Поне 10% по-високи пенсии, за да останат завинаги и 50-те лева от COVID
2 варианта пресмятат служебното правителство и НОИ - ще има или преизчисление на парите за възрастни до 2018 г., или вдигане на тежестта на стажа до 1,3
Първият струва 2,2 млрд. лв. и над 900 хил. ще са без увеличение, но е одобряван от БСП и ДБ
Всички пенсии да бъдат увеличени с минимум 10% още тази година, като в същото време в тях завинаги да бъдат вкарани 50-те лева бонус, които се раздават от пролетта на 2020 г.
Тези цели си поставят служебното правителство и Националния осигурителен институт. Актуализацията на пенсиите бе обявена изненадващо от финансовия министър Асен Василев в петък следобед, въпреки че разчетите все още не са готови, както показа проверка на “24 часа”. Служебното правителство очаква допълнителни 1,5 млрд. лв. приходи в бюджета и планира да предложи с тях актуализация на доходите на 2,08 млн. възрастни.
На НОИ вече е възложено да смятат различни варианти, стана ясно в петък, но без да бъдат дадени повече подробности.
По два сценария работят актюерите на осигурителния институт, научи “24 часа”. Като те трябвало да бъдат готови още в началото на започващата седмица.
Първият вариант предвижда преизчисление на пенсиите с актуалния осигурителен доход от 2018 г. Вторият пък е връщане на изчислението на пенсиите към модела на бившия социален министър Ивайло Калфин - увеличава се тежестта на година стаж. При него тази година се предвижда коефициентът да бъде увеличен от 1,2 на 1,3.
Два политически
проблема ще
предопределят
вдигането на
пенсиите,
обясни пред “24 часа” високопоставен източник от служебното правителство.
Първият е какви са нагласите на политическите партии, които ще влязат в следващия парламент, тъй като актуализацията на бюджета и респективно вдигането на пенсиите трябва да бъдат одобрени от новите депутати.
Вторият проблем е вътре в самото служебно правителство. Част от членовете му настояват актуализацията на пенсиите и на бюджета да бъде представена в детайли в седмицата преди изборите. Други обаче определят такова действие като политически некоректно и искат да бъде изчакано до дните след вота, още повече че законопроектът не може да бъде внесен преди сформирането на новото Народно събрание.
Паралелно с пресмятането на различните варианти служебното правителство води и неофициални разговори с партиите, които имат шанс за следващия парламент, за да чуе те какво преизчисление биха подкрепили.
Засега за преизчисление на пенсиите с актуален осигурителен доход от 2018 г. подкрепа биха дали БСП, “Изправи се! Мутри вън!” и изненадващо “Демократична България”, показвали сондажите на кабинета. Като БСП и хората на Мая Манолова дори имаха внесени законопроекти в 45-ото народно събрание, но за краткия му живот само този на социалистите успя да мине на първо четене.
При това преизчисление обаче 929 990 хил. пенсионери ще останат без стотинка увеличение на пенсията, показват изчисления на осигурителния институт. Те бяха правени и за законопроектите на социалистите при предишния парламент.
Пенсионерите към април са 2 108 000 души, но преизчисление ще бъде направено само за пенсиите, отпуснати до края на 2017 г., или за 1 761 000 души. Причината е, че всички отпуснати след 1 януари 2018 г. са пресметнати на избрания за актуализацията осигурителен доход или на по-висок.
Така реално на
индексация ще
подлежат
930 хил. пенсии,
или само за 44%
от всички
пенсионери
Въпреки това само за месец това ще струва над 185 млн. лв. За 2022 г. ще са нужни допълнителни 2,286 млрд. лв.
Кой няма
да получи
преизчисление
на пенсията
при първия
вариант?
Независимо за коя година се вземе средният осигурителен доход, на преизчисление не попадат пенсиите, които не са свързани с трудова дейност. Това са социалните за старост и инвалидност, персоналните и тези за особени заслуги. Общият им брой е около 60 хил.
Без преизчисление ще останат и хората с пенсии за трудова дейност, за които не е изчислен индивидуален коефициент. Това са около 90 хил. души.
Втората основна група са пенсионерите, за които няма да е изгодно парите им да се преизчислят с актуален осигурителен доход. Тук основната група са
пенсиите с
действителен
размер
под минималния
Без увеличение ще са и тези пенсии, чийто размер е изчислен от по-малък осигурителен доход, но заради прилагането върху тях през годините на швейцарското правило са достигнали суми, които са по-високи от тези след преизчисляване.
В третата група без актуализация ще бъдат пенсионерите, които са ограничени от тавана.
Дори да се вземе актуален осигурителен доход от 2019 г., отново същите групи ще останат без увеличение, но ще има малка разлика в броя им.
Според разчети на НОИ от миналата година средно пенсиите биха се вдигнали между 39 и 44% в зависимост от това дали се вземе дата 1 януари, или 1 юли. Сметките обаче са правени с минимална пенсия от 250 лв. и средна пенсия между 404 лв. и 425 лв. През тази година минималната стана 300 лв., а средната се очаква да стигне 489 лв. от 1 юли.
Проблем при преизчисление по първия вариант е, че
няма да се
гарантира на
всички
включване в
пенсията на
50-те лева бонус
от коронакризата. Причината е, че преизчисление се прави на размера, на който е отпусната пенсията. Съответно за хората с малки доходи, които в момента получават минималната от 300 лв., е невъзможно да бъде постигната тази сума.
Допълнително този вариант не се одобрява много от експертите и синдикатите, които го определят като несправедлив. Като според икономическия съветник на КТ “Подкрепа” Ваня Григорова преизчисление по този вариант дори се явява стимул на сивата икономика и спестяването на осигуровки.
“От 2000 до 2008-2009 г. процентът на осигурителната вноска за пенсия се редуцира двойно - от 32 на 16, след това има леко увеличение, тъй като дори и тежките неолиберали, които се опитват да пожалят работодателите, виждат, че повече няма откъде да се изплащат пари за пенсии”, заяви тя. Според Григорова, ако се прави опит да се стабилизират публичните финанси, трябва да се помисли как всички тези дефекти в осигурителната система, причинени включително и от нежелание за изсветляване на икономиката, могат да бъдат минимизирани.
От 2008 г. не е правено преизчисление с актуален среден осигурителен доход. Заради това разликата в парите на хора с еднакви доходи и професии, но пенсионирани в различни години, може да стигне и до 50%.
Срещу преизчисление на пенсиите експертите твърдят, че така ще се демотивират хората да остават по-дълго на работа, да се пенсионират по-късно и да се осигуряват на реални доходи. Друг техен аргумент е високата цена, която трябва да се плати, но ще остави без увеличение много хора.
Експертите
харесват повече
варианта да се
вдигне тежестта
на стажа от
1,2 на 1,3
в пенсионната формула. Това би довело до 10% увеличение на всички пенсии.
Увеличението през тежестта на стажа бе въведено в пенсионната реформа на Калфин през 2015 г., като се предвиждаше да продължи, докато коефициентът стигне 1,5. Това
гарантираше ръст
с 50% в рамките
на 5 г.,
но бе спряно през 2018 г. Днес тежестта на година стаж в пенсионната формула е замразена на 1,2, а индексацията се извършва само по швейцарското правило. В предишните години то даде 2-3 пъти по-ниско увеличение на пенсиите, отколкото би донесло преизчисление със стажа.
Връщане към модела “Калфин” ще донесе повече справедливост и ще намали ефекта от рязкото вдигане само на минималната пенсия от третото правителство на Бойко Борисов, обясни представител на служебния кабинет. В резултат на увеличението на минималната пенсия до 300 лв. вече почти половината пенсионери получават този размер и се намали стъпката до доходите на хора, които са работили повече и са се осигурявали на повече пари.
При този вариант обаче се появява проблем с пенсиите на хората, които са работили в първа и втора категория труд като миньорите например. По сегашните правила техният стаж се преизчислява към трета категория и едва тогава се вкарва в пенсионната формула.
Това обаче означава непропорционално голяма тежест на стажа при вдигане на коефициента и съответно непропорционално голямо увеличение на пенсията. Възможно решение обаче било
за категорийните
работници да се
направи нова
пенсионна
формула
и така доходът им да се изчислява върху действителния стаж.
Без частта за миньорите връщането към модела “Калфин” се подкрепя от доста време от синдикатите. А на последното заседание на комисията по осигурителни отношения на тристранката Ася Гонева от КНСБ открито се противопостави на преизчисление, подобно на правеното през 2008 г.
“Осигуряването е наука, почива на принципи и правила и е абсолютно невярно твърдението, че хора, които са плащали осигурителни вноски върху 300, 400, 500, 600 лв. и са придобили индивидуален коефициент - например 2, имат същия принос като тези, които са плащали осигурителни вноски върху 1000, 1200, 1300 лв. По силата на каква логика на хората, които получават пенсия от 20 г., сега ще им се определи и отпусне нов размер на пенсията с дохода, който се формира от осигуряващите се днес. Как ще обясним на младите хора, че не трябва да укриват доходи, а да се осигуряват върху действително получените доходи”, каза тя. Гонева припомни, че заедно с преизчислението през 2008 г. бяха намалени с 6 процентни пункта вноските във фонд “Пенсии”, което
лишило НОИ от
16 млрд. лв.
Принципна позиция на КНСБ от години е, че трябва да има изпреварващ ръст на минималната пенсия, която да стигне и надмине прага на бедност (сега е 369 лв. - б.а.). Вдигането на пенсиите трябва да става чрез постепенно повишаване на “приноса” на всяка година ефективен осигурителен стаж в размера на пенсията. Осигурителният доход все още е 20-25% под средната работна заплата и това дава ясни сигнали, че продължаваме да живеем в една сивота, а това рефлектира пряко върху размера на пенсията, твърди Гонева.
Според работодателите пенсиите трябвало да се повишат, но предлаганите решения не са добри.
Само 63% получиха увеличение от 8,5% през 2008 г.
Последното преизчисляване на пенсиите е извършено през 2008 г. от правителството на тройната коалиция по настояване на тогавашния социален министър Емилия Масларова.
По предложения от нея вариант всички пенсии за трудова дейност, отпуснати до 31 декември 2007 г., бяха преизчислени от 1 октомври 2008 г. със средномесечния осигурителен доход за страната за 2007 г. в размер на 398,17 лв. В резултат около 1 085 000 пенсии (62,6 на сто от всички пенсии за трудова дейност към онзи момент) получиха увеличение средно с 8,5%. Именно това преизчисление беше повод първият кабинет на Бойко Борисов редовно да напада БСП, че са увеличили пенсиите на негов гръб, а той трябва да ги плаща.
Как се прави преизчисление
На преизчисляване подлежат пенсии за трудова дейност, които са изчислени от брутно трудово възнаграждение/осигурителен доход и имат определен индивидуален коефициент.
Преизчисляването се извършва, като индивидуалният коефициент на лицето се умножава по избрания средномесечен осигурителен доход за страната. След това размерът на пенсията се определя при условията и по реда на отпускането ѝспоред вида ѝ (осигурителен стаж и възраст, инвалидност поради общо заболяване, инвалидност поради трудова злополука и професионална болест). Когато се получава повече от една пенсия за трудова дейност, преизчисляването се извършва на всяка една поотделно
Преизчисляването се извършва, ако това е по-благоприятно за пенсионера - ако преизчисленият размер на пенсията е по-нисък, отколкото е изплащаният преди преизчисляването, изплащаният преди преизчисляването размер се запазва.
Когато преизчисленият размер за съответния вид пенсия е под минималния, той се приравнява на минималния. Когато преизчисленият размер е над максималния, се ограничава на този размер.