Людмил Георгиев удиви Пловдив с 46 мащабни цветни графики (снимки)
Тези голямоформатни гравюри са уникати, каза проф. Аксиния Джурова
Много художници, юристи и почитатели събра изложбата "Вместо автопортрет" в галерия "Капана"
За първи път една от най-реномираните галерии в Пловдив - "Капана", "вижда" толкова интересни графики и хора, дошли за откриването на изложбата "Вместо автопортрет" на столичния художник Людмил Георгиев.
Творбите му са цветни, изобразяващи най-вече човешката душа. Те ще останат в града на тепетата до 6 юни.
"Това са голямоформатни цветни гравюри, изпълнени в микс от познати техники на високия и дълбок печат. И в същото време са уникати, защото съществуват само в един екземпляр", отбеляза големият изкуствовед проф. Аксиния Джурова.
46-те творби на Георгиев са разпределени в три цикъла: "Моите градини", "Убежище" и "Фердинанд". Защо е кръстил последния раздел на бившия български цар, питаме го. "В тях преобладава ръждивият цвят. Това са ламарините на плажа в Евксиноград, които са пазили от вятъра монарха. Аз ги намерих и директно ги отпечатах", обясни авторът.
Неслучайно избрал да открие експозицията си в Пловдив, сочен за меката на изобразителното изкуство. "Още щом видях галерията, краката ми се подкосиха. Тя дава това интимно пространство, което най-много подхожда на моите графики. В същото време е много просторна и чиста", обясни Георгиев.
Опашка от почитатели се нареди пред изложбената зала минути преди откриването на "Вместо автопортрет". Много художници, сред които Ангел Гешев, адвокати, бившият апелативен прокурор Росен Димов, доскорошният депутат Дани Каназирева, зам.-кметът по културата Пламен Панов, политологът Димитър Аврамов бяха сред присъстващите. И естествено, Мариела Гачевска, съпругата на твореца, която също приемаше поздравления за впечатляващата изложба.
"Все още вечер се прибира вкъщи", каза с усмивка Гачевска по повод на закачката на художника. Той твърди, че графиката е като извънбрачна връзка - трябва да се освежава и поддържа.
Наредените 46 графики Георгиев е сътворил през изминалата година. "Идеално време за работа. Ние, художниците, сме в пандемия, откакто се помним. Влизаш в ателието и така до вечерта", посочи той.
"Георгиев чертае магистрали за размисъл и с графиките си отвежда всеки наблюдател до самия него", коментира друг изкуствовед - Пламен Петров.
"Този тип техника е много трудоемък, изисква усилие, но за сметка на това дава възможност за напластяване на посланията и съответно на различни прочити, зависещи от ерудираността на всеки, който се опитва да ги осмисли", допълни Аксиния Джурова. Според нея изложбата може спокойно да се нарече "Вместо автопортрет" и "Автопортрет с днешна дата", със сполетелите ни изпитания, които надали се случват за първи път. По думите на изявената изкуствоведка естествено е във времето на пандемия всеки да се обърне към себе си. За художника това става в полето на неговото творчество и минава през призмата на големия въпрос за живота, вселената и всичко останало.
Георгиев пък споделя, че творбите, които е наредил, са прекалено цветни. И действително в тях контрастира най-различни нюанси. "Още като студент реших, че не съм за живописец. Моя професорка ми каза: "Младеж, видиш ли два цвята, бягай надалеч", спомня си графикът.
Проф. Джурова смята, че творбите му наподобяват ребуси на сегашния ни живот и в деликатността, с която са включени в тях цветовете, прозира светлината, отвеждаща от днешния хаос в "Убежище" и в "Моите градини", както са озаглавени част от циклите в изложбата.