Милена Драгийска: Успехът е да обичаш хората и това, което правиш

08.06.2019 14:52

Припознавам ценностите на Лидл България като свои и искрено вярвам в тях

В общуването с моите дъщери винаги съм предпочитала качеството пред количеството

В пандемията препотвърдих за себе си нещо, което отдавна знам – че хората в Lidl са страхотен отбор – отдадени, лоялни, смели, хора, на които винаги можеш да разчиташ

Милена Драгийска е главен изпълнителен директор на Лидл България. Детството й минава в родния Велинград – изпълнено с много безгрижни игри, но и с различни интереси – свири на пиано, тренира баскетбол и шахмат. Любовта към спорта и музиката не е загърбила и днес, а всяко от тях е изградило характера ѝ – определя ги като първите уроци по дисциплина, отдаденост и комбинативност, първите победи, но и първите загуби. Университетът я среща със света на правото, а след това и с международния маркетинг. През 2002 г. е съдбовната ѝ среща с Lidl. Започва като регионален мениджър продажби в Германия. 9 месеца опознава бизнеса от А до Я – от касата до ежедневните поръчки на стока. Продължава да трупа опит в централата, където отговаря за различни международни проекти. И така до 2007 г., когато Lidl решава да стъпи в България, а тя да поеме управлението. Слиза на летището в София с лаптоп, телефон на юридическата кантора, която да регистрира дружеството, и енстусиазма на начинаещия. 3 г. по-късно и след много работа на 25 ноември 2010 г. безпрецедентно и до днес отварят в един ден в 11 града първите 14 магазина Lidl. „Беше истински фурор. И огромна отговорност да продължим напред. Вече повече от 10 години живеем с тази отговорност и растем с нея. Вярвам, че тя, заедно с характерното ДНК, което носят хората в Lidl, превърнаха компанията в това, което е днес – доказан партньор и любима верига за нашите клиенти. Не мога да пропусна и още един безцененен момент в моя живот – появата на двете ми дъщери и осъзнаването, че децата са най-голямото щастие и смисъл, което може да ни се случи."

Интервюто на Милена Драгийска е част от новия проект на „24 часа“ и MILA.bg „Жените, които променят“. Тя е сред първите участници в един кръг от жени, с които имаме честта да търсим формулата на успеха и женското щастие, но и да обсъдим на специални срещи в следващите месеци важни обществени теми като образование, здравеопазване, дигитализация и т.н. Стартираме проекта с луксозното издание "Жените, които променят", в което на 300 страници разказваме историите на едни от най-успелите и влиятелни жени в България.

- Какво харесвате у себе си и какво не – погледнете се със самоирония.

– Дисциплината, упоритостта, аналитичното и мащабно мислене и оптимистичният поглед са качествата, на които разчитам и които рядко ме подвеждат. Същите те обаче, ако не се контролират, понякога могат да се превърнат и в недостатък – като твърде голямата упоритост или фокусирането в дадена тема. А има и много други – видими и не толкова явни, но ги знаем аз и най-близките ми.

- Какви ценности изповядва вашата компания и каква е вашата лична професионална мисия?

– Припознавам ценностите на Лидл България като свои и искрено вярвам в тях. На първо място е отговорността. За мен тя дава истинския смисъл и прави един бизнес стойностен. След това идва честността – коректни към всички, с които работим – и клиенти, и служители, и партньори. Само така можем да постигаме дългосрочни и ползотворни отношения. Целеустремеността е другата наша ценност – винаги устремени и с ясна визия за бъдещето. Към нея добавям неспокойния дух, който отличава хората в Lidl – неспирната динамика и убеждението, че който спре да се развива, престава да бъде добър. Накрая, но не на последно място идват емоциите. Хората в Lidl са изключително сърцати – заедно с немската прецизност и дисциплина в нашата работа има много емоции и един изключителен хъс и желание, с които случваме нещата. Моята лична професионална мисия е да не изневерявам на тези ценности и с поведението си да бъда пример за останалите, включително с проявата на човечност.

- С какво в своята работа сте по-различна от вашите конкуренти?

– Lidl предлага специфичен бизнес модел. В неговата основа е схващането, че човек не трябва да избира между качество и цена, а има право да получава и двете. Именно затова нашата мисия е да предлагаме на нашите клиенти оптимално съотношение качество-цена – фраза, която се превърна в синоним на Lidl. Това постигаме чрез нашите собствени марки, които са гръбнакът на нашия бизнес модел и които ни отличават от конкурентите. Благодарение на тях гарантираме високо качество на най-добра възможна цена. Постигаме го чрез пълен контрол на целия процес – от рецептата и суровините през производството до поставянето на продукта на регала в магазина. Това прави Lidl различен. Това е и нашата основна задача – да прилагаме този модел, да го надграждаме с нови и интересни предложения и в резултат на това – да налагаме Lidl като любим магазин, в който на едно място клиентите ни могат да намерят своите любими продукти и всичко необходимо бързо, лесно и удобно.

- Как мотивирате своя екип да работи? Спазвате ли дистанция, или държите да сте близо до колегите си? А знаете ли как изглеждате в очите на вашите колеги – важно ли е за вас тяхното мнение?

– Отговорът е в баланса. В отношенията с колегите се старая да пазя равновесие между здравословната близост и разумната дистанция, между демократичното съобразяване с мнението на другите и осъзнатата отговорност, че най-трудните решения понякога трябва да са лични. Джеф Безос казва: „Твоят личен бранд е това, което хората казват за теб, когато не си в стаята“. Разбира се, за мен е важно мнението на колегите, защото то е оценка на моята работа и работата на останалите управители. Стремя се с действията и решенията си да съм заслужила тяхното уважение и доверие. Дали успявам – не знам, защото не съм в стаята. Мога само да се надявам, че силният и сплотен екип, който изградихме през всички тези години, е достатъчен отговор.

- Как се промени бизнесът като цяло във време на пандемия? Какво ново разбрахте за вашата компания и колеги в тази извънредна ситуация?

– Препотвърдих за себе си нещо, което отдавна знам – че хората в Lidl са страхотен отбор – отдадени, лоялни, смели, хора, на които винаги можеш да разчиташ. В изключително труден момент те бяха и продължават да бъдат на първа линия, не се отказаха в нито един момент и продължават да дават максимума от себе си. За всичко това съм им безкрайно признателна и благодарна. Разбира се, промени се и бизнесът, и целият свят. В Lidl фокусирахме усилията си изцяло върху безопасността на нашите служители и клиенти – инвестирахме над 3 млн. лв. в предпазни мерки и средства. Трябваше да отговорим на новите потребности на клиентите – въведохме повече акции и повече продукти в изгодни XXL опаковки, обогатихме асортимента си с много български продукти. Въпреки кризата, през 2020 г. реализирахме 20% ръст в износа на български стоки в международната мрежа на Lidl. Успяхме дори да отпразнуваме и своя 10-годишен юбилей. Подарихме специален подарък на нашите клиенти – мобилното ни приложение за лоялност Lidl Plus, с което им дадохме още една възможност да спестяват. В началото на тази година въведохме и т.нар. Lidl цена, която обединява изгодни предложения с намалени или много конкурентни спрямо пазара цени. Голямата отговорност на нашия бизнес в ситуация като сегашната е да помогнем на хората максимално да облекчат бюджетите си, без това да е на цената на компромиси с качеството. Затова ще продължаваме да работим в тази насока.

- Кой е бизнесът на бъдещето, в който ще ви е интересно да се развивате и доказвате?

– Ритейлът, в който новите технологии ще имат все по-голяма роля и приложение, а управлението на ресурсите и суровините ще бъде поставено на съвсем различна плоскост. И тук нямам предвид само дигитализацията на магазините, които да преминат в онлайн среда, но и използването на новите технологии за създаване на все по-качествени продукти, както и за повишаване качеството на обслужването и цялостното клиентско изживяване. Предстои да се преструктурират и много вериги на доставки. Смея да твърдя, че съм от щастливците, получили шанса да работят в интересни и динамични времена, и то в индустрия, в която промените се случват с изключителна скорост.

- Откъде и как научихте формулата за здраво семейство, ако вие я познавате?

– Научих я от семейството си. Ако си израснал в здраво семейство, имаш модел, който да следваш, и се стремиш твоето също да бъде такова. Разбира се, няма универсална рецепта и всяко семейство само трябва да намери формулата. В моето тя се базира на много силна подкрепа, взаимно уважение и много силни и здрави отношения.

- Как една ангажирана жена възпитава своите деца и кое е най-важното за нея в общуването с тях?

– Възпитанието на децата е отговорност и на двамата родители – това е правилният начин, защото така децата получават най-доброто и от двамата и се научават от малки да разпознават различни модели на поведение и мислене. В общуването с моите дъщери винаги съм предпочитала качеството пред количеството – да прекарвам с тях пълноценно време, в което правим неща заедно, разказваме какво ни се е случило и истински общуваме.

- Много жени преосмислят живота си на определена възраст и правят остър завой, отказвайки се от нещата, които иначе трудно са постигнали. Какво би ви довело до подобен житейски „бърнаут”?

– Вярвам, че с повече дисциплина човек може да се предпази и да предотврати бърнаута. Важно е да познаваш себе си, да си честен за прага на силите си и така да организираш работата, че да не позволиш този праг да бъде преминат. Човек е длъжен да намира време за себе си и за нещата, които го изпълват със смисъл. Дали бих направила остър завой – не трябва да казваме „никога“. Винаги може да се случи и в това няма нищо страшно – важно е да е добре обмислен, да виждаш смисъла в него и да знаеш, че искаш и си готов за тази крачка. Мисля обаче, че за мене не би могло да има житейски бърнаут – просто се радвам на живота!

- Кога влязохте в кухнята за първи път, кога влизате сега и каква е кулинарната ви визитка?

– Когато се отделих от семейството си и тръгнах по своя път. Днес времето, прекарано в кухнята, има два аспекта – като част от семейното задължение да приготвиш и да сложиш нещо на масата, и като форма на забавление – като например да включа дъщерите ми. Разбира се, готвя с продукти на Lidl – не само защото това е работата ми, но и защото наистина ги харесвам и съм се убедила в тяхното качество. И разбира се, много често се улавям, че гледам на тях през очите на клиента – опаковката наистина ли лесно се отваря, сладкото от люти чушки с кой хляб ще си върви най-добре и т.н., и т.н.

- Какви съвети бихте дали на своето 20-годишно „аз“ и от какво бихте се отказали, ако бяхте с днешния опит и мъдрост?

– Бих го посъветвала да има повече търпение, да не бърза, защото нещата не винаги се случват в момента, в който искаме, а в момента, в който сме истински готови за тях.

- Ако загубите всичко, което сте постигнали, с какво ще се заемете?

– Със същото, но отначало. Аз обичам работата си.

- На кого с какво помогнахте дотук и каква благотворителна кауза бихте подкрепили или подкрепяте?

– Помагам на различни хора и каузи, но бих насочила вниманието към това как Лидл България помага – с наши собствени инициативи, с финансови дарения, много често и с продукти. Опитваме се да помагаме на хората да водят пълноценен начин на живот. Подкрепяме родителите в грижата за децата им – чрез различни инициативи, насочени към здравословното хранене и образованието. Специално внимание обръщаме и на грижата за околната среда и важни теми като разхищението на храната, рециклирането, по-малкото употреба на пластмаса и запазване на биоразнообразието.

- Как дефинирате и обяснявате успеха – своя и на други хора?

– Успехът е сбор от усилията, умножени по късмета и разделени на компромисите, които си направил, за да стигнеш до него. Една съставка обаче е съществена – да обичаш хората и това, което правиш.

- Как учите себе си, децата си и екипа си на толерантност – към различните и към тези, които не мислят като вас?

– Най-добрият учител е личният пример. През годините съм научила, че най-ценното нещо е разнообразието – от хора, гледни точки, характери. Само когато си отворен, можеш самият ти да се обогатиш, да научиш нещо ново, да погледнеш през различна перспектива. На това се опитвам да научa и децата си – да бъдат любопитни към новото и непознатото, да ги приемат с отворено съзнание и без предразсъдъци. Надявам се времето да покаже, че съм успяла.

- С какво ще сте променили професията, колегите си и може би света, когато влезете в ролята на пенсионер?

– Lidl като модел със сигурност промени и продължава да променя пазаруването. Що се отнася лично до мен – една личност рядко може да доведе до значими промени. Но когато зад нея застанат правилните хора, които вярват в обща цел и общи принципи, тогава нещата придобиват други размери. Затова един ден, когато се пенсионирам, се надявам, че ще казват не моето име, а „Хората в Lidl промениха пазара към по-добро“.

Може да намерите „Жените, които променят“ на местата за продажба на списания в цялата страна.

Други от От страната и света

Петима пострадали при пожари за денонощие

Общо 81 пожара са загасени през изминалото денонощие на територията на страната. Петима души са пострадали. Това съобщиха от Главна дирекция „Пожарна безопасност и защита на населението" (ГДПБЗН) към

Демерджиев за броя спрени мигранти: Или натискът е намалял, или по-малко са хванати

Ако бройката на хората, които не са допуснати в България, е намаляла, това може да означава две неща. Или по-малко хора искат да преминат на наша територия

Калоян Паргов: Младежкото обединение ще има ключова роля в оздравителния процес в БСП

Младежкото обединение ще има водеща и ключова роля в оздравителния процес, който ни предстои в БСП. Това написа във фейсбук Калоян Паргов, който участва в VII Отчетно-изборна конференция на

Изкуствен интелект смени Гери Стоянова, която озвучава GPS навигацията

Преди 10 години съвсем случайно в малко пернишко студио актрисата Гергана Стоянова записала емблематичните команди на Google Maps. Без въобще да подозира за какво става въпрос

Всички зеленчуци, с изключение на морковите, поскъпват на борсите у нас тази седмица

Повечето зеленчуци на борсите в страната поскъпват тази седмицата, показват данните в седмичния бюлетин на Държавната комисия по стоковите борси и тържищата (ДКСБТ)

>