Николай Андреев: NOVA е безспорният избор на българите в активна възраст
Тя ще бъде първият политематичен канал у нас в 4К резолюция, казва главният изпълнителен директор на "Нова Броудкастинг Груп"
Ще създадем още един спортен канал, който ще представим през есента
Гарант за опазване на медийната независимост е и редакционният борд към “Юнайтед Медиа”, който се състои от опитни международни експерти
Традиционно жените гледат повече телевизия от мъжете, но пандемията промени и това - в момента интересът е изравнен
- Г-н Андреев, по традиция всеки нов собственик сменя ръководството на медията, когато влезе във владение. Вие обаче оставате главен изпълнителен директор на “Нова Броудкастинг Груп”. Каква е стратегията ви за развитие на компанията?
- Повече от 11 години съм част от мениджърския екип на “Нова Броудкастинг Груп” (НБГ). Това дава предимството да познавам добре компанията, възможностите ѝ за растеж и потенциала на хората, които работят в нея. Запазваме утвърдените лидерски позиции на българския медиен пазар и НБГ продължава да е ключов фактор за неговото развитие. Вече като част от “Юнайтед Груп” - водещия телекомуникационен и медиен оператор в Югоизточна Европа, перспективите на компанията за нови постижения значително се увеличават.
Управлението на мултиплатформена медийна и технологична компания от мащаба на НБГ изисква дългосрочна визия за устойчиво развитие, в това число и стратегически подход към всеки отделен медиен или дигитален продукт в портфолиото ни, който
може да осигури
конкурентно
предимство
Виждам обещаващи възможности в няколко приоритетни направления, в които инвестираме - българско филмово съдържание, ексклузивни спортни събития, локални програми и утвърдени световни формати, висококачествено новинарско съдържание и нови дигитални продукти.
Работим усилено и по цялостната технологична модернизация на “Нова Броудкастинг Груп”. Тя ще завърши до края на следващата година, когато ще предложим NOVA и спортните канали в 4К резолюция (нов, още по-съвършен стандарт за качество - б.а.), а останалите - в минимум HD качество. NOVA ще има привилегията да е първият политематичен канал в България, който се произвежда в 4К качество.
Към спортното съдържание, което предлагаме в програмата на DIEMA XTRA и PLAY DIEMA XTRA, ще добавим едно от най-оспорваните и зрелищни футболни първенства в Европа - германската Бундеслига. Придобиването на правата за шампионата постави необходимостта да създадем още един спортен канал, който ще представим през есента.
- Само германското първенство ли ще се излъчва по него?
- Новият канал ще предложи на зрителите премиум спортно съдържание в HD качество 24/7. Първоначално там ще бъдат програмирани двубоите от две футболни първенства от топ 5 на Европа - първа и втора Бундеслига, френската Лига 1, както и състезания от Формула 1. Подобно на първенствата от английската Висша лига и българското първенство към мачовете от Бундеслигата също ще има студийна програма. След старта му ще продължим да обогатяваме програмата на канала спрямо спортното съдържание в пакета DIEMA XTRA.
- Спортните права стават все по-скъпи. Съществува ли вариант в един момент те да станат непосилни за телевизиите не само у нас, а и по света? Вече има практика за някои спортове - например бокса, онлайн платформи да откупуват права за конкретни територии.
- Факт е, че спортните права непрекъснато поскъпват, което изисква все по-мащабни инвестиции. Телевизионните канали обаче продължават да имат по-сериозно влияние сред почитателите на спорта, затова не вярвам скоро да отстъпят на онлайн платформите. Съгласен съм с вас, че еднократни събития като боксовите мачове са подходящи за онлайн платформите. Съвсем различно е да следиш любимия си шампионат например. Вярвам, че телевизията ще продължи да бъде съществен фактор при излъчване на спортни събития.
Същевременно в момента "Нова Броудкастинг Груп" е един от големите продуценти на телевизионно и игрално кино. Доказахме го отново и в новия телевизионен сезон с програмирането на четири български сериала. За последните 5 години
оригиналното
филмово
съдържание
в праймтайма
възлиза на
почти 750 часа
Отчитаме сериозен зрителски интерес към сериалите и в онлайн платформите Nova Play и Vbox7.
Стартирахме изцяло ново предаване, което е без аналог в телевизионния ефир - “Вечерното шоу на Рачков”. В последните две години експериментирахме с въвеждането на нови риалити формати като “Игри на волята” и “Един за друг”.
Нашите стратегически цели винаги са били високи, а и като лидер на пазара имаме отговорността да бъдем поне една крачка напред. Това, което мога да обещая, е, че ще продължим да задаваме висок конкурентен стандарт в медийната индустрия, да предлагаме богато телевизионно разнообразие от продукции и да осигуряваме 360-градусови възможности за рекламодателите.
- “Юнайтед Медиа” - част от “Юнайтед Груп”, има 45 тв канала, които се разпространяват в Сърбия и Хърватия, а част от тях - спортните им канали например, се приемат във всички страни от бивша Югославия. Ще обменяте ли съдържание с тях? Нова тв ще излъчва ли сръбски или хърватски продукции примерно?
- “Юнайтед Груп” работи на територията на седем държави и чрез своите медии предлага най-привлекателната селекция от телевизионно съдържание от целия свят на пазар от над 40 млн. души. “Юнайтед Медиа” произвежда хитови програми и сериали, а също така притежава изключителните права в региона за някои от най-атрактивните спортни състезания в света.
Принадлежността на “Нова Броудкастинг Груп” в семейството на мултинационална компания като нея е изключителна възможност за постигане на високо ниво на синергия и обмяна на качествено съдържание. Последното обаче трябва да е съобразено с интересите на нашата аудитория. Всяко програмно решение е предшествано от дълго проучване и обстоен анализ, базиран върху предпочитанията на българския зрител.
- “Нова Броудкастинг Груп” вече е собственик и на вестниците от групата на “Телеграф”. Какво ще се случва с тях? Ще има ли промени в ръководството им?
- Вестниците продължават да имат своята роля на българския пазар и допълват медийните ни активи. Неизбежно те трябва да се развият и разширят в дигитална среда. В този процес придобиването на “Вестник Телеграф” ЕООД от “Нет Инфо” е логична и естествена стъпка в тяхното развитие. “Нет Инфо” е една от най-големите онлайн платформи в България и има нужното ноу-хау за осъществяване на дигиталната трансформация. Обсъждаме различни кандидатури за мениджър, който да поеме оперативното управление на вестниците. Рано е за конкретика.
- Ще запазите ли и хартиените издания?
Намерението ни
е да запазим
вестниците и като
хартиени издания
Те осигуряват липсващото парче от пъзела, за да предложим пълния спектър от аудитории на нашите рекламодатели.
- Ще запазите ли участието си в "Атика Ева", чрез което издавате и сп. "Ева"?
- "Нова Броудкастинг Груп" запазва участието си като миноритарен акционер в дружеството.
- Какво предстои да се променя в програмата на Нова тв?
- NOVA е безспорният избор на аудиторията в активна възраст и продължава да води убедително в класацията на най-гледаните телевизии в страната. В последните години сме в позицията да надскачаме не конкурентите, а сами себе си. Стартирахме успешно много силен и разнообразен пролетен сезон - с утвърдените формати “Като две капки вода”, “Един за друг”, сериалите “Откраднат живот: Финалът”, “Братя”, All Inclusive, както и премиерните заглавия “Забраненото шоу на Рачков” и “Отдел “Издирване”. Пийпълметричните данни за месец март показват, че сме увеличили преднината си в праймтайм до цели 42% спрямо втората телевизия в класацията.
Освен значително подобрените резултати за водещия ни политематичен канал отчитаме повишаване на гледаемостта и на всичките си телевизионни канали в групата. Знаем, че аудиторията става все по-взискателна и критична, затова при програмирането търсим високо продукционно качество и креативност спрямо очакванията на българската аудитория. Следим и актуалните тенденции в световната телевизионна индустрия. Проучваме нови формати с потенциал да бъдат включени в програмната ни схема. С външните продуценти имаме общата цел да надградим постигнатото.
В краткосрочен план вече работим по проектите за есенния телевизионен сезон, които са в различна фаза на подготовка. Това, което мога да кажа сега, е, че ще предложим амбициозна и богата програма. Още по-силно ще бъде присъствието на уникалното българско съдържание в ефира на NOVA.
- Част от мениджмънта на Нова тв си тръгна с влизането на новите собственици - Ива Стоянова, Миляна Велева, свързани с новинарското и публицистичното съдържание на медията. Ще има ли промяна на това съдържание, както и други персонални промени в ръководството и лицата на телевизията?
- Моята задача като главен изпълнителен директор не е да правя промени в нюзрума, а да осигуря стабилна среда, в която всеки да върши професионално работата си. Ако има идеи за промени, те се предлагат от новинарския екип. Обективност, безпристрастност, достоверност на информацията, честно и точно отразяване на събитията - това е стандартът, към който се придържат нашите журналисти. Гарант за опазване на медийната независимост е и редакционният борд към “Юнайтед Медиа”, който се състои от опитни международни експерти. Те следят за спазване на журналистическите принципи в новинарското съдържание във всички територии, в които “Юнайтед Груп” присъства, включително и в България. Разбира се, не участват във всекидневните дискусии на редакционните екипи, но следят и анализират новинарските емисии и актуалните предавания в България - не само в NOVA, но и в конкурентните медии.
- Американската кабелна тв AXN купи и вече излъчва първия сезон на “Дяволското гърло”. Как се стигна до тази сделка и има ли интерес отвън и към други продукции на Нова тв?
- След успеха на “Дяволското гърло” в България сериалът вече има световна премиера и разпространение на три континента. Интерес за дистрибуция бе проявен от най-престижната онлайн платформа за неанглоезично серийно кино в света - Walter Presents. Тя е собственост на британския Channel 4 и е най-влиятелната среда в англоезичния свят. Това означава, че
“Дяволското
гърло” е първата
българска
филмова
продукция
която ще се
разпространява
едновременно в
целия
англоезичен свят
Първо бе показан в Австралия, предстои това да се случи и в Канада, Нова Зеландия, САЩ, Великобритания и други страни.
Сериалът на NOVA ще бъде разпространен още в Централна и Източна Европа от американската медийна компания AXN, както споменахте.
Вече има проявен интерес и към други филмови продукции на NOVA, но към момента все още сме в етап на преговори за тях.
- Ще има ли втори сезон на "Дяволското гърло"?
- С партньорите ни от "Дрийм Тийм" водим активни разговори за продължаване на сериала. Вярвам, че ще можем да зарадваме нашите зрители с втори сезон на "Дяволското гърло".
- Приключва един от най-успешните и категорично най-дългият български сериал - "Откраднат живот". Заради големия си успех дали няма да има ново продължение? С какво ще го заместите?
- "Откраднат живот" безспорно е сред най-успешните проекти на NOVA и с най-голям брой епизоди в българския ефир - 507, но това ще е неговият последен сезон. Искам да благодаря за всеотдайната и професионална работа на актьорите и целия екип на "Дрийм Тийм", които вложиха сърце и душа, за да разкажат историята докрай.
Ние ще продължим да инвестираме в нови филмови продукции. На практика "Нова Броудкастинг Груп" е медийната компания, която в максимална степен застава зад филмовата индустрия в България и представя най-доброто на всички платформи - телевизия, кино и интернет. "NOVA подкрепя българските филми" е една от малкото мащабни кампании у нас, която не включва еднократни дейности, а дългосрочни инвестиции в българското филмово производство, обвързани с мисията и визията на групата.
- В началото на пандемията преди година конкурентната ви телевизия спря новите си продукции и мина на повторения. Нова тв не го направи. Защо? Как се отрази това на финансовото ви състояние? Тогава на Нова тв също ѝ се наложи да съкращава хора.
- Първоначалните бизнес прогнози за миналата година бяха оптимистични, но скоро настъпиха сериозни промени, породени от пандемията от коронавирус, включително и от страх от неизвестното. Най-лесното решение беше да замразим проектите си. Не го направихме, защото смятам, че това е погрешна стратегическа стъпка. Предприехме други действия, за да се адаптираме максимално бързо към новата ситуация. Още преди въвеждането на първите по-строги мерки в България прегледахме и оптимизирахме всички разходи на дружествата в групата. Това ни даде възможност да подобрим ефективността и да запазим инвестициите си в качествено съдържание. Дължим го на зрителите и рекламодателите. Миналата година успяхме да стартираме нови продукции в праймтайма на NOVA - риалити формата “Един за друг” и три сериала - “Ягодова луна”, All Inclusive и “Братя”.
Нещо повече, протегнахме ръка и на фирми от различни сектори, които понесоха най-тежките удари в условията на световна пандемия. “Нова Броудкастинг Груп” и дъщерното ѝ дружество “Нет Инфо”
създадоха фонд
“NOVA
възможност за
теб” на стойност
1 милион лева
в помощ на малкия и средния бизнес в България. Това даде шанс на 100 български фирми да популяризират дейността си чрез излъчване на финансирана от фонда рекламна кампания в телевизионния ефир и в дигиталните активи от портфолиото на компанията. Още едно доказателство за силния социален ангажимент и корпоративната отговорност, с които “Нова Броудкастинг груп” се отличава.
- Какво е различното за телевизията една година по-късно, след като пандемията от коронавирус продължава, но бизнесът сякаш този път не е толкова уплашен?
- Една година по-късно отчитаме промяна в зрителските навици. Затварянето в домовете и работата от вкъщи доведоха до по-голямата консумация на телевизионно съдържание. Аудиторията в България е започнала да гледа повече новини, филми и сериали, развлекателни предавания. Ако има добра новина за пандемията, тя е в тенденцията да се търси надеждна и професионална информация. Заплахата от фалшиви новини е огромна, но днес виждаме, че хората се връщат към традиционните проверени източници на информация, които могат да гарантират достоверност.
В сравнение с 2020 г. наблюдаваме по-високи нива на гледаемост през целия ден, включително и през уикендите, което също е следствие от пандемията и липсата на възможност хората да излизат навън. Традиционно жените гледат повече телевизия от мъжете, но пандемията промени и това - в момента интересът е изравнен. Това дава нови изключителни възможности за рекламодателите. Очакванията ни за 2021 г. са рекламният пазар да има ръст 6-7%. Според развитието на COVID кризата обаче е възможно темповете на растеж да бъдат по-ниски.
- Съществуват опасения, че предвид големия кръг от медии, които са част от “Нова Броудкастинг Груп”, рекламата на телекомуникационната компания “Виваком”, която също е собственост на “Юнайтед Груп”, може би няма да стига до други медии? Така ли ще е?
- Телекомуникационните оператори самостоятелно взимат решенията как да реализират стратегическите си цели. Това е определящо при планиране на рекламните бюджети. Радваме се, че нашите медийни активи работят ефективно за всички тях.
- "Нова Броудкастинг груп" придоби и два музикални тв канала - The Voice и Magic, ще ги запазите ли?
- Музикалните програми са фаворит сред най-младата аудитория. Те са добро допълнение към нашето портфолио от канали, за да достигнем до всички аудитории.
- Как ще развивате 4-те радиа, които също станаха част от "Нова" миналата година?
- Ще продължим да развиваме както музикалните телевизии, така и радиата като част от общия медиен микс на "Нова Броудкастинг Груп".
CV
Николай Андреев управлява “Нова Броудкастинг Груп” от 2019 г. Преди това е неин финансов и административен директор в продължение на 10 години
През 2014 г. печели отличието “Най-добър финансов директор” за приноса му към професията и към развитието на НБГ
Бил е финансов директор и директор “Връзки с инвеститорите” в “Девин” АД.
Заемал е различни финансови позиции за България и страните от Централна и Южна Европа в международната корпорация “Юниливър”.
Магистър по финанси от Университета за национално и световно стопанство