Томислав Дончев: Ако България се управлява умно, ще има ръст и по-високи доходи
Общините може да получат 1-2% от данъка върху доходите на гражданите
Интервю с Томислав Дончев, водач на листата на ГЕРБ-СДС в 7-и МИР - Габрово:
- Г-н Дончев, само с усвояване на еврофондове ли планирате БВП да достигне 100 млрд. евро в следващ мандат на ГЕРБ? Имате ли други икономически мерки?
- Парите от еврофондовете могат да бъдат само катализатор за икономическия растеж като непосредствен ефект и като по-дълбок ефект. Непосредственият е, че се инвестират пари, а по-дългосрочният е икономическият, който дава всяка инвестиция - построяване на железница или магистрала например. Но те са силно надценени като двигател на икономиката. Вярно е, че те са над 60% от публичните инвестиции, но в същото време са под 4% от БВП. Факт е, че България в следващите 4 г. ще удвои инвестиционния си капацитет благодарение на новите инструменти - плана за възстановяване и устойчивост, фонда за справедлив преход, механизма React EU. Дори с това делът ще остане 6-7% от БВП, което е крайно недостатъчно за амбициозен икономически растеж.
Тук изкуството е в друго. Очаква се икономическо възстановяване. Ще се търсят нови инвестиционни дестинации и
България има
всички шансове
да се възползва
Най-мощният бустер за растеж ще е икономическата трансформация. Това, което се случва в последните годиния, е специален акцент в иновациите и повече публично финансиране в тях заедно с всички политики за реиндустриализация в страната. Ако България бъде управлявана умно, с фокус върху образование, наука, иновации, икономика на знанието, би довело до числата в нашата програма.
- Обвиненията срещу вашите правителства са, че са сринали чуждестранните инвестиции, изпуснати са големи възможности като “Фолксваген”, “Майкрософт”, “Тесла”. Ще има ли промяна в работата с големи инвеститори?
- Имаше състезание между България и Турция, но инвестиции на “Фолксваген” няма, а “Тесла” не знам да са инвестирали в района.
Данните показват, че за последните години България поддържа относително постоянен размер на преки чуждестранни инвестиции - между 1 и 2 млрд. евро на година. Съгласен съм, че би могло да бъде повече. Срив има само през 2014 г. при управлението на Орешарски, когато са 347 млн. евро. 2015 г. са 2,4 млрд. евро, 2016 г. са 1 млрд., 2017 г. са 2,3 млрд., 2018 г. са 1,7 млрд. и т.н. Тоест срив няма.
Няма и кой знае какъв ръст, но има устойчив тренд - особено в сферата на автомобилната индустрия. Необходимо е разширяване на мащаба и качествени нови инвестиции. В последните си дни на работа НС прие законопроекта за индустриалните паркове, което ще направи инвестиционния процес много по-бърз и лесен. Допълнително в националния план за възстановяване и устойчивост са предвидени 400 млн. евро държавна подкрепа за индустриални зони.
- Ангажирате се и с удвояване на средната заплата. Подобни обещания не са ли популизъм?
- Предвиденият ръст е реалистичен, даже скромен. От 1500 на 2000 лв. не е кой знае колко стръмен ръст. Бихме могли да имаме дори по-висок. Между 8 и 10% повишаване на разходите за труд, средно учеличаване на работната заплата с 10%. Това отразява конюнктурата на пазара на труда и недостигащата работна сила. При благоприятен икономически цикъл имаме очаквания, че средната работна заплата ще расте с темпове, не по-ниски от тези, с които е нараствала до момента.
- Запазване на ниските преки данъци, но промяна при данъците на общините предвижда програмата на ГЕРБ. Какви ще са промените по отношение на местните приходи?
- Не предвиждаме промяна на данъчния модел. Политиката за ниски данъци трябва да бъде съхранена като фактор, който благоприятства икономическия растеж и модернизацията на страната. Преразпределение на отношенията държава и община на някои от данъчните вземания не е нова идея. Разговорът се води в последните години. Надявам се през следващите години да може да се намери консенсус. Идеята е
общините да
имат право на
част от приходите
по някой данък, който отразява икономическата конюнктура на тяхната територия. Най-вероятно това да бъде част от данъка по доходите на физическите лица. Преотстъпване например на 1-2% от това, което прибира в момента държавата. Така тези общини, които привличат инвеститори и развиват икономика, ще имат повече приходи. Естествено, това ще увеличи още повече разликата между тях и бедните общини. Държавата ще трябва още повече да помага на по-бедните. За мен трябва да има икономически механизъм, който да дава повече възможности за общините, които насърчават икономическото развитие. Това може да се постигне чрез законови промени, но така, че да не се увеличава данъчната тежест.
- Имате намерение и за конституционни промени. Това не предрешава ли кратък живот за следващия парламент, или ще опитате да минат без свикване на ВНС?
- Има неща, които не могат да се направят без конституционна реформа. Например за индивидуалната конституционна жалба. Всяка партия на ниво програма трябва да си заяви амбициите. Стореното ще зависи от това какво присъствие ще има в парламента. А дали следващият парламент ще е дълъг, или къс, ще се определи от избирателя според начина, по който е подредил политическите сили.
- Търсенето на консенсус включва ли оглеждане на бъдещи коалиционни партньори за ГЕРБ за правителство? Кои са те?
- Не смятам, че имаме много дълъг списък от възможни коалиционни партньори с партиите, които биха се появили в следващия парламент. Първо, заради политическо несходство в програмите, а и не бива да се правят противоестествени коалиции. Бихме работили с партньорите, с които сме работили досега. Не твърдя, че е лесно, защото коалицията винаги предполага компромис и трудни разговори. Не се сещам кои да бъдат новите ни коалиционни партньори. Като заявки за участие в парламента има политически сили, които не ги знам за какво се борят, освен, както те казват, “да ни изметат от властта”. Има
формации, от
които не съм чул
състоятелна
политическа теза
- Виждате ли се като опозиция в следващия парламент?
- Това ще го реши Негово величество избирателят и ние ще се съобразим с волята му. Ако имаме достатъчен парламентарен ресурс, е редно да носим отговорност за управлението, ако нямаме, е редно честно да служим на хората в опозиция. Готови сме и за двете.
- Склонни ли сте на управление, ако премиерът не се казва Бойко Борисов?
- Ако някой друг състави правителство, очевидно премиерът няма да се казва Бойко Борисов.
- Но ако в името на коалиционно управление ви поставят ултиматум?
- Работа с ултиматуми не приемаме. Ултимативният тон в политиката не е добра технология.
- Корупция, цензура на медии и сериозни проблеми с независимостта на съдебната система - това се посочва в доклада за България на Държавния департамент на САЩ за правата на човека за 2020 г. Как си обяснявате тази критична оценка?
- Приемам го като сериозен документ и анализ. С констатацията за корупция съм съгласен. В България има корупция, както е имало преди 10, 20, 30 и 40 г. Това е държавен, обществен и икономически феномен, крайно негативен. Това ерозира не само устоите на държавността, но и пречи на честното състезание. Държавата се бори с нея - кога успешно, кога не чак толкова. Непрекъснато въвеждаме нови инструменти за борба с корупцията. Не знам общество, което се е справило с корупцията. Дори в държавите, които са еталон в това отношение. За целта трябва да има обществен и политически консенсус. Боя се, че той е абсолютно лицемерие. Всички са борци с корупцията, само че, както се случва, все някой участва в нея. Ако всички са борци, как тогава има корупция в България? Тя не е патент на една отделна политическа сила.
По отношение на другите посочени проблеми най-обичам, когато от някоя национална медия чуя някой да обяснява, че няма свобода на словото. Ама не да го чуя на площада или да ми го нашепне на ухото, а от тв ефира.
Не смятам, че
България има
сериозен
проблем с
правата на
хомосексуалните
хора
От гледна точка на институциите не са подложени на дискриминация. А и като лично убеждение всеки има право да прави любов с когото си поиска, стига да не пречи на другите. Има неща, които са странни. Не е хубаво, че проф. Михаил Мирчев е използвал антисемитска риторика в лекциите си, но това не е държавна политика и резултат на бездействие на държавата. Иначе и аз го приемам за негативно.
- Кои са първите законопроекти, които ГЕРБ ще внесе в новото НС?
- България до края на годината има една голяма задача - как управлява пандемията и как слага началото на края. Надявам се от средата на годината заразата да е под контрол. Трябва да приключи ваксинацията на населението, трябва цялата болнична система да бъде адекватно финансирана и подкрепяна, за да продължи да се справя с всички заболели. За каквито и закони да ви говорят, каквито и заклинания да правят, задачите са това и в същото време да не се изпускат големите неща.
Вижданията на потребителите и инвеститорите ще се променят. България трябва да участва в този процес, за да оползотвори своите шансове. Трябва да се направи специална нова институция, която да отговаря за всички политики в сферата на иновациите, трябва веднага да бъдат приложени конкретни механизми от законопроекта за индустриалните паркове и най-важното е бързо да приключат преговорите с ЕК по националния план за възстановяване и устойчивост. Максимално бързо ресурсите да тръгнат към България.