. изравнителна субсидия – процент от данъците, които да се връщат от държавата в общинския бюджет. Затова съм, меко казано, крайно несъгласна с медийните изяви на вицепремиера г-н Пеканов, който за два дни многократно заяви в национален ефир, че търси възможности за намаляване на средствата, предвидени за София в Плана за възстановяване и че София взима огромен ресурс от този за цялата страна", казва Фандъкова.

 Затова вчера тя поискала спешна среша със служебния премиер Стефан Янев. Фандъкова благодари на Янев, че приел искането й и днес се провела среща с неговия екип за финансирането на двете разширения на третата линия на метрото със средства от Плана за възстановяване и устойчивост.

Фандъкова напомня, че на предишна среща с Пеканов се опитала да му обясни разликата между кохезионните фондове и Плана за възстановяване и устойчивост.

"Да, София вече е икономически силен град и някои от нашите проекти, като този за метрото, не могат да получават пари от кохезионните фондове, те остават насочени напълно към по-бедните региони. Планът за възстановяване обаче е съвсем друг, нов механизъм. Неговата цел е да подпомогне държавите и градовете да се справят с последиците от пандемията и да развиват устойчиви и зелени политики. Проектът за метрото на София отговаря напълно на критериите за финансиране, каквато до момента беше и предварителната оценка на Европейската комисия. Категоричен аргумент е и фактът, че от 12 одобрени до момента плана на държави, в 5 от тях са заложени проекти за метро, включително и на столици. Така твърденията, че столиците са богати и не трябва да бъдат финансирани са просто несъстоятелни и манипулативни. Зад тях вероятно стоят други цели, които не се наемам да коментирам. Убедена съм, че г-н Пеканов прави разлика между двата механизма, но в търсенето на аргументи за намаляване на парите за София и пренасочването им за други проекти, използва тези неверни внушения", смята Фандъкова.
Тя добавя, че се радва, че премиерът е чул разликата между двата различни механизма за финансиране и че приема метрото на София за стратегически и екологичен проект.

"Заявих ясно, че София не моли за милостиня с това, че настоявам метрото да бъде включено в Плана с финансиране от 360 млн. лв. София има пълна готовност да започне строителството още тази есен и да осигури над 50% съфинансиране. Това като „малък“ щрих са 400 млн. лв. собствено финансиране от общината, с което отговаряме на твърденията, че София не финансира проектите си и няма собствена финансова политика. Исканията на вицепремиера Пеканов за драстично увеличение на данъците на софиянци, няма да коментирам.
Днес получих уверения от министър-председателя г-н Янев, че проектът за двете разширения на метрото – през „Подуяне“ и през „Гео Милев“, „Слатина“ и до бул. „Цариградско шосе“ – ще останат в плана за възстановяване. Вероятно с „малко“ намалени средства. На този етап е трудно да дам отговор на въпроса какво е „малко“ и какво е „голямо“ за екипа, който отговаря за плана. Преди малко от кабинета разпространиха позиция, че е „нужно намаляване на финансирането по Плана с около 200 млн. лв.“ за София", завършва Фандъкова.

Други от От страната и света

Антон Златанов: Притворихме вратата на нелегалната миграция

България отдавна е изпълнила критериите за Шенген и по суша, но това, което направихме тази и миналата година, е, че съумяхме да притворим вратата на нелегалната миграция

Трамвай блъсна БМВ и дерайлира в столичния кв. "Павлово", движението в района е блокирано (Снимки)

Трамвай е блъснал автомобил, марка БМВ с чужда регистрация на кръстовището между бул. „Цар Борис III" и бул. "Александър Пушкин" в кв. "Павлово" в София. От удара мотрисата е дерайлирала

Юристът Желязков обясни на ПП защо депутатите не могат да спрат избора във ВСС (Обзор)

КС в решение обявил, че парламентът с бездействие носи вина за неподновения състав В деня, в който ГЕРБ се отказа от нови сглобки и обяви, че ще върне първия мандат

Европейските борси закриха изцяло в червено

Европейските фондови борси закриха днешната търговска сесия със спад на индексите, като инвеститорите осмислят евентуалните последици от заплахите на избрания за президент на САЩ Доналд Тръмп да

Иван Кондов обсъди активизирането на сътрудничеството с Япония с делегати

Служебният министър на външните работи Иван Кондов даде висока оценка за активизирането на сътрудничеството в икономическата сфера между България и Япония и съществяването през тази година у нас на

>