Без парламент кабинетът може да харчи от други пера, ако не вдига разходите

20.05.2021 10:00 Лъчезар Богданов, главен икономист в Института за пазарна икономика
Лъчезар Богданов
Възрастни хора се редят на опашка за пенсии. СНИМКА: "24 часа"

Трябва да се преосмисли подкрепата за бизнесите – оправдани ли са и в този вид ли да останат

Държавният бюджет може да се актуализира само от Народното събрание, а на служебното правителство предстоят харчове. Как да ги осъществи, след като парламент ще имаме най-рано в последните десет дни на юли? Освен това е съвсем логично инициатива и проект за актуализация да внесе правителство, излъчено с подкрепата на новосформирано мнозинство, което добавя поне няколко седмици към този срок.

Но да припомним в каква хипотеза Законът за публичните финанси изисква актуализация със санкцията на законодателната власт: увеличаване на общия размер на разходите, увеличение на дефицита и на държавния дълг. Но законът позволява изпълнителната власт да извършва компенсирани промени в съставните бюджети, или, казано просто, може да се вземе от една бюджетна програма или от едно министерство и да се прехвърли на други. Разбира се, същото важи и за насочването на различните “буфери” в бюджета – това са средства, за които правителството знае, че по различни причини няма да се похарчат,

но може да

бъдат използвани

за увеличаване

на харчовете

по усмотрение

в рамките на годината. Тази практика не е особено добра като прозрачност и отчетност особено за големи размери и заради използването ѝ предишни управления са отнасяли критики. Но така или иначе, тя е разрешена от закона и е възможност пред служебното правителство. Без действащ парламент то не може да увеличи общия размер на публичните разходи, така че допълнителни средства за нови приоритети и неотложни дейности ще трябва да се осигуряват чрез пренасочване от останалите пера.

Какво всъщност е предизвикателството преди излъчването на ново управление от новото Народно събрание? Най-належащите към момента държавни харчове са за предстоящите парламентарни избори, тъй като в гласувания през есента Закон за бюджета за 2021 г. не са заложени разходи за два парламентарни избора. Затова тези пари бяха осигурени от Министерския съвет в рамките на действащия финансов план на държавата.

Това обаче са пренебрежимо малки разходи в сравнение с добавките за пенсионери и антикризисните мерки, най-вече програмата 60 на 40 и други подкрепящи транспорта и туризма програми.

Тези мерки в Закона за бюджета бяха осигурени до март. Очевидно предишното правителство е финансирало удължаването им след април за сметка на вътрешни разпределения на бюджета, което ще се види по-ясно в официалните данни следващите месеци.

Но тези резерви

не са безкрайни

– ако има политическа воля за удължаването на подкрепата до края на годината, това означава или сериозно съкращаване на други разходи, или увеличаване на общия размер на разходите, което е възможно само с актуализация.

Съвсем скоро ще видим какви размествания ще направи служебното правителство, за да осигури плащанията за следващите два месеца – вече имаше поет ангажимент за добавката към пенсиите. Съдържателните въпроси по-скоро са други и действително са отвъд краткия хоризонт на предизборния период – те са към бъдещото управление, което вече ще има политическа подкрепа зад себе си.

Съвсем логично е ново мнозинство да заяви промяната в приоритетите чрез внасяне на актуализация на бюджета, но тя може да съдържа както увеличаване на разходи и по-голям дефицит, така и пренасочване на разходи от една област в друга, или увеличаване на разходите, но за сметка на по-високи приходи.

В този контекст вече трябва да се постави на дневен ред темата за формата и продължителността на различните субсидии за бизнеса, аргументирани досега като подкрепа заради кризата - оправдани ли са, трябва ли да са в този вид, за кои и докога.

Шокът от кризите през март, април и май 2020 г. беше осезателен за бизнеса - затварянето на търговските центрове, ресторантите, ограниченията за пътувания във и извън страната, в туризма и търговията на дребно тогава оправдаха бързи действия и подкрепа. Но дали това е така в перспектива?

България и цяла

Европа вече

се възстановяват

от шока,

а с напредването на ваксинацията се надяваме нова здравна криза да не се случи.

Данните за БВП на страната през първото тримесечие показват, че сривът в икономиката вече е овладян. Независимо от ограниченията, текущите данни в последните месеци за индустрията, за експорта, за безработицата, за търговията на дребно и потреблението са обнадеждаващи – и в България, и в Германия, а и в почти всички страни от общия пазар. Да не говорим за Китай, където в икономически аспект пандемията вече е спомен, а САЩ практически ще преодолеят здравния риск с всеобщо ваксиниране. Възстановяването е в ход, макар и с едно голямо изключение - туризма и всичко свързано с пътувания и развлечения.

Ето и последните данни за пазара на труда в България:

безработицата

се върна на нива

отпреди

пандемията,

седмица след седмица повече хора почват работа, отколкото губят. Вече няма и ограничителни мерки, които пречат на определени бизнеси да работят. Пътуванията в Европа се облекчават за преболедували COVID-19 или ваксинирани. Дали е уместно в тази ситуация да продължаваме с този пакет от субсидии?

Според мен подкрепата от държавата трябва да остане таргетирана за тежко засегнати по обективни причини отрасли – например пряко зависещите от международния туризъм. Но ако в даден бранш стопанската активност вече е над нивото от 2019 г., ако в основните търговски партньори като Германия и Италия индустрията е с устойчив растеж, оправдано ли е да се дават пари на българските компании, работещи за тези пазари? Ако целият сектор е в подем, провалът на някои фирми вече не може да се разглежда като резултат от пандемията, а очевидно е следствие от други фактори.

Важно е да се знае и съдбата на добавките за пенсионери, които са около 100 млн. лв. на месец. Още миналата година, когато коментирахме бюджетната прогноза, беше ясно, че макар да са пакетирани като антикризисни, е много трудно след няколко месеца тези мерки да се отменят. България не се слави с високите си пенсии, а с високия дял пенсионери с много ниски номинални пенсии.

Вероятно е да се търси вариант за трайното им увеличение след август. Дали под същата форма, т.е. добавка като сегашната от социалния бюджет, а не от осигурителния институт, дали след преизчисление, или по друг начин, но общият разход ще нарасне и трябва да се намери източник за финансирането му.

Забелязваме и отчетливо позитивни новини по отношение на изпълнение на приходите. Ако те се запазят, още повече – ако служебното и следващото правителство се фокусират върху повишаване на събираемостта и борбата с избягването на данъците, постъпленията за годината ще надхвърлят заложеното в бюджета. Тогава с бъдещата актуализация ще може част от увеличението на разходите – ако такова се предложи, да бъде покрито не с по-висок дефицит и увеличен дълг, а за сметка на допълнителни приходи.

Към април например данъчните и неданъчните приходи са с малко над 2 млрд. повече в сравнение с 2020 г. Това е предвиденото увеличение за цялата година. И означава, че ако икономическото възстановяване продължи, от май до декември всеки месец, в който имаме по-добър приход в сравнение с предходната година, ще е над заложеното в бюджета. Гледайки подробните данни до март, виждаме ръст на приходите от ДДС, от социални осигуровки, от подоходен данък – и то в сравнение с месеците до кризата през 2020 г. до кризата. Това е следствие на факта, че

всяка следваща

вълна на

заразата влияе

все по-слабо

на стопанската активност – бизнесът и домакинствата постепенно се адаптираха, а и на макрониво нямаше масови уволнения, страх от загуба на работно място. Безспорно и вдигането на пенсиите и заплатите на част от обществения сектор се превръщат в повече потребление и оттам в по-високи обороти и данъчни постъпления.

Голямото неизвестно остава разходната част от бюджета. От една страна, трудно се спират харчове и програми, никой не иска да е лошият. От друга, едно ново управление вероятно също ще има амбициозни идеи за повече разходи. Ако икономическото възстановяване продължи и приходните администрации си вършат работата, може да има преизпълнение на приходите, а това дава известни възможности. Дори да се генерира подобен ресурс обаче, той не трябва да се харчи без смислен ефект, включително и за мерки за бизнеса със спорна необходимост.

Така или иначе, този дебат трябва и ще се води в новия парламент.

Възрастни хора се редят на опашка за пенсии пред пощенски клон в София.

СНИМКА: “24 ЧАСА”

Други от Мнения

Пречупване на тренда - ниските лихви спряха растежа на милионерските влогове

Вземащите кредит трябва да се съобразят с новата тенденция - лихвите ще се покачват Хората изчакват да видят докъде ще спаднат цените, за да получат по-изгодни сделки БНБ публикува редовната

Красен Станчев: Бъдещият кабинет не е на ротацията, щафета е - трябва да бъде разписано какво поема първият и какво предава

Обедняване и апокалипсис няма! Всички - без семействата с повече деца и част от пенсионерите, са по-добре в последните 2 г., казва икономистът - Държава пред катастрофа, икономика пред рецесия

Президентът си е основал звукозаписна компания и от там сега ще излязат редица нови хитове

Няколко коментара на извънредната и налудничаво динамична политическа обстановка: 1. “Да, България” винаги е била категорична, че експертният състав на правителството е това

Кабинет на ПП-ДБ само с техни министри не им дава по-добри възможности

Партиите - участнички в споразумението за излъчване на правителство от ГЕРБ-СДС и ПП-ДБ са заинтересовани да постигнат балансирано представителство в предстоящия кабинет

“Букър” тежи, колкото и да ръкопляскате или да хулите

Радвам се за Георги Господинов. Книга, писана на езика свещен, достигна до световно признание. Интересни са ми тези, които обругават, без да са чели Може би думата награда иде от това, че някой

>