Георги Ганев: Нестабилност и нов удар на COVID плашат бизнеса
Вече не съм толкова разтревожен за бюджета - има достатъчно средства да се посрещнат неотложните разходи, каза още председателят на Комисията по бюджет и финанси
- Г-н Ганев, какви са първите ви впечатления - трудно ли ще се работи в този парламент?
- Понеже съм “новобранец” в това поприще, впечатлението ми е, че има доста бойка среда,
вихрят се
темпераменти,
понякога се
напуска руслото
на приличния
език,
понякога се губи страшно много време за страшно маловажни неща. Е, ако гледната точка е шоу, голямо забавление е.
- Каква е прогнозата ви - ще издържи ли дълго парламентът, или не?
- То е като хвърлена монета, която в момента се върти, но още не е паднала.
- Няма ли противоречие, че парламентът гласува мораториум върху действията на правителството в оставка, а може да се наложи тъкмо този кабинет да внесе Националния план за възстановяване и устойчивост в Брюксел, за да се спази срокът 30 април?
- Надявам се, че няма да е проблем, доколкото този план не е някаква сделка или назначение. Не знам впрочем защо изведнъж назначенията станаха такава болка с този мораториум. Надявам се, че няма да има нужда
г-н Томислав
Дончев да идва
в парламента
да моли за
разрешение
да прати плана
в Брюксел
(Смее се.)
- Подкрепяте ли този мораториум по принцип?
- Аз не съм голям привърженик на извънредните ситуации. Не подкрепих предложението на г-жа Нинова за мораториума не само защото то не бе направено както трябва - самата тя предложи два текста и аз не знаех за кой всъщност би се гласувало. Но и към онзи ден (по-миналия петък - б.р.) бях в тревога какво се случва с публичните финанси. Не знаехме много неща, не бе изслушан министър Ананиев, данните будеха тревога, защото се виждаше как самият депозит на правителството в БНБ беше спаднал под 6 милиарда лева и бе започнала негативна динамика за последната седмица. Не знаехме каква е ситуацията с единната сметка, само знаехме, че до края на март е отрицателна. И мислех, че може нещата да са толкова зле, че
да трябва да се
тегли заем, за
да могат да се
платят пенсиите
в началото на май. В този момент г-жа Нинова излиза и казва, че налагаме мораториум и няма да може да се тегли заем.
Но сега, слава богу, вече съм много по-малко разтревожен за състоянието на бюджета. Не че всичко е цветя и рози, но мисля, че има достатъчно средства в него, за да се посрещнат тези разходи, а след това ще има служебно или редовно правителство и мораториумът ще е паднал. Но поначало не обичам извънредните мерки тип “Конвент”, цялата власт в парламента. Българският парламент е много силен, но не е всичко. Не съм конституционалист, но ми се струва, че
част от
аргументите
на депутати
от ГЕРБ звучат
достатъчно
убедително - че
има изземване
на правомощия,
върху които не би трябвало парламентът да посяга. Както не би трябвало и изпълнителната власт да посяга на правомощия на парламента - нещо, срещу което протестираме.
Не смятам, че такива извънредни фойерверки нещо ще свършат. Не смятам, че назначения по бордове, които, изглежда, са станали съмнително, са нещо, което да не може да се коригира при достатъчно политическа воля.
- Към днешна дата очертава ли се необходимост от актуализация на бюджета?
- От гледна точка на касовото развитие - много зависи от пандемията. Консултациите, които направих с фискалния съвет, изведоха обединяващо мнение, че при много внимателно и прецизно управление на касовата част и при продължаване на неочаквано доброто развитие на приходната - защото в рамките на икономическа криза имаме все пак номинален ръст и това е добре - може да се спази сегашната рамка и
да не трябва
да се ревизира
рамката на
държавния
бюджет
Стига пандемията да не наложи нови разходи, защото това автоматично ще наложи ревизиране. И трябва да се дръпне малко по-напред календарът с емисиите на дълг, разрешени в закона за бюджета, без да се ревизира самият таван. Защото изглежда, че бюджетът е по-натоварен в периода до средата на годината, отколкото след това.
Най-вероятно ще се актуализира, но да се надяваме, че няма да е по някаква спешност. Виж, ако удари нова вълна на COVID, ще трябва много спешно да се поемат разходите и по линия и на здравето, и на удара върху бизнеса.
- Защо ДБ гласувахте този таван от 25% на бонусите към депутатските заплати не трябва ли депутатите да са с високи официални заплати, като защитен механизъм срещу корупция?
- Имаме усещането, че с това се е злоупотребявало и по тази линия са се получавали незаслужени средства. Тези 25% отгоре трябва наистина да отиват за помощни дейности на депутатите, които са от значение за работата на парламента и престижа на законодателната власт. Нещо, което досега бе непрецизно дефинирано и
едни пари текат,
но не се знае
колко тази допълнителна дейност на депутатите е допринесла или не.
- Не трябва ли хора, които носят голяма отговорност, да бъдат добре заплатени?
- Трябва разбира се, но никак не са лоши парите, които получават в момента депутатите. Основната заплата не е никак малка за българските стандарти, а едни 20% върху нея са много сериозен бонус.
- Като председател на бюджетната комисия как виждате най-важните проблеми и належащите промени?
- Може би не толкова за бюджета са ми мислите. Защото българският бюджет е солидно построен в приходната част. Българската икономика успява да генерира приходи, които по начина на събиране доставят ресурса, необходим на държавата да води своите политики. Големият въпрос е реформата в разходната част, т.е. постигане на много по-висока обществена ефективност на всеки изразходван български лев. В момента тече тотална неефективност, да не използвам думата разхищение. И не непременно от лош умисъл, а просто заради зле построени системи, зле прицелени политики и т.н. Става дума за преминаване към т.нар. програмно бюджетиране, където непрекъснато се оценява ефективността на всяка програма.
Здравната криза обаче е сериозна, икономическата криза - също. Не знаем
какво става при
мораториума
с кредитите
и ако се окаже, че една част от тези кредитополучатели няма да върнат кредитите, защото са се споминали икономически, трябва да гледаме внимателно как някои бизнеси и банки поемат тази новина. Банките се готвят, натрупали са една много сериозна ликвидност и свръхрезерви в момента.
Много е важно да се напомни, че тази година изтича мандатът на 3-ма членове на Управителния съвет на БНБ, които се избират от парламента. А специално процедурата за гуверньор на БНБ трябва по закон да започне на 15 май. Но може да няма парламент в този момент, което означава, че нов парламент сравнително спешно трябва да се занимава и с този много важен въпрос.
- Известно е, че имате консервативни възгледи по отношение на данъчната политика. Но в парламента има политически сили като БСП със съвсем различни виждания.
- Страшно много законопроекти са вече пратени в комисията, които включват огромни социални харчове. С изключение на този за ревизия на закона за публичните финанси - с предложението като дух нямам проблеми, трябва да се увеличи прозрачността. Останалите проекти обаче са свързани с огромни харчове, а откъде ще дойдат парите, не е ясно.
- Как ще стиковате позициите?
- След плана за възстановяване и устойчивост ще разгледаме най-вероятно закона за публичните финанси, внесен от г-жа Нинова и група народни представители. Ако имаме време, това ще е следващата точка. Що се отнася до данъците, мисля, че приходната част на бюджета е сравнително рационална, и не бих препоръчал драстично да се пипа данъчната част. Очакванията на колегите от БСП, че ако се вдигне прогресивно подоходният данък, ще дойдат едни пари в бюджета, са напълно безпочвени. Няма да дойдат. Просто всички богаташи ще си вземат парите и ще изчезнат от България. Човек може да плаща висок данък, когато срещу него получава публична услуга с достатъчно добро качество. България не доставя това. Когато започне да го прави, може да очаква, че като обложи богатите повече, те да останат и да плащат, защото виждат какво получават отсреща.
- Очертава се до края на годината да няма политическа стабилност. Това ще спъне ли икономическата активност и бизнеса?
- Мисля, че до избора на президент може да имаме неясни политически ситуации. Но българската икономика не е драматично зависима от политическата ситуация и слава богу. Ако има нова вълна на пандемията обаче,
кой е на
политическото
кормило, има
значение
и за бизнеса. Може да пострада от политическата нестабилност, ако наистина пандемията удари пак. Но политическата ситуация може да се е разрешила, ако през лятото имаме нови избори и има яснота в една или нова посока. Но ако удари нова вълна и имаме нестабилно правителство, няма да е добра новина за бизнеса.