Комисар Звезделин Колев: С 6 акции в цялата страна ще намалим жертвите по пътищата през лятото

14.06.2021 07:00 Димитър Мартинов

Около с. Микре постоянно ще има пътни полицаи, казва началникът на отдел "Пътна полиция" в Главна дирекция "Национална полиция"

- Комисар Колев, на 6 юни стана поредният инцидент, този път с 5 жертви, в района на с. Микре, a един пострада тежко. Какво точно се е случило?

- За конкретния случай в РУ-Ловеч, е получен сигнал. Той гласи, че шофьор на беемве се е движел в посока София. На прав участък от пътя, при ясно време, суха настилка и в светлата част на денонощието водачът е тръгнал да изпреварва, но се ударил в движещия се в посока Варна сеат. По случая се води разследване, което е под надзора на прокуратурата.

- В този район има много инциденти през годините. Какви са причините и какви превантивни мерки могат да се вземат?

- Повечето инциденти на този път - I - 4 са от километър 20+246 м до километър 45+286 м. Целият участък попада на територията на община Угърчин. Като цяло от 2018-а до 9 юни т.г. там има 111 катастрофи със 74 ранени и 22-ма загинали. Само от 32,5 км до 33 км има 7 загинали в този период, а от 35 до 35,5 са двама.

През тази година в целия 25-километров участък са станали 8 тежки катастрофи с 9 загинали и 4 ранени. А за 2020 г. има 26 инцидента, загиналите са 3-ма, а ранените - 28.

След катастрофата на 6 юни от отдел “Пътна полиция” в Главна дирекция “Национална полиция” сме предприели незабавни мерки. В светлата част на денонощието има екипи, които са там с превантивна цел. Идеята е да има видимо полицейско присъствие. Това е сред краткосрочните мерки, които ще продължат поне през летните месеци, докато има по-трайни решения от стопанина на пътя (Агенция “Пътна инфраструктура” - б.а). Тогава ще има съвместни действия за намаляване на инцидентите в района.

- А в част от него може ли да бъде сложена система за средна скорост?

- Има такава опция и ще работим в тази посока. Това обаче е в по-дългосрочните мерки.

- Споменахте летния сезон. Това е пътят, който води от София до Варна и Северното Черноморие. Сезонът започна и жертвите по пътищата традиционно се увеличават. Какви мерки сте предприели, за да се намалеят?

- Всяка седмица анализираме причините за вече случилите се тежки катастрофи в цялата страна. Целта ни е да повишим безопасността и да ограничим предпоставките за подобни инциденти. Затова правим акции както в населените места, така и извън тях. Те са на пътища първи, втори и трети клас от републиканската пътна мрежа.

При планиране на тези акции контролната и най-вече превантивната дейност се насочват в няколко направления. Ще следим за неосигуряване на предимство, неправилно движение по пътното платно, използване на обезопасителни колани и системи от водачите и пътниците, внезапно навлизане и неправилно пресичане на платното за движение от пешеходци, контрол на скоростните режими и техническа изправност на превозните средства.

От 11 юни до края на септември е в ход акция, която ще се провежда всеки петък, събота и неделя. Тя е във връзка с летния сезон. В петък ще е от 14 до 21 ч, в събота от 8 до 14 часа и в неделя от 14 до 21 ч. Причината за акцията е интензивният трафик в почивните дни. Отчитаме, че тогава се струпват много коли и дейността ни ще е насочена към превенцията и ще подпомагаме и регулираме движението, а не толкова към контролна. Целта ни е да бъдем на видимо място и да сме в помощ на водачите и гражданите.

Отделно сме започнали от началото на юни акция “Ваканция”. Тя ще продължи до август. Целта е да запазим живота на децата на пътя.

Планирали сме още няколко операции през 3-те летни месеца. Те са под егидата на ROADPOL (Европейската мрежа на служителите на Пътна полиция - б.а). От 16 до 22 юни ще има акция, в която ще проверяваме шофьорите за алкохол и дрога. От 19 до 29 юни пък акцентът са камионите и автобусите. Третата акция е планирана от 9 до 15 август и в нея ще следим скоростта.

По линия на планиране на националните кампании този месец ще имаме и акция за колани на задната седалка. Поставянето им е задължително, ако колата е оборудвана с тях.

- А по време на лятната акция ще се спират ли от движение по магистралите тежкотоварните автомобили?

- Предвид пандемията в Европа са осигурени зелени коридори за тях. Затова засега няма заповед от АПИ за ограничаването им. Допълнително ще се взема решение, в момента няма.

- 2020 г. имаше рекордно малко жертви - 463. Как вървим тази година спрямо миналата?

- До 9 юни (в цялото интервю данните за т.г. са от 1 януари до 9 юни) катастрофите със загинали и ранени са 2119, със 126 повече от същия период на 2020 г. Загиналите са 164 - с 18 повече, а ранените са 2625, със 157 души повече от 2020 г.

- А какви са основните причини за тежките катастрофи?

- Заради нарушения на шофьорите са станали 2072 инцидента, или 97,78% от всички катастрофи с пострадали и загинали. 159 от починалите 165 души са намерили смъртта си заради нарушения от водачите - 96,95%, а при ранените числото е 2579, или 98,25% от всички пострадали. Спрямо 2020 г. има увеличение и по трите показателя.

Според данните ни най-вероятното основно, или т. нар. първо нарушение на шофьор, довело до тежка катастрофа, е причинило 2030 инцидента със 155 загинали и 2532 ранени.

- А като разбивка?

- И за нея използваме принципа на първото най-вероятно нарушение на водача. Така стигаме до 3 основни групи - неправилни маневри, несъобразена скорост и отнемане на предимство. Заради тези причини са станали 1566 катастрофи със 114 загинали и 1993 ранени.

Изпъква, че каращите с несъобразена скорост, са причинили 556 катастрофи, отнелите предимство - 538, а неправилните маневри - 472.

Неправилните маневри обаче са довели до най-много смъртни случаи - 63, несъобразената скорост - 43, а отнемането на предимство - 10.

- На какви пътища са се случили тежките инциденти?

- Данните ни сочат, че в градовете са станали 1173 катастрофи с 29 жертви и 1351 ранени, а в селата - 169 инцидента с 16 загинали и 214 пострадали.

Извън тях на магистралите има 56 тежки катастрофи с 9 загинали, а на второкласни пътища - 179 инцидента с 30 загинали. На общински пътища жертвите са 14, а на първи клас - 43. При инциденти на третокласните смъртта си са намерили 23-ма души.

Общо това значи, че макар в населените места да са станали 1342 катастрофи, а извън тях 777, то загиналите при инциденти извън градовете и селата са 119, а вътре в тях - 45.

- Хората масово пътуват през уикендите, особено лятото. Имате ли разбивка на инцидентите по дни и часове?

- Да, в понеделник и петък инцидентите са най-много - съответно 350 - 346, а в неделя са 247, което е най-малкото от седемте дни. Въпреки това обаче именно в неделя има най-много загинали - цели 35, а в понеделник са най-малко - 19.

Що се отнася до часовете, през тази година в интервала между 15 и 19 часа има най-много загинали - 46.

- Постоянно има акции за пияни водачи. Колко са те?

- 2714 са всички, но те подлежат на различни санкции. 769 са установените да карат с алкохол в кръвта между 0,5 и 0,8 промила. Те са останали без книжки за 6 месеца и са глобени с 500 лв. и 10 контролни точки.

860 са шофьорите, засечени да карат с между 0,8 и 1,2 промила алкохол в кръвта. Там санкциите са двойни, само отнетите контролни точки пак са 10.

17 души пък са извършили повторно подобно нарушение. Там глобите са от 1000 до 2000 лв., без книжка от 1 до 3 години и отнети 15 контролни точки.

1068 са отказали проверки за алкохол и дрога. Затова законът предвижда да останат без книжки за 2 години, 2000 лв. глоба и отнемане на 12 точки.

- Често забелязваме шофьори, които видимо карат много бързо. Колко са те и с какви камери ги заснемате?

- Имаме 204 камери. Стационарните са 25, триногите са 31, а мобилните - 148. Te са засекли общо 577 503 души да карат с превишена скорост.

- Ще купувате ли нови?

- Да, още 160, дали сме ход на обществените поръчки. Основно ще са триноги и стационарни.

- През 2020 г. имахте рекордна събираемост на глобите - 116 млн. лв. През април обаче Конституционният съд обяви за противоконституционни отнемането на книжки и спирането на коли от движение за неплатени в срок глоби. Каква е ситуацията тази година?

- Платени са 48 551 934 лв. по общо 751 918 документа, с които са наложени. Това значи, че имаме 136 987 повече погасени задължения от м.г., а събраната сума е нараснала с малко над 7 млн. лв.

- За времето си на действие - от 21 януари 2017 г. до отменянето на законовата точка, колко книжки са отнети за неплатени в срок глоби?

- 23 052, но това бяха временни мерки. Веднага след плащането книжката се връщаше.

- Всъщност мнозина се съсредоточиха върху глобите, но пътните полицаи проверяват и за невръчени електронни фишове за скорост, пак от 21 януари 2017 г., а при наличие ги връчват. Тези проверки останаха. Колко са връчените от началото на годината и на каква стойност са?

- Общо са 171 643, а стойността им е равна на почти 20 млн.лв.

Платените пък са за 17 млн. лв. Трябва обаче да се отбележи, че в това число влизат и глоби, които са били наложени през предходни години.

Други от Мнения

Пречупване на тренда - ниските лихви спряха растежа на милионерските влогове

Вземащите кредит трябва да се съобразят с новата тенденция - лихвите ще се покачват Хората изчакват да видят докъде ще спаднат цените, за да получат по-изгодни сделки БНБ публикува редовната

Красен Станчев: Бъдещият кабинет не е на ротацията, щафета е - трябва да бъде разписано какво поема първият и какво предава

Обедняване и апокалипсис няма! Всички - без семействата с повече деца и част от пенсионерите, са по-добре в последните 2 г., казва икономистът - Държава пред катастрофа, икономика пред рецесия

Президентът си е основал звукозаписна компания и от там сега ще излязат редица нови хитове

Няколко коментара на извънредната и налудничаво динамична политическа обстановка: 1. “Да, България” винаги е била категорична, че експертният състав на правителството е това

Кабинет на ПП-ДБ само с техни министри не им дава по-добри възможности

Партиите - участнички в споразумението за излъчване на правителство от ГЕРБ-СДС и ПП-ДБ са заинтересовани да постигнат балансирано представителство в предстоящия кабинет

“Букър” тежи, колкото и да ръкопляскате или да хулите

Радвам се за Георги Господинов. Книга, писана на езика свещен, достигна до световно признание. Интересни са ми тези, които обругават, без да са чели Може би думата награда иде от това, че някой

>