Как Соломон Паси “отвлече” шефа на НАТО с трабант
Преди 30 г. председателят на Атлантическия клуб разходи със соцвозилото Манфред Вьорнер из София, за ужас на охраната му
Може ли българин да отвлече генералния секретар на НАТО, при това с трабант, без да предизвика световна криза? Звучи куриозно, но може - ако се казва Соломон Паси. За щастие, “отвличането” е с чисто приятелски намерения и не оставя трайни негативни последици в отношенията между България и алианса. Напротив - затвърждава убеждението у Брюксел, че страната ни има всички “качества” и дори необходимата изобретателност, за да бъде приета в организацията.
Случката се разиграва точно преди 30 г. - на 13 юни 1991 г. Тогавашният генерален секретар на НАТО Манфред Вьорнер е на първо посещение в България и провежда среща с новосъздадения Атлантически клуб и неговия председател Соломон Паси.
Двамата се познават от по-рано. През ноември 1990 г. български депутати от Великото народно събрание, сред които и Паси, посещават централата на НАТО в Брюксел. Това е първа делегация там от държава от все още съществуващия Варшавски договор. Тогава Паси обявява идеята за създаване на първата проатлантическа НПО извън НАТО, която домакините адмирират. Самият той е със счупен крак след футболен мач между политици и журналисти.
“Като ме посрещна с гипсирания крак и патериците, Вьорнер ме попита дали съм паднал на ски. Аз му разказах историята, той се засмя и между нас се породи симпатия и доверие”, разказва днес Паси.
7 месеца по-късно, когато Атлантическият клуб в България е факт, Вьорнер се среща с него в София. А отношенията им с Паси вече са такива, че той му се доверява и се качва с него в трабанта, за да обиколи центъра на столицата ни.
“Още нямахме офис и срещата ни с Вьорнер беше в кабинета на акад. Благовест Сендов, по това време начело на БАН. Аз бях паркирал съвсем небрежно трабанта на жълтите павета, като бях предупредил за намеренията си единствено Род Мур - тогаважен дипломат в посолството на САЩ, който организира визитата на шефа на НАТО у нас. И когато с Вьорнер излязохме от БАН, му предложих да го разходя из града с колата. Той прие за ужас на охраната му, която беше паркирала доста по-далече, при това в обратна посока на тази, в която ние поехме”, спомня си Паси. Карал бавно по столичните улици и обсъждали политиката.
Вьорнер се возел за
първи път на трабант
и се чувствал прекрасно. Накрая домакинът паркирал пред сградата на британското посолство, защото имал покана за прием по случай рождения ден на кралицата, на който завел и своя височайш гост.
Разходката с “картонената сапунерка”, както бе наричана колата в онези години, е уникален случай. “Това бяха единствените 30 минути в историята на НАТО, в които охраната на генералния секретар не знаеше къде е той. Беше фактическо отвличане, пробив в системата за сигурност на организацията. Представете си какво щеше да стане, ако злонамерен човек беше направил всичко това с цел истинско отвличане”, разказва днес Паси. След тази случка протоколите за сигурност в структурите на НАТО са силно затегнати.
“Отвличането” на Вьорнер обаче влиза в новините на CNN и така трабантът на Паси става световноизвестен. Превръща се в символ на стремежа на България за членство в НАТО и на подкрепата, която алиансът дава на Източна Европа. А у нас
става традиция Паси
да “приема” в
легендарното
соцвозило всички
по-известни политици,
които посреща - било по линия на Атлантическия клуб, било години по-късно като външен министър в правителството на Симеон Сакскобургготски. Самият цар също се е возил на трабанта, и то по собствено желание. Паси се запознава със Симеон II през 1992 г. в Ню Йорк. По време на срещата им царят първи заговаря за трабанта, като пита дали ще може да направи едно кръгче с него някой ден. Разбира се, отговаря му Паси. И 4 г. по-късно - през май 1996 г., когато Симеон II се завръща за първи път в родината си след 50-годишно изгнание, той и царица Маргарита правят почетна обиколка с трабанта по софийските улици.
В легендарното соцвозило през годините са се возили още двама генерални секретари на НАТО и един председател на Съвета на Европа, много световни лидери. През 2001 г. - в първия си работен ден като министър, Паси символично отива във Външно с трабанта. А през май 2002 г. по време на визитата у нас
папа Йоан Павел II
благослови колата
“Това произведе чудо, защото няколко месеца след благословията на светия отец България получи покана за членство в НАТО и година за членство в ЕС”, спомня си Паси.
Не по-малко интересна е и историята на “влизането” на самия трабант в семейство Паси. В началото на 80-те години на миналия век Соломон имал мощен съветски мотоциклет - ИЖ 350 кубика. Майка му, д-р Лили Паси, била ужасена от мисълта, че синът ѝ рискува живота си с това “чудовище”, затова му предложила сделка: той продава мотора, а тя му купува трабант. Младежът приема и така през 1984 г. буквално заживява в картоненото возило. Обиколил е с него цяла България, минал е на зигзаг през всички проходи в Стара планина.
Все още в комунистическа България трабантът
се превърнал дори в
оперативно средство
за “разузнаване”
През март 1989 г., когато фотографът Симон Варсано е прострелян от милицията, Паси и тогавашният опозиционен лидер д-р Желю Желев правят тайно и частно разследване на случая, използвайки трабанта.
Днес легендарното соцвозило е част от експозицията на Националния военноисторически музей в София. То бе дарено от Паси през 2015 г. за 25-ата годишнината на организираното атлантическо движение в Централна и Източна Европа.
А през 2019 г. по повод 15-ата годишнина от членството на България в НАТО и 70 г. от създаването на организацията Паси дарява реплика на най-известния български трабант на алианса. Днес той е паркиран в щабквартирата в Брюксел като част от постоянна експозиция заедно с парчета от Берлинската стена и от кулите близнаци, разрушени от терористичните атаки в Ню Йорк на 11 септември 2001 г.
През същата година и по същия повод трабантът попада и на юбилейна пощенска марка.