Не само метро, но и хъб с паркинг ще има до Симеоновския лифт
l Това е проектът за разширението
на първата метролиния от Бизнес
парка до околовръстния път в София
l Финалната дискусия ще е на 20 май
Не просто 2 нови метростанции, а интермодален хъб, който съчетава градски транспорт, паркинг за над 300 коли, автогара и връзка чрез Симеоновския лифт с планината Витоша.
Това е проектът за разширение на първата метролиния в София от Бизнес парка до околовръстния път с 2 км и 2 метростанции, обясни главният архитект на СофияЗдравко Здравков. Той участва в общественото обсъждане за промяна в общия устройствен план за резервиране на трасето.
Намерението е от Бизнес парка метрото да продължи към местността Камбаните в “Младост 4”, където ще е едната метростанция, а другата - при кръстовището между околовръстния път и бул. “Климент Охридски”, където ще прави връзка със Симеоновския лифт.
В момента в тази част живеят над 1000 души, а прогнозите са в следващите години да се увеличат с 5000. В границите на пешеходния достъп до бъдещите метростанции до 2030 г. ще има 28 000 нови работещи. Очаква се метрото в тази част
да вози 5000
души в час пик
и да намали с 1000 колите по улиците.
Здравков обясни, че разработката за метрото е направена съвместно с “Допелмайер”, които са подготвили проект за удължаване на Симеоновския лифт.
“Правен ли е анализ за други транспортни алтернативи”, попита Гергин Борисов от “Спаси София”. Колко ще струва новата улична регулация за пешеходен достъп до новите станции, продължи той и даде пример с жилищни сгради в “Симеоново”, които били на 650 м, но хората щели да вървят 50 минути, за да не газят в полето.
Анализ на алтернативи не е правен. Според параметрите на устройствените зони потенциалният брой само на работещите е 30-40 хил. души, отговори шефът на “Софияплан” арх. Любо Георгиев.
“Това е лобистко
предложение,
което ще доведе до презастрояване. Живеещите са колкото в едно софийско село”, каза Андрей Зографски от “Спаси София” и предложи да се пусне довозваща автобусна линия от вилните зони до метрото при Бизнес парка.
“Не говорим за финансиране, а само за резервиране на трасето. Ако през 2001 г. не бяхме резервирали трасето на метрото до Бизнес парка, през 2015 г. нямаше да го има. Разширението няма да се реализира в следващите 5 г., защото приоритетните трасета са на третата линия - до кв. “Левски” и през район “Слатина”, уточни шефът на “Метрополитен” ЕАД проф. Стоян Братоев. Той подчерта, че целта на проекта е
цялата
метромрежа
на София да се
свърже с лифта
в “Симеоново”,
за да се улесни достъпът до Витоша. Участъкът ще струва под 100 млн. лв.
“Представлявам голяма американска компания с 1500 служители, които работят в този район. За нас е важно метрото да стига до околовръстния път, за да може служителите да не идват с коли. Ще бъде огромна грешка, ако не продължите този проект”, заяви управителката на българския клон.
На 5 минути с кола от метростанциите живеят 14 779 души. Само във вилна зона “Малинова долина” има над 8300 души, в “Симеоново” - 4986, в “Драгалевци” - 8361, изреди кметът на район “Витоша” Теодор Петков, който е сред най-големите поддръжници на проекта.
Незастроените терени в района са над 1700 дка, което означава, че бъдещите сгради там ще са с 890 дка разгърната застроена площ. Петков е учуден от твърденията, че няма да има достатъчно хора, които да пътуват с метрото. Той редовно получавал жалби от жители на “Драгалевци” и “Симеоново” заради безразборно паркиралите коли на хора, които се качват на Витоша през уикенда.
Ако не се резервира трасето сега,
процедури по
отчуждаване и
дори бутане
на сгради
в бъдеще, предупреди арх. Здравков.
“Защо се фокусирате само върху броя на живеещите? А работещите и хората, които пазаруват в ИКЕА, “Ринг мол” и “Декатлон”. Там вече има и спортна зала с 2000 места. Ами хората, които искат да се качат на лифта? Това е важното”, обърна се към противниците на разширението участник в обсъждането.
“Спрете да говорите глупости. В този район има над 20 бизнес сгради. Абсурдно е да се твърди, че ИКЕА има нужда от метро. Нали не очаквате, че някой ще тръгне с метрото да си купува холна гарнитура и после пак с метрото да си я прибере. Този проект дава възможност на всеки човек да се качи на Витоша чрез метрото и 2-3 квартала да дишат по-чист въздух заради тези 2 нови метростанции”, каза мъж, който обясни, че е баща на 2-годишно дете.
“От 20 г. работя за развитието на тази територия. Това е втората по големина зона с работни места и може би до 10 г. ще се изравни с тази на бул. “Цариградско шосе”. Сега въпросът е дали да оставим тази зона само на автомобилите, или да я захраним с метро”, заяви арх. Ангел Захариев, съосновател на “А и А архитекти”.
Kатегоричната си подкрепа за метрото изказа и волейболната легенда Владо Николов. Новата спортна зала на волейболния клуб “Левски София” е в “Гаритидж парк”. “В спортния и аматьорския клуб, които управлявам, има няколкостотин деца. Метрото ще улесни тях и родителите им. Нека погледнем към бъдещето, да мислим за нашите деца и това, което ще им оставим”, апелира Николов.
До 14 май всеки заинтересован може да даде писмени предложения по проекта, а финалната дискусия ще е на 20 май.
Нови маршрути на 4 автобуса
заради станциите в “Овча купел”
Маршрутите на четири автобусни линии в София ще бъдат оптимизирани заради новите метростанции в “Овча купел”, които ще бъдат отворени в събота. Така от 24 април се променят маршрутите и разписанията на линии 45, 59, 60 и 73. Целта е те да правят връзка с новите метростанции.
Маршрутът на автобус №59 се удължава от автостанция “Княжево” до автобусно обръщало в “Овча купел”, където е метростанция “Мизия”. По трасето се разкриват 2 нови спирки, а други 2 се преместват.
Автобус №45 ще се движи по скъсен маршрут - от метростанция “Вардар” до жк “Западен парк”. Автобусна линия №60 ще минава от обръщателно колело в жк “Овча купел 1” през по бул. “Монтевидео”, където ще е връзката с метростанция “Мизия”, а по бул. “Овча купел” - с едноименната метростанция до Централна гара.
Автобусна линия №73, която вози от кв. “Гоце Делчев” до “Овча купел 2”, пък вече ще прави връзка с метростанция “Мизия”. Така с двупосочното движение на линията по ул. “Любляна”, продължаването ѝ по бул. “Овча купел” и бул. “Тодор Каблешков” до обръщателното колело ще бъдат свързани кварталите “Овча купел” и “Манастирски ливади” - изток и запад, и ще се подобри транспортното обслужване в районите.
Пакет на обща стойност 25 млн. лв. за стабилизиране на транспортните дружества гласува вчера СОС. 10 млн. лв. от тях са под формата на заем, а останалите - за увеличаване на капитала на Центъра за градска мобилност. Причината е реализираният 50% спад на пътниците в градския транспорт през 2020 г. и чувствителното намаление на продадените превозни документи заради пандемията.