Фънки и Азис ни върнаха в 90-те: хулиганът рокаджия неистово мрази мазния (според него) чалгаджия
За първи път участник в “Като две капки вода” и член на журито влязоха в груб скандал на тема расизъм
Рокаджията излезе демонстративно, докато Рафи имитираше “костинбродския славей”
Магърдич Халваджиян: Няма да наказваме никого - това не е “Златният орфей”
Расизъм, интелигентност, просташко поведение - в такива грехове се обвиниха взаимно Азис и Фънки. Двамата видни представители на различни течения в музиката размениха обидни реплики на живо в гледаното тв шоу “Като две капки вода” по Нова тв в понеделник.
И предизвикаха вълна от емоции в социалните мрежи, където фенове на рока и чалгата се противопоставиха едни срещу други, както е от десетилетия у нас.
Как се стигна до
телевизионния
скандал?
Да излезеш демонстративно от шоуто, сякаш се гнусиш от моя образ, който направи Рафи, беше расистко поведение, беше отвратително и просташко - с тези думи Азис се обърна към Фънки в края на предаването, минути преди да чуе оценката за своето представяне.
Имам достатъчно интелектуален багаж, за да знам кога и какво да кажа, интелигентността ми пречи да бъда простак, отговори Фънки.
Двамата музиканти се скараха на живо в музикалното шоу - нещо, което се случва за първи път, въпреки че, откакто Фънки е жури в предаването, непрекъснато показва своето пренебрежение към чалгата.
Този път обаче реакцията на Азис беше различна. Тя бе провокирана от действията на Фънки при изпълнението на Рафи. Младият певец трябваше да имитира Азис и песента му “Сен Тропе”, затова се появи на сцената в кожено яке с остри капси, къси панталонки, прилепнали по него, и боти на висок ток и в тон с якето. Досущ като Азис в клипа към “Сен Тропе”.
След края на изпълнението му, когато журито, в което влизат Фънки, Хилда Казасян и Юлиан Вергов, трябваше да коментира представянето, Фънки напусна мястото си. Отивам да пия вода, да си жабуря устата, за да не кажа нещо, което не трябва, заяви той. Изгледа коментарите на Хилда Казасян и Вергов от дъното на залата и когато чу възторзите им от изпълнението на Рафи, попита: Вие глухи ли сте, не виждате ли?
След като 8-те артисти завършиха представянето си, Азис се изправи и обясни, че иска да каже нещо сериозно. Тогава именно показа колко е обиден от отношението на Фънки. Стана ми болно за Рафи, обидих се заради образа, който съм градил толкова години, който има стотици милиони гледания, и ти в един момент да станеш и да си тръгнеш е толкова непрофесионално и толкова обидно, каза Азис.
Фънки обясни, че държи на мнението си и не се разкайва, защото е професионалист и има музикално образование.
А ние сме аматьори, така ли, попита Азис.
Можеш да си мислиш каквото искаш, отвърна Фънки. В крайна сметка той даде достатъчно висока оценка - 9, на Рафи, като обясни, че образът на Азис е доста труден за наподобяване.
Впрочем Азис, който се справя доста под очакванията в “Като две капки вода”,
спечели за първи
път точно в това
издание с
превъплъщението
си като рокаджия
Той се представи като Оги Цолов, фронтмена на група “Фактор”. “Направи това парче със сърце! Показа, че рок музиката не ти е чужда!”, поздрави го самият Оги Цолов.
Затова медийни наблюдатели коментират, че скандалът между двамата е по-скоро нарочен - т.е. измислен от сценаристите, тъй като гарантира забавление за зрителите и висок рейтинг.
“Няма нищо нагласено, нито предварително написано. При нас всеки има право да си казва мнението, цари демокрация”, каза продуцентът на шоуто Магърдич Халваджиян. И заради това според него е нормално да прехвърчат искри, които след това бързо загасват. А и адреналинът се вдига, когато си на голямата сцена, и става част от шоуто.
Впрочем Азис нападна и Хилда Казасян: “Хилда, която обичам страшно много и харесвам, не е гледала “Сен Тропе”. Това е най-известната песен в България, която има 105 милиона гледания, а тя не е попадала на нея, тоест тя не е подготвена. Светът не е само джаз, не е само рок. Ехо, има ни и нас.”
Тези изречения обаче изобщо не смутиха голямата джаз певица.
Шегуваме се,
разбира се, каза
Хилда Казасян
“Няма скандал, никой на никого не е сърдит. Аз толкова много харесвам Азис и съм толкова щастлива, че това предаване ни се случва”, допълни певицата.
“Не обичам скандалите, но наказания няма да има. За какво да бъдат наказани участниците в предаването? За това, че са свободни хора? Такива наказания има при тоталитаризма или в тоталитарните предавания. “Капките” не са “Златният Орфей”, а шоу за забавление”, допълни Халваджиян. Според него предаването не предполага да се карат, но има всякакви хора. Продуцентът припомни как Фънки хиляди пъти е ставал и излизал през 9-те години, откакто шоуто се прави. Миналата година подобни искри са прехвърчали между Луна и Фънки, като тя е спорила и с Юлиан Вергов.
“Нормално е хората да имат различно мнение, още повече че цялото общество спори дали за футбол, дали за политика. Честно е и добре да показваме мнението на всеки. Ако има манипулация, хората много бързо разбират. Пропагандните машини съществуват, но е трудно да излъжеш 7 млн. души”, каза още Халваджиян.
Едва ли някой ще потвърди, че обидите между Фънки и Азис не се били спонтанни, а част от сценарий. Но те определено са
заложен
предварително
обмислен
драматизъм
То е нещо като Чеховата пушка на стената в първо действие, която трябва да гръмне до третото.
За тъй наречените риалити формати предварително задаваният драматизъм е основен похват. Винаги се търсят психологически несъвместими типове, които да се скарат, за да им е интересно на зрителите.
В случая има два много характерни типажа от 90-те години. А днес зрителите на телевизията са хора, чиято младост е минала тогава и все още живеят със социалните конфликти от онова време.
Фънки е типажът “метъл” - склонен към хулиганство и арогантност рок музикант, който се облича в черно и ходи с кубинки. Точно обратното е Азис - циганин травестит, който пее чалга и кокетира на тема хомосексуалност. Тоест всичко, което не е белият рок музикант супремасист (това се американски десни привърженици на “бялото превъзходство”).
Всъщност Азис отдавна не се преоблича в рокли и не ходи на токчета. Но зрителите на тв формати продължават да живеят в 1999 г. И смятат, че е в реда на нещата метъли да бият чалгари.
Това е предвидим драматургичен конфликт. Доказателство, че се мисли в клишета от 90-те, е и фактът, че в другото шоу на същите продуценти - “Забраненото шоу на Рачков”, една от темите бе “провинция срещу София”, а не например “Испания срещу България”.
Днешната миграция все пак не е историческият преход от селото към града, извършен през 70-те години на миналия век от т. нар. провинция към София, който бе актуална тема за шегички през 90-те, а е емиграцията към Западна Европа. Тоест драматургията е подчинена на дневния ред от младостта на днешното поколение телезрители. Това очевидно е успешна схема.
И въпреки че поведението на Фънки беше поне една идея по хомофобско, отколкото е прилично, усещането за предварително разписан конфликт остава.