Николай Андреев: NOVA е безспорният избор на българите в активна възраст

20.04.2021 10:08 Паола Хюсеин

Тя ще бъде първият политематичен канал у нас в 4К резолюция, казва главният изпълнителен директор на "Нова Броудкастинг Груп"

Ще създадем още един спортен канал, който ще представим през есента

Гарант за опазване на медийната независимост е и редакционният борд към “Юнайтед Медиа”, който се състои от опитни международни експерти

Традиционно жените гледат повече телевизия от мъжете, но пандемията промени и това - в момента интересът е изравнен

- Г-н Андреев, по традиция всеки нов собственик сменя ръководството на медията, когато влезе във владение. Вие обаче оставате главен изпълнителен директор на “Нова Броудкастинг Груп”. Каква е стратегията ви за развитие на компанията?

- Повече от 11 години съм част от мениджърския екип на “Нова Броудкастинг Груп” (НБГ). Това дава предимството да познавам добре компанията, възможностите ѝ за растеж и потенциала на хората, които работят в нея. Запазваме утвърдените лидерски позиции на българския медиен пазар и НБГ продължава да е ключов фактор за неговото развитие. Вече като част от “Юнайтед Груп” - водещия телекомуникационен и медиен оператор в Югоизточна Европа, перспективите на компанията за нови постижения значително се увеличават.

Управлението на мултиплатформена медийна и технологична компания от мащаба на НБГ изисква дългосрочна визия за устойчиво развитие, в това число и стратегически подход към всеки отделен медиен или дигитален продукт в портфолиото ни, който

може да осигури

конкурентно

предимство

Виждам обещаващи възможности в няколко приоритетни направления, в които инвестираме - българско филмово съдържание, ексклузивни спортни събития, локални програми и утвърдени световни формати, висококачествено новинарско съдържание и нови дигитални продукти.

Работим усилено и по цялостната технологична модернизация на “Нова Броудкастинг Груп”. Тя ще завърши до края на следващата година, когато ще предложим NOVA и спортните канали в 4К резолюция (нов, още по-съвършен стандарт за качество - б.а.), а останалите - в минимум HD качество. NOVA ще има привилегията да е първият политематичен канал в България, който се произвежда в 4К качество.

Към спортното съдържание, което предлагаме в програмата на DIEMA XTRA и PLAY DIEMA XTRA, ще добавим едно от най-оспорваните и зрелищни футболни първенства в Европа - германската Бундеслига. Придобиването на правата за шампионата постави необходимостта да създадем още един спортен канал, който ще представим през есента.

- Само германското първенство ли ще се излъчва по него?

- Новият канал ще предложи на зрителите премиум спортно съдържание в HD качество 24/7. Първоначално там ще бъдат програмирани двубоите от две футболни първенства от топ 5 на Европа - първа и втора Бундеслига, френската Лига 1, както и състезания от Формула 1. Подобно на първенствата от английската Висша лига и българското първенство към мачовете от Бундеслигата също ще има студийна програма. След старта му ще продължим да обогатяваме програмата на канала спрямо спортното съдържание в пакета DIEMA XTRA.

- Спортните права стават все по-скъпи. Съществува ли вариант в един момент те да станат непосилни за телевизиите не само у нас, а и по света? Вече има практика за някои спортове - например бокса, онлайн платформи да откупуват права за конкретни територии.

- Факт е, че спортните права непрекъснато поскъпват, което изисква все по-мащабни инвестиции. Телевизионните канали обаче продължават да имат по-сериозно влияние сред почитателите на спорта, затова не вярвам скоро да отстъпят на онлайн платформите. Съгласен съм с вас, че еднократни събития като боксовите мачове са подходящи за онлайн платформите. Съвсем различно е да следиш любимия си шампионат например. Вярвам, че телевизията ще продължи да бъде съществен фактор при излъчване на спортни събития.

Същевременно в момента "Нова Броудкастинг Груп" е един от големите продуценти на телевизионно и игрално кино. Доказахме го отново и в новия телевизионен сезон с програмирането на четири български сериала. За последните 5 години

оригиналното

филмово

съдържание

в праймтайма

възлиза на

почти 750 часа

Отчитаме сериозен зрителски интерес към сериалите и в онлайн платформите Nova Play и Vbox7.

Стартирахме изцяло ново предаване, което е без аналог в телевизионния ефир - “Вечерното шоу на Рачков”. В последните две години експериментирахме с въвеждането на нови риалити формати като “Игри на волята” и “Един за друг”.

Нашите стратегически цели винаги са били високи, а и като лидер на пазара имаме отговорността да бъдем поне една крачка напред. Това, което мога да обещая, е, че ще продължим да задаваме висок конкурентен стандарт в медийната индустрия, да предлагаме богато телевизионно разнообразие от продукции и да осигуряваме 360-градусови възможности за рекламодателите.

- “Юнайтед Медиа” - част от “Юнайтед Груп”, има 45 тв канала, които се разпространяват в Сърбия и Хърватия, а част от тях - спортните им канали например, се приемат във всички страни от бивша Югославия. Ще обменяте ли съдържание с тях? Нова тв ще излъчва ли сръбски или хърватски продукции примерно?

- “Юнайтед Груп” работи на територията на седем държави и чрез своите медии предлага най-привлекателната селекция от телевизионно съдържание от целия свят на пазар от над 40 млн. души. “Юнайтед Медиа” произвежда хитови програми и сериали, а също така притежава изключителните права в региона за някои от най-атрактивните спортни състезания в света.

Принадлежността на “Нова Броудкастинг Груп” в семейството на мултинационална компания като нея е изключителна възможност за постигане на високо ниво на синергия и обмяна на качествено съдържание. Последното обаче трябва да е съобразено с интересите на нашата аудитория. Всяко програмно решение е предшествано от дълго проучване и обстоен анализ, базиран върху предпочитанията на българския зрител.

- “Нова Броудкастинг Груп” вече е собственик и на вестниците от групата на “Телеграф”. Какво ще се случва с тях? Ще има ли промени в ръководството им?

- Вестниците продължават да имат своята роля на българския пазар и допълват медийните ни активи. Неизбежно те трябва да се развият и разширят в дигитална среда. В този процес придобиването на “Вестник Телеграф” ЕООД от “Нет Инфо” е логична и естествена стъпка в тяхното развитие. “Нет Инфо” е една от най-големите онлайн платформи в България и има нужното ноу-хау за осъществяване на дигиталната трансформация. Обсъждаме различни кандидатури за мениджър, който да поеме оперативното управление на вестниците. Рано е за конкретика.

- Ще запазите ли и хартиените издания?

Намерението ни

е да запазим

вестниците и като

хартиени издания

Те осигуряват липсващото парче от пъзела, за да предложим пълния спектър от аудитории на нашите рекламодатели.

- Ще запазите ли участието си в "Атика Ева", чрез което издавате и сп. "Ева"?

- "Нова Броудкастинг Груп" запазва участието си като миноритарен акционер в дружеството.

- Какво предстои да се променя в програмата на Нова тв?

- NOVA е безспорният избор на аудиторията в активна възраст и продължава да води убедително в класацията на най-гледаните телевизии в страната. В последните години сме в позицията да надскачаме не конкурентите, а сами себе си. Стартирахме успешно много силен и разнообразен пролетен сезон - с утвърдените формати “Като две капки вода”, “Един за друг”, сериалите “Откраднат живот: Финалът”, “Братя”, All Inclusive, както и премиерните заглавия “Забраненото шоу на Рачков” и “Отдел “Издирване”. Пийпълметричните данни за месец март показват, че сме увеличили преднината си в праймтайм до цели 42% спрямо втората телевизия в класацията.

Освен значително подобрените резултати за водещия ни политематичен канал отчитаме повишаване на гледаемостта и на всичките си телевизионни канали в групата. Знаем, че аудиторията става все по-взискателна и критична, затова при програмирането търсим високо продукционно качество и креативност спрямо очакванията на българската аудитория. Следим и актуалните тенденции в световната телевизионна индустрия. Проучваме нови формати с потенциал да бъдат включени в програмната ни схема. С външните продуценти имаме общата цел да надградим постигнатото.

В краткосрочен план вече работим по проектите за есенния телевизионен сезон, които са в различна фаза на подготовка. Това, което мога да кажа сега, е, че ще предложим амбициозна и богата програма. Още по-силно ще бъде присъствието на уникалното българско съдържание в ефира на NOVA.

- Част от мениджмънта на Нова тв си тръгна с влизането на новите собственици - Ива Стоянова, Миляна Велева, свързани с новинарското и публицистичното съдържание на медията. Ще има ли промяна на това съдържание, както и други персонални промени в ръководството и лицата на телевизията?

- Моята задача като главен изпълнителен директор не е да правя промени в нюзрума, а да осигуря стабилна среда, в която всеки да върши професионално работата си. Ако има идеи за промени, те се предлагат от новинарския екип. Обективност, безпристрастност, достоверност на информацията, честно и точно отразяване на събитията - това е стандартът, към който се придържат нашите журналисти. Гарант за опазване на медийната независимост е и редакционният борд към “Юнайтед Медиа”, който се състои от опитни международни експерти. Те следят за спазване на журналистическите принципи в новинарското съдържание във всички територии, в които “Юнайтед Груп” присъства, включително и в България. Разбира се, не участват във всекидневните дискусии на редакционните екипи, но следят и анализират новинарските емисии и актуалните предавания в България - не само в NOVA, но и в конкурентните медии.

- Американската кабелна тв AXN купи и вече излъчва първия сезон на “Дяволското гърло”. Как се стигна до тази сделка и има ли интерес отвън и към други продукции на Нова тв?

- След успеха на “Дяволското гърло” в България сериалът вече има световна премиера и разпространение на три континента. Интерес за дистрибуция бе проявен от най-престижната онлайн платформа за неанглоезично серийно кино в света - Walter Presents. Тя е собственост на британския Channel 4 и е най-влиятелната среда в англоезичния свят. Това означава, че

“Дяволското

гърло” е първата

българска

филмова

продукция

която ще се

разпространява

едновременно в

целия

англоезичен свят

Първо бе показан в Австралия, предстои това да се случи и в Канада, Нова Зеландия, САЩ, Великобритания и други страни.

Сериалът на NOVA ще бъде разпространен още в Централна и Източна Европа от американската медийна компания AXN, както споменахте.

Вече има проявен интерес и към други филмови продукции на NOVA, но към момента все още сме в етап на преговори за тях.

- Ще има ли втори сезон на "Дяволското гърло"?

- С партньорите ни от "Дрийм Тийм" водим активни разговори за продължаване на сериала. Вярвам, че ще можем да зарадваме нашите зрители с втори сезон на "Дяволското гърло".

- Приключва един от най-успешните и категорично най-дългият български сериал - "Откраднат живот". Заради големия си успех дали няма да има ново продължение? С какво ще го заместите?

- "Откраднат живот" безспорно е сред най-успешните проекти на NOVA и с най-голям брой епизоди в българския ефир - 507, но това ще е неговият последен сезон. Искам да благодаря за всеотдайната и професионална работа на актьорите и целия екип на "Дрийм Тийм", които вложиха сърце и душа, за да разкажат историята докрай.
Ние ще продължим да инвестираме в нови филмови продукции. На практика "Нова Броудкастинг Груп" е медийната компания, която в максимална степен застава зад филмовата индустрия в България и представя най-доброто на всички платформи - телевизия, кино и интернет. "NOVA подкрепя българските филми" е една от малкото мащабни кампании у нас, която не включва еднократни дейности, а дългосрочни инвестиции в българското филмово производство, обвързани с мисията и визията на групата.

- В началото на пандемията преди година конкурентната ви телевизия спря новите си продукции и мина на повторения. Нова тв не го направи. Защо? Как се отрази това на финансовото ви състояние? Тогава на Нова тв също ѝ се наложи да съкращава хора.

- Първоначалните бизнес прогнози за миналата година бяха оптимистични, но скоро настъпиха сериозни промени, породени от пандемията от коронавирус, включително и от страх от неизвестното. Най-лесното решение беше да замразим проектите си. Не го направихме, защото смятам, че това е погрешна стратегическа стъпка. Предприехме други действия, за да се адаптираме максимално бързо към новата ситуация. Още преди въвеждането на първите по-строги мерки в България прегледахме и оптимизирахме всички разходи на дружествата в групата. Това ни даде възможност да подобрим ефективността и да запазим инвестициите си в качествено съдържание. Дължим го на зрителите и рекламодателите. Миналата година успяхме да стартираме нови продукции в праймтайма на NOVA - риалити формата “Един за друг” и три сериала - “Ягодова луна”, All Inclusive и “Братя”.

Нещо повече, протегнахме ръка и на фирми от различни сектори, които понесоха най-тежките удари в условията на световна пандемия. “Нова Броудкастинг Груп” и дъщерното ѝ дружество “Нет Инфо”

създадоха фонд

“NOVA

възможност за

теб” на стойност

1 милион лева

в помощ на малкия и средния бизнес в България. Това даде шанс на 100 български фирми да популяризират дейността си чрез излъчване на финансирана от фонда рекламна кампания в телевизионния ефир и в дигиталните активи от портфолиото на компанията. Още едно доказателство за силния социален ангажимент и корпоративната отговорност, с които “Нова Броудкастинг груп” се отличава.

- Какво е различното за телевизията една година по-късно, след като пандемията от коронавирус продължава, но бизнесът сякаш този път не е толкова уплашен?

- Една година по-късно отчитаме промяна в зрителските навици. Затварянето в домовете и работата от вкъщи доведоха до по-голямата консумация на телевизионно съдържание. Аудиторията в България е започнала да гледа повече новини, филми и сериали, развлекателни предавания. Ако има добра новина за пандемията, тя е в тенденцията да се търси надеждна и професионална информация. Заплахата от фалшиви новини е огромна, но днес виждаме, че хората се връщат към традиционните проверени източници на информация, които могат да гарантират достоверност.

В сравнение с 2020 г. наблюдаваме по-високи нива на гледаемост през целия ден, включително и през уикендите, което също е следствие от пандемията и липсата на възможност хората да излизат навън. Традиционно жените гледат повече телевизия от мъжете, но пандемията промени и това - в момента интересът е изравнен. Това дава нови изключителни възможности за рекламодателите. Очакванията ни за 2021 г. са рекламният пазар да има ръст 6-7%. Според развитието на COVID кризата обаче е възможно темповете на растеж да бъдат по-ниски.

- Съществуват опасения, че предвид големия кръг от медии, които са част от “Нова Броудкастинг Груп”, рекламата на телекомуникационната компания “Виваком”, която също е собственост на “Юнайтед Груп”, може би няма да стига до други медии? Така ли ще е?

- Телекомуникационните оператори самостоятелно взимат решенията как да реализират стратегическите си цели. Това е определящо при планиране на рекламните бюджети. Радваме се, че нашите медийни активи работят ефективно за всички тях.

- "Нова Броудкастинг груп" придоби и два музикални тв канала - The Voice и Magic, ще ги запазите ли?

- Музикалните програми са фаворит сред най-младата аудитория. Те са добро допълнение към нашето портфолио от канали, за да достигнем до всички аудитории.

- Как ще развивате 4-те радиа, които също станаха част от "Нова" миналата година?

- Ще продължим да развиваме както музикалните телевизии, така и радиата като част от общия медиен микс на "Нова Броудкастинг Груп".

CV

Николай Андреев управлява “Нова Броудкастинг Груп” от 2019 г. Преди това е неин финансов и административен директор в продължение на 10 години

През 2014 г. печели отличието “Най-добър финансов директор” за приноса му към професията и към развитието на НБГ

Бил е финансов директор и директор “Връзки с инвеститорите” в “Девин” АД.

Заемал е различни финансови позиции за България и страните от Централна и Южна Европа в международната корпорация “Юниливър”.

Магистър по финанси от Университета за национално и световно стопанство

Други от Мнения

Пречупване на тренда - ниските лихви спряха растежа на милионерските влогове

Вземащите кредит трябва да се съобразят с новата тенденция - лихвите ще се покачват Хората изчакват да видят докъде ще спаднат цените, за да получат по-изгодни сделки БНБ публикува редовната

Красен Станчев: Бъдещият кабинет не е на ротацията, щафета е - трябва да бъде разписано какво поема първият и какво предава

Обедняване и апокалипсис няма! Всички - без семействата с повече деца и част от пенсионерите, са по-добре в последните 2 г., казва икономистът - Държава пред катастрофа, икономика пред рецесия

Президентът си е основал звукозаписна компания и от там сега ще излязат редица нови хитове

Няколко коментара на извънредната и налудничаво динамична политическа обстановка: 1. “Да, България” винаги е била категорична, че експертният състав на правителството е това

Кабинет на ПП-ДБ само с техни министри не им дава по-добри възможности

Партиите - участнички в споразумението за излъчване на правителство от ГЕРБ-СДС и ПП-ДБ са заинтересовани да постигнат балансирано представителство в предстоящия кабинет

“Букър” тежи, колкото и да ръкопляскате или да хулите

Радвам се за Георги Господинов. Книга, писана на езика свещен, достигна до световно признание. Интересни са ми тези, които обругават, без да са чели Може би думата награда иде от това, че някой

>