Криско, Тони Стораро, Цветелина Янева и Тото най-слушани онлайн
Музикалният пазар у нас с ръст от 12,6% през пандемичната 2020 г.
Купуват се предимно рап и попфолк, естрадата не се продава, защото не е дигитализирана
Загубите от отложените концерти са огромни
За българските изпълнители има хляб в рапа и попфолка - два на пръв поглед противоположни музикални жанра. Причината е, че те са най-стриймвани в страната ни. Това показва глобалната шведска платформа “Спотифай”, която предлага легален стрийминг на музика срещу съответна такса, която потребителят заплаща всеки месец.
Пандемията доказа, че именно дигитализирането на песните не само спасява, но и развива индустрията. Българският музикален пазар през 2020-а изненада всички с ръст от 12,6% в сравнение с 2019-а, макар заради COVID-19 да бяха отложени много концерти и представления на живо.
Разковничето за този растеж са платените стрийминг платформи. Приходите от тях през миналата година в световен план са 62,1%, показва годишният доклад на Международната федерация на звукозаписната индустрия. В България дигиталното потребление на музика също се увеличава, макар че е на второ място по приходи за продуценти и изпълнители. За цялата 2020-а музикалният пазар у нас е спечелил 8,4 млн. щатски долара, от които 43,5% са от стрийминг платформи.
Най-доходоносен в България е секторът за колективно управление на сродни права. Дейността на ПРОФОН генерира 45,2% от този растеж, казва Станислава Армутлиева, председателка на управителния съвет на Българската асоциация на музикалните продуценти и директор на “Вирджиния рекърдс”.
Българският музикален пазар следва световната тенденция, но трябва да развивие допълнително процеса на дигитализация.
“Пандемията
парализира
артистите и
продуцентите
въпреки усилията
да продължат да
създават и
записват музика,
да правят онлайн концерти и да участват в различни дигитално базирани активности. Ударът върху дейността на целия сектор, включително върху авторите, е гигантски”, обяснява Армутлиева.
В топ 10 на най-слушаните парчета в “Спотифай” за страната ни през последния месец се класират 5 песни на български изпълнители.
Първото място в тази класация е на чуждестранен изпълнител - Astronaut In The Ocean на Masked Wolf.
Веднага след него е необичайната комбинация именно между попфолк и рап - песента “Грешна си” на Криско и Тони Стораро. Тя е стриймвана 27 427 пъти. След нея е дуетът “Изкушение” на Тото от “СкандаУ” и Слави Трифонов, който има само около 1000 платени слушания по-малко.
Превес има рапът. В топ 10 се нареждат парчета на младия Виктор Йорданов, известен с псевдонима V:rgo.
Малко по-надолу се класират попфолк песни като “Бой, бой” на Цветелина Янева и “Грешници” на Лидия и Константин. Това са единствените парчета от този жанр, които са в топ 20.
Все пак най-стриймваните изпълнители в “Спотифай” са от попфолк средите. Това показва класация, която обхваща периода от 8 септември 2014 г. до 29 март 2021-а. Най-слушана е Преслава с парчето “Пиян”, което представя през 2019 г. Малко след нея е Галена с песента “100 живота”.
Платформата “Епъл мюзик” затвърждава тренда, че в момента рапът изпреварва попфолка. Според класацията ѝ за топ 100 на най-стриймвани парчета у нас, публикувана на сайта на приложението, българските потребители в последно време проявяват най-голям интерес към “Само ако бях” на Тото от “СкандаУ” и Димитър Мариянов. В топ 10 този път има 2 попфолк песни - отново “Бой, бой” на Цветелина Янева и “Обичам те” на Теди Александрова и Емрах.
Разбира се, българският потребител дава пари и за чуждестранна музика. Сред най-популярните жанрове са R&B, хип-хоп, рок и електронна денс музика. Най-слушаното парче в “Епъл Мюзик” през последния месец е Montero на Lil Nas X.
Българите са по-склонни да плащат такса всеки месец, за да слушат песни на чуждестранни изпълнители или на популярни в страната ни рапъри.
В ютюб, където
всеки може да
слуша музика
безплатно,
тенденцията
е друга
За последната седмица най-гледаните парчета там са почти изцяло на попфолк изпълнители.
Присъствието на естрадните звезди в платформи като “Спотифай” или “Епъл Мюзик” е малко. Причината за това не е, че песните не се харесват, а че само символична част от тях е дигитализирана. Оказва се, че цифровизирането на музиката у нас, особено тази, която е създадена преди падането на комунистическия режим, е доста трудно. Причината е българското законодателство, според което
на всеки 10 г.
продуцентът
трябва да
подписва нов
договор с
авторите на
музиката
За сравнение - звукозаписите в Европейския съюз имат защита от 70 г. след датата на публичната им премиера. По този начин продуцентите и авторите могат да ги използват активно и да печелят от тях.
Една от причините все повече хора да слушат музика в дигитална среда е удобството на стрийминг платформите, твърди Саня Армутлиева. Тя обяснява, че навиците на меломаните са се променили напълно, защото те вече могат да слушат каквото си поискат по всяко време и на всяко място.
Заради пандемията домът се превърна във фитнес и ресторант. Повечето хора са свикнали, докато спортуват или готвят, вместо да гледат сериал или предаване, да слушат музика. Така се насочват и към платените платформи. Там за разлика от ютюб
няма реклами,
които
прекъсват
изпълненията
Въпреки все по-голямата популярност на музиката онлайн и ръста на музикалния пазар загубите от отложените концерти и представления са огромни.
“Излишно е дори да питате дали на артистите им липсва срещата с публиката. Боли ги от тази липса, но не само това – на ръба са като финансово оцеляване, защото у нас концертите и събитията са основният им източник на приходи, тъй като приходите от права са малки и събирането им е силно затруднено по най-различни причини”, обяснява още Армутлиева.
Заради тикток се променя писането на текстове и музиката за песните
С кратко видео в социалната мрежа едно парче може да стане популярно за няколко часа
Сред най-стриймваните песни в света изненадващо се оказа Don't Start Now на албанката Дуа Липа. Голяма част от успеха си тя дължи на социалната мрежа тикток. В нея потребителите създават видеа, които са дълги от 15 до 60 секунди. В тях обикновено се танцува или се разиграва забавен скеч.
Именно моментът с танците се оказва ключов за музикалната индустрия. В социалната мрежа често един танц става изключително популярен само за няколко часа, защото милиони хора публикуват как го изпълняват. Разбира се, музиката на заден фон е една и съща. Т. е. можеш да гледаш 10 или 15 минути клипчета, за да научиш движенията, и през цялото време да слушаш част от една и съща песен. По този начин няма как да не стане силно разпознаваема и да не научиш текста ѝ наизуст. Дуа Липа използва точно такава стратегия.
По този начин парчето ѝ се завъртя усилено и в ютюб. Ако потърсите, ще намерите много компилации на танца ѝ от хора от цял свят, както и клипове с насоки как да изпълните правилно движенията.
Друг пример е песента Old Town Road на Били Рей Сайръс (бащата на Майли Сайръс) и Lil Nas X. На нея също се появи танц в тикток. След като стана популярно в социалната мрежа, парчето се задържа 19 седмици на първо място в музикалната класация на “Билборд” и задмина хита “Деспасито”.
Някои български изпълнители също започнаха да използват тикток по сходен начин. Когато Константин Трендафилов, известен с псевдонима Папи Ханс, и Азис направиха дуета “Тясно”, те опитаха да създадат танц по припева, който да стане разпознаваем в интернет. Имаха успех, който обаче няма как да се мери с този на Дуа Липа.
Всъщност напливът на руски песни по музикалните телевизии, който се забелязва от известно време, вероятно се дължи на тикток. За разлика от стрийминг платформите в приложението няма алгоритъм, който спрямо музиката във видеата, които харесваш, да ти предлага сходни клипове. По този начин може да откриеш съвсем непознат изпълнител или песен, която е далеч от мейнстрийма.
За младите артисти това също е добре, защото вече не е нужно да разчитат на големи компании, за да направят запомнящ се дебют. С подходящото видео в социалната мрежа само за няколко часа може да има хит. Така вече над 70 артисти са подписали договори с големи музикални компании, след като са представили песните си в тикток.
Социалното приложение променя изцяло писането на текстовете и музиката. Целта е да се създаде един ефектен момент, като най-добре да е в припева, който да не е по-дълъг от минута. По него се прави хореография, която да бъде заснета във видеоклипа. Това е куката, с която да уловите последователи не само в тикток, но и в другите социални мрежи.