Триъгълникът на стола роди култови модели

16.03.2021 06:00 Виолина Христова, Рим
Модели на италиански дизайнери
В Рим е традиция пред магазините в центъра да се поставят столове. СНИМКА: АВТОРЪТ
Гигантският стол, който до 2016 г. красеше Манцано, беше висок 20 метра. СНИМКА: УИКИПЕДИЯ

На границата на Италия със Словения и Австрия се намира най-голямата индустрия за мебели за сядане

Когато следващия път дойдете в Италия и се настаните удобно в някоя пицария в Рим или във Венеция, най-вероятно столът, на който седите, идва от провинция Удине. Там, на границата между Словения, Австрия и Италия, се намира Триъгълникът на стола. В него се произвеждат 8 от всеки 10 стола в Италия.

Ако си седите удобно в някое европейско или американско заведение, за да се наслаждавате след отпускането на мерките, също е много вероятно столът ви да идва от въпросната италианска зона. В близо 660 фирми в нея се произвеждат много от мебелите за сядане в Европа, САЩ и Азия. А преди години са били хиляди.

Триъгълникът на стола си има и столица – Манцано. В общината с малко над 6200 жители в северната област Фриули Венеция Джулия се поставя началото на индустрията. Постепенно

със столове “се

заразяват” други

близки общини,

където започват да ги произвеждат. Днес триъгълникът включва 11 общини с площ 220 кв. км.

Не е случаен фактът, че именно на границата с Австрия и Словения започват да се правят столове. Районът е кръстопът на активна търговия по море, реки и земя още от древността. През XVIII век много от дърводелците от днешната зона Фриули емигрират в графство Горица - територия на Хабсбургите, принадлежала към Австрийската империя. Името идва от град Гориция, който след 1918 г. е към Италия. Емигриралите дърводелци се настаняват в зоната след концесията за сеч на горите на Тaрнова (в днешна Словения), дадена от Мария Тереза Австрийска на местните жители. Така в края на XVIII в. се стига до създаването на ядро от занаятчийски работилници, специализирани в плетени столове. 

Когато през 1866 г. Австро-Унгарската империя отстъпва на новосъздаденото Кралство Италия, района на Фриули Венеция Джулия (с изключение на графство Горица и Градишка), фабрикантите на столове се оказват в непривилегирована позиция заради силната вътрешна конкуренция на производителите на виенски столове.

На всичко отгоре натежават и митата, наложени върху износа. Затова идва втора вълна емиграция - двайсетина от фамилиите, произвеждащи столове, минават от зоната под австрийски контрол към общините на италианската област Фриули. Така се ражда Триъгълникът на стола.

По онова време

между XVIII и XIX

в. индустрията

е изключително

семейна

Тя се контролира от фабриканти, свързани помежду си с роднински връзки. Сред традиционните модели, характеризиращи местното производство, е столът с плетена сламена седалка. Има и т.нар. модел “Марока” - рустикален, със задни крака с арка между тях. “Марсилия” е подобен, но с прави крака.

Всички те са основният необходим елемент за пицарии, тратории, гостилници из цяла Италия, както и за градини. Икономични са и са предназначени за клиентела от работници и селяни. Има обаче и по-луксозни модели, които се целят в буржоазията и хотелите.

Дървеният материал идва от горите на Фриули. Преплетените като мрежа основи за седалките пък се правят с материал от поречията на местните реки. Те се оцветяват с естествени бои от жълта пръст и олио от минерали.

През Първата световна война много от мъжете от Триъгълника са мобилизирани и това срива производството на столове, в което работната ръка е изцяло мъжка. В края на войната 70% от потенциала на фабриките е поставен на колене. През 1920-1927 г. обаче в района на Манцано броят на фирмите за столове нараства 4 пъти. Пак става въпрос за семеен бизнес. Освен тях обаче започват да се създават и фирми за всичко необходимо около производството.

И така се затваря напълно цикълът, тъй като тук може да се намери всичко необходимо за мебели за сядане. През фашизма се увеличава търсенето на столове за вътрешни индустриални нужди, но в същото време се забранява износът, както и използването на материали от чужбина. Затова през Втората световна война, а и по-късно индустрията на столовете на практика са дребни семейни предприятия.

През 60-те години настъпва икономическият бум в следвоенна Италия. Търсенето на столове е във вихъра си. Започва безпрецедентно голямо производство, заваляват инвестиции. Благодарение на специална техника - машина за плетене на сламена основа, времето за направа на един стол пада от 3 часа на няколко минути.

Идва и ерата на първите дизайнери на столове. От техните идеи се раждат модели икони, които

прославят Made

in Italy по света

Джо Понти, Карло де Карли и Вико Маджистрети създават останали в историята култови модели. Всичко това превръща Триъгълника на стола в процъфтяваща зона, в която няма безработица. 

През 70-те години обаче петролната криза води до рязък спад в потреблението, а на всичко отгоре през 1976 г. Фриули Венеция Джулия претърпява разрушително земетресение. С идването на еврото столовете от Триъгълника започват да завладяват и чуждите пазари. Финансовата криза през 2008 г. слага край на дейността на много фирми от бранша. Останалите пък се консолидират и днес от хилядите производители са останали 660.

През 1995 г. се изработва Големият стол – гигантски паметник, който се поставя в Манцано, столицата на стола. През 2006 г. обаче част от него пропада, затова 10 години по-късно е премахнат заради мерки за сигурност.

Други от Оживление

Телешки скалопини с богат винен сос

Вашата любима рецепта може да спечели 20 лева. Снимайте как приготвяте предпочитаната си манджа и ставате част от рубриката ГАСТРОГУРУ. Един от вас - известен или неизвестен

Георги Георгиев, който подрежда с кауза София

“Да подредим града с Георги Георгиев” - ето така общува със софиянци председателят на СОС Георги Георгиев. Той направи подкаст, в който разказва за всичко - от това как да помогнем на децата със

Силвия Лулчева и Васил Бинев участват във втория филм на Яна Титова – “Диада”

В главната роля във втория филм на Яна Титова - “Диада”, е 19-годишната актриса Маргарита Стойкова, позната от сериала “Татковци”. Тя играе Дида, която е на 16 години и живее в малък град

Въпросът за условията на труд в киното е на дневен ред в Кан

Въпросът за условията на труд в киното е на дневен ред в Кан, съобщи АФП. Да се работи в киноиндустрията е мечта, която все по-често се превръща в кошмар във Франция

Евелин Костова на 30: Влизам в новото ниво с много мечти, малко планове и с верни приятели

Актрисата Евелин Костова отпразнува 30-годишнината си, обградена от любимите си хора. За това сподели самата тя в инстаграм профила си, като сподели снимки със семейството си

>