Чужди инвеститори ще развиват дигитално “Телеграф”, “Спортал” ще купува продукти и извън спорта
Новите мартенски медийни сделки чакат одобрение от регулаторни органи и в чужбина
Две крупни медийни сделки, обявени през март и с участието на чужди инвеститори, са на крачка от финализирането си.
С едната швейцарската медийна компания “Рингие” отново стъпва у нас, след като купи мажоритарен дял от групата “Спортал”. При другата “Юнайтед груп” ще прибави към портфолиото си и вестници, след като стана собственик на телекомуникационния оператор “Виваком” и на “Нова Броудкастинг груп”.
“Рингие” (Ringier) купува мажоритарния дял в българската “Спортал медия груп” и свързаното дружество “Диджитъл венчърс” (Digital Ventures). В “Спортал” (Sportal) влизат едноименният спортен сайт, новинарските Novini.bg и Profit.bg и няколко други специализирани портала. Digital Ventures е технологичната компания, която създава платформата за управление на спортно съдържание - Sportal365.
Сделката трябва да бъде одобрена от компетентните местни регулаторни органи, сред които е и българската Комисия за защита на конкуренцията (КЗК), и се очаква да завърши през второто тримесечие на 2021 г.
Досегашният собственик на “Спортал” Стилян Шишков остава миноритарен акционер и ще продължи да управлява групата оперативно. По думите му тя ще се развива и нараства.
“Намеренията ни са да предложим множество нови продукти в дигиталната сфера, които няма да са свързани само със спорта.
Вероятно
ще имаме
и други
придобивания”,
каза Шишков пред “24 часа”.
Двете страни са решили да не разкриват колко струва сделката, както и оценката на придобиваните дружества. “Кой го интересува цената”, смята Шишков. По повод швейцарския си партньор той допълни: “С “Рингие” имаме близко мислене, а и от 3 години работим заедно в Румъния. При нас спортът е водещото съдържание, при тях той също се е засилил много и те искат да се развиват усилено в тази насока.”
Дветe компании имат общ бизнес от лятото на 2018 г. насам, когато създават румънското дружество Ringier Sportal S.R.L. и чрез него купуват румънската медия Gazeta Sporturilor, притежавана от Intact Media Group.
Впрочем швейцарската “Рингие” вече има опит с български медии, макар и отдавна. Тя е една от първите чужди компании, които влизат на вестникарския пазар почти на старта на демократизирането му. Заедно с българското дружество “Ривайвъл” навремето започва да издава икономическия седмичник “Кеш”. Вестникът спира през 1997 г., след което е възстановен от Георги Александров, който го печата по лиценз на “Рингие”. По онова време швейцарците все още имат правата върху марката. Вестникът окончателно спря да излиза през 2009 г.
Другата медийна сделка - придобиването на дружеството “Вестник Телеграф”, също е свързана до голяма степен с дигиталната среда. Впрочем намеренията за нея бяха обявени малко след като “Юнайтед груп” - международната компания, собственик на телекома “Виваком”, купи “Нова Броудкастинг груп” в началото на годината. Чрез дъщерното си дружество “Нет Инфо” (също част от “Нова”) сега купува и 100% от дяловете на “Вестник Телеграф” ЕООД. Сделката включва изданията “Телеграф”, “Монитор”, “Мач Телеграф”, “Политика”, Europost, притежаваните от дружеството сайтове, както и 50% от акциите във великотърновското издание “Борба”.
“Нет Инфо”, която е сред най-големите дигитални компании у нас,
ще помогне
вестникарските
сайтове
да се развият
и да се позиционират стабилно и онлайн. Това предстои да стане, след като сделката получи необходимите регулаторни одобрения извън страната”, казаха от компанията пред “24 часа”. Тези одобрения би трябвало да се дадат от регулаторните органи в държавите от ЕС, където компанията развива бизнес.
За временен управител на вестниците е назначен спортният журналист от в. “Стандарт” Пламен Вълков, който е с дългогодишен опит в печатните медии.
Промени в мениджърския екип и в редакциите би могло да има след окончателното приключване на продажбата.
Раздвижването на медийния пазар със сигурност е сред индикаторите за евентуален ръст на икономиката, тъй като обичайно промените в него предшестват всички останали, а и са най-видими.
В капана на COVID медиите не само у нас, а в целия свят са сред най-уязвимите заради резкия спад на рекламите, но пък стана болезнено ясно, че без качествени медии с истински новини животът е буквално немислим. Така че търсенето им и от страна на инвеститори е разумно и напълно логично.