С редовни документи били отпадъците, пристигнали на пристанище Варна-Запад
"Докато парламентът се занимава с Изборния кодекс, законът за партиите и собствения си правилник, на пристанище Варна-Запад вчера и онзи ден (понеделник и вторник - б.a.) бяха разтоварени 7000 тона с боклук и още 7000 тона от Доминикана, страни от третия свят и от Великобритания", обяви шефката на ПГ на "Изправи се! Мутри вън" Мая Манолова пред журналисти в сряда. След изявлението й екип на "24 часа" потърси официална информация от институциите.
От "Пристанище Варна" ЕАД заявиха, че постъпилият товар на пристанищен терминал Варна-Запад е с два кораба. Първият е от Италия на 22.04.2021 г. с товар 2500 т, а на 25.04. е пристигнал следващият кораб от Великобритания с товар 7091 т.
"Товарът е RDF (Refuse Derived Fuel) и съответно е проверен от всички необходими страни и институции. Процесът на обработка се следи стриктно от наша страна и е съобразен с всички изисквания на Европейския съюз", уверяват от пристанището и допълват, че усвояването на гореспоменатия товар ще бъде от страна на предприятието "Девня Цимент".
RDF са всъщност нерециклируеми отпадъци. След отделянето на всички материали, които могат да бъдат преработени (пластмаса, стъкло, хартия, метал), нерециклируемата маса преминава през биологична обработка. По време на този процес се отделят всички органични примеси като остатъци от храна, които едно домакинство изхвърля в кофите за боклук всекидневно. Останалата част – дребни опаковки, найлонови торбички, текстилни и дървени отпадъци, се раздробяват и се изсушават в специални съоръжения. Полученият материал - RDF, представлява алтернативно гориво, което често се използва в циментовата индустрия без никакъв остатък.
"Нямаме подаден сигнал от служители на митницата за пристигнали отпадъци на пристанище Варна-Запад", съобщи за "24 часа" Елисавета Войчева от РИОСВ. Тя допълни, че при пристигането на подобни пратки РИОСВ често бива уведомена от митницата, дори и всичко да е наред с документите, и екоексперти проверяват дали декларираното съответства на полученото. През последните дни не са имали такъв сигнал.
"В окръжна прокуратура няма постъпил сигнал за незаконни контейнери с боклук от трети страни", заяви и окръжният прокурор Красимир Конов.
Ако балите с отпадъци са придружени с нужните документи, няма причина институциите да знаят за тях, коментират запознати. Пристанището е мястото, където те пристигат, товарът се обработва, след което се извозва към завод или инсинератор, където се изгаря - ако е предназначен за това.
Еколозите обикновено са против тази практика, защото е лош пример за екопрактики като рециклиране, кръгова икономика и други.