Ивайло Рашев: Умните уреди осигуряват желания комфорт в дома ни
Приложението Home Connect отключва пълния потенциал на интелигентния дом, казва директорът на "Bosch домакински уреди България"
- Каква е целта на въвеждането в ЕС на нов енергиен етикет, г-н Рашев?
- Използването на енергоспестяващи домакински уреди спестява както ценни ресурси, така и пари. Тъй като Европейският енергиен етикет предоставя стандартизирана информация за консумацията на енергия и вода, етикетът подпомага потребителя да намери правилния уред. Настоящият енергиен етикет се използва от 2012 г. и вече не може да изпълнява целите си заради технологичното развитие.
Например при пералните машини 88% от стандартни уреди с предно зареждане, пуснати на пазара на ЕС, са класирани с A+++ на етикета, което пречи на диференциацията на продуктите. Променени са и стандартите за измерване на енергийната ефективност на уредите, за да имат показатели в ситуации, които са по-близо до поведението на потребителите. В резултат на това развитие се налага да се актуализират разпоредбите за енергийна ефективност.
- Кои продукти с марката Bosch са с нови енергийни етикети от 1 март и кои предстои да бъдат обновени до края на годината?
- От 1 март 2021 г. е в сила изискването всички перални, съдомиялни машини, хладилници и фризери да са с новият енергиен етикет. "Bosch домакински електроуреди" започна процеса по етапното подновяване спрямо новите изисквания за етикитиране още в края на миналата година, въвеждайки двойно етикетиране, при което има стар и нов етикет.
Целта е да предоставим достатъчно време на бизнес партньорите ни и на крайните потребители да се запознаят с промените. През 2023 г. уредите от категории фурни, плотове, сушилни машини и прахосмукачки също трябва да бъдат с нов енергиен етикет.
- Как клиентите могат да разпознаят продукт с преобразувана скала и какви са най-важните промени?
- Оформлението на новия етикет запазва общия вид и усещане на стария. Но вече не съществуват класове A+, A++ или A+++. Някои икони са изчезнали, други са въведени. В горният десен ъгъл на новият етикет има QR код, който е пряко свързан с данните за енергийна ефективност и производителност, които се съхраняват в Европейски регистър за енергийно етикетиране (EPREL).
QR кодът води до информацията за всеки конкретен продукт. Когато следвате връзката, посочена от QR кода, ще видите информационния лист за продукта и съответния енергиен етикет. Повече информация може да се открие и на сайта на Европейскаа комисия: https://ec.europa.eu/info/energy-climate-change-environment/standards-tools-and-labels/products-labelling-rules-and-requirements/energy-label-and-ecodesign/product-database_bg.
- Какви са ползите и негативите от промените в нормативната уредба на Европейския съюз относно етикирането и как от компанията отговорихте на тях?
- Новият енергиен етикет не е просто нов. Всички продукти на Bosch са адаптирани поради необходимостта и разглеждането на нови методи за измерване, или на законови критерии. Друга мотивация за промяната е необходимостта от подобряване на енергийната ефективност. Новият енергиен етикет поставя много по-строги стандарти. Освен това методите за измерване и референтните програми са различни. Това е причината, поради която A++ може да се превърне в ново C, D или E, или понякога дори F. Няма да намерите почти никакви уреди с клас А и много малко уреди В.
Изискванията за най-добрите класове за енергийна ефективност са много високи. Целта е да останат доста празни в началото. По този начин остава достатъчно място за включване на уреди с много по-добри технологии в бъдеще.
- Влияе ли на избора на клиентите при покупка енергийният етикет на даден електроуред?
- През последните години се наблюдава промяна в поведението и начина на взимане на решение за покупка. Вече е модерно потребителите да отделят все повече време и предврително да се запознават не само с техническите параметри на уредите, а и с разход на вода и електроенергия. И именно тези показатели, които водят до спестяване не само на средства, но и на ресурси, имат все по-голямо значение.
- Как Bosch преодоля предизвикателствата на пандемията и възвърнаха ли се нивата на продажби?
- През изминалата почти година и половина всички ние сме изправени пред едно неочаквано и тежко изпитание, свързано със COVID-19 пандемията. И това наложи да се променим и адапираме към новата обстановка в световен мащаб. Промяна, която ни засегна и остави отшечатък, както в личен, така и в професионален план. След първоначалният шок и осъзнаване на мащаба и сериозността на ситуацията, всички ние трябваше да са адаптиране към новото нормално.
Ние в Bosch поставихме на първо място безопастността и благополучието на нашите служители и партньори, като едновременно с това продължихме да общуваме и с нашите крайни потребители, благодарение на вече съществуващите и прилаганите дигитални възможности и канали. Втората половина на 2020 г. показа значително повишение в търсенето на домакински електроуреди. И благодарение на общите усилия на екипа и неговата отдаденост успяхме да завършим годината с отличен резултат и увеличени продажби.
- Разкажете повече за приложението Home Connect и как то помага на домакинствата да станат по-ефективни?
- Home Connect e един съвсем нов начин на живот - можете да лесно да управлявате домакинските уреди: от пералната машина до фурната, от кафемашината до прахосмукачката. Приложението Home Connect дава достъп до цялата необходима информация по всяко време. То може не само да включва и изключва уредите, но и да избира програми, да настройва таймерите, да избира екорежим и много други.
Home Connect е крачка напред, която отключва пълния потенциал на интелигентния дом, осигурявайки и изграждайки екосистема от свързани продукти и цифрови услуги, позволявайки да направите живота си по-лесен и по-забавен, като същевреммено запазите и контрола.
- Има ли интерес в България към умните електроуреди, които могат да бъдат управялвани от разстояние чрез приложения?
- Категорично да. Повече от 50 години ние произвеждаме висококачествени устройства, които вдъхновяват потребителите по целия свят. Тези устройства ще продължат да бъдат в основата на нашия успех и вбъдеще. Но индустрията за домакински уреди претърпява голяма промяна и това е дигитализацията. Крайните потребители днес се интерсуват от различни интегрирани решения и преживявания, от персонализирани цифрови функции, услуги и съдържание в допълнение към уредите.
Кухнята на бъдещето например трябва да премахва все повече стреса от ежедневието, като използва изкуствен интелект за намаляване или улесняване на задачите. Тя трябва да доближи хората до удоволствието от готвенето, изпробването на различни неща и здравословното хранене, като освобождава от досадната рутинна работа, за да можем да се концентрираме върху важните неща в живота. И умните електроуреди ни осигуряват този допълнителен и така желан комфорт.