Избата на “Домейн Бойар” се превърна в музей на съвременното изкуство
Арт винен туризъм ще развива най-големият производител на еликсирите у нас
“От реколта 2020 г. и занапред всички вина, произвеждани от “Домейн Бойар”, ще бъдат веган френдли. Това не означава, че не може да ги съчетаем с бяла риба или с месни деликатеси, а че не използваме никакви животински продукти при бистренето, филтрацията и стабилизирането на виното. Преди, например, в технологията на бистренето, се ползваше белтък”. Това съобщи в четвъртък изпълнителният директор на “Домейн Бойар” Евгени Харамлийски.
6,6 млн. бутилки е годишният капацитет, с който сега работи най-големият винопроизводител в страната “Домейн Бойар”. Създадена едновременно в София и в Лондон през 1991 г., компанията на 10 юни
отбеляза
тържествено своята
30-годишнина
в най-голямата си изба - “Сините скали” в Сливен. Нейният капацитет е 16 милиона тона.
Избата е построена през 1999 г., а първото вино в нея е произведено година по-късно. За времето си това е била най-голямата инвестиция във винарството в този район на Европа - 30 милиона лева. Модерната изба работи по най-съвременните винарски технологии и е проектирана и построена от световноизвестната австралийска компания A&G Engineering, чието дело са едни от най-модерните световни винарни, сред които и половината в Австралия.
Днес тук се трудят 172 човека, като десет процента от хората са със стаж над 20 години, което говори за лоялност и много опит.
Годишно компанията изкупува около 6500 тона грозде, предимно от районите на Шумен, Варна и Тракийската низина. Произвежда от него над 5 милиона литра различни вина от всички ценови класове. 48 процента от тях са за износ, като най-далечната дестинация е Япония. Сред основните пазари на избата са още Великобритания, САЩ, Канада, Белгия, Япония, Нидерландия, Дания, Швеция, Китай, Мианмар, Хонконг, Полша, Чехия, Русия и много други.
Портфолиото на компанията се състои от над 250 вина собствено производство и внос от цял свят. Най-новият ѝ бранд е виното “Болгаре” - червено, бяло и розе, което следва традициите на старите български винари.
“Дори и изправени пред глобална криза, ние
успяхме да
постигнем обороти
от близо 20 000 000 лв. за 2020 г. Изключително горди сме, че популяризираме все повече качествата на българското вино по света”, допълва Евгени Харамлийски.
В историята на компанията например се отличава фактът, че вината на “Домейн Бойар” са единствените български вина, които са присъствали в листите на Бъкингамския дворец и парламента на Великобритания.
“Около 51 процента от производството ни са бели вина, розето отнема поравно от количествата на белите и на червените - то е 5-6 процента. Така е, защото следваме търсенето на пазара. В последните 7-8 години българите се научиха да пият повече вино за сметка на високоградусните алкохолни напитки”, посочва Харамлийски.
Изпълнителният директор е особено горд и с факта, че 30 процента (една трета) от международните награди за вина, които идват всяка година в България, са спечелени от “Домейн Бойар”.
Следвайки световните тенденции и стремежа на компанията към устойчивост и дългосрочна екологична политика, производството преминава изцяло към работа с олекотени бутилки с цел да се използват по-малко природни ресурси.
Любезните домакини имаха още една изненада за своите гости - те обявиха, че за разлика от други фирми, които развиват винен туризъм с акцент на спа процедурите, те ще акцентират на арт винен туризъм. И като начало
превърнаха избата
в Сливен в музей
на съвременното
графити изкуство
Това става възможно благодарение на таланта на художника Станислав Трифонов-Насимо, който за 45 дни, заедно със своите помощници, изпълни във винарската изба в Сливен най-големия графити проект в Източна Европа.
Върху 11 винификатора - индустриални съдове за вино, Насимо изрисува в огромни картини пътя на виното, който повтаря етапите в човешкия живот от плодородието и раждането до мъдростта на възрастта и годините.
Използвахме 600 литра боя и много спрейове, разкри авторът част от творческата си лаборатория.
Домакините канят всеки желаещ да дойде да види творбите на Насимо и да се наслади на висококачествените вина, които тя предлага. Новото е, че избата “Сините скали” представи
лимитирана серия
вина Art in a Bottle,
които създава заедно с художника Насимо, тъй като етикетите на бутилките изобразяват елементи от неговия най-голям графити проект, изпълнени върху винификаторите. Серията вина Art in a Bottle ще се предлага само в избата и представлява лимитирана серия от най-високия клас вина на избата от реколта 2017, разкриват от “Домейн Бойар”.
“Занапред мислим да даваме платформа за изява и на други творци, чиито произведения да бъдат върху етикетите на наши вина”, разкрива изпълнителният директор Евгени Харамлийски.
Сред специалните гости, които уважиха празника, беше кметът на Сливен Стефан Радев, който подари на домакините икона на Св. Димитър, закрилникът на Сливен, с пожелание светецът да закриля и тази фирма.
Присъстваха и двамата областни управители - Минчо Афузов и Георги Чалъков, които са свързани тясно с лозарския и винарския бизнес.