Йорданка Фандъкова: Глоба до 50 000 лв. за дружества, подали ток и вода на незаконни обекти
Следващия уикенд ще се възстанови движението на метрото до станция “Хаджи Димитър”, казва в интервю кметът на София
Още акценти от интервюто:
Пандемията забави пускането на метрото до “Овча купел”. Очаквам четирите станции да отворят през април
Строим 45 детски градини, разкриваме 180 нови групи
Преместваем обект, който няма удостоверение за въвеждане в експлоатация до 7 дни след поставянето, ще се премахва
Готови сме с два варианта за нискоемисионни зони - в идеалния център или с по-широк обхват
На 10.IV. започва ремонтът на трамвайното трасе по бул. “Цар Борис III”, след Великден - изграждането на бул. “Т. Каблешков”
- Г-жо Фандъкова, след нелепата смърт на 16-годишния Людмил по ваше нареждане бе сформирана група, която да напише нови правила за преместваемите обекти в София. Какво трябва да се промени?
- Главният архитект на София беше започнал работа по промени в наредбите за преместваемите обекти и за търговската дейност, с които да се даде възможност на общината да премахва незаконни мобилни съоръжения по облекчен ред. Това бе и едно от предложенията ни за промяна в Закона за устройство на територията, което бе прието от парламента през февруари. С промените задължаваме собствениците на такива обекти, които трябва да бъдат снабдени с вода и електричество, задължително да имат разрешение за строеж за изграждането на тези временни връзки. В момента се изисква само съгласуване от дружествата, което, за съжаление, видяхме, че може да бъде заобиколено.
Това разрешение
ще се издава
само след
одобрен
инвестиционен
проект,
изходни данни и условия за присъединяване от дружествата. Изграждането на необходимите временни връзки става задължително условие за издаване на разрешението за поставяне. Самата доставка на ток и вода ще става след предоставяне на удостоверение за въвеждане в експлоатация. Пълен абсурд е някой да се оправдава, че това може да стане с една служебна бележка. Такъв документ в ЗУТ няма. Удостоверенията за въвеждане в експлоатация се издават от главните архитекти на райони, но проверката ни показа, че много често има само разрешения за поставяне, а удостоверенията липсват. Затова предлагаме обект, който няма удостоверение в 7-дневен срок след поставянето му, да бъде премахван. Това, разбира се, означава много по-строг контрол от институциите.
Предлагаме и нови санкции - за търговците, които работят без разрешение, и за експлоатационни дружества, захранили обекти, без да са въведени в експлоатация. Такъв е случаят с павилионите в района на инцидента. Предлагаме глоби до 50 хил. лв. за търговци и експлоатационните дружества. Няма да допусна длъжностни лица, които имат ясни отговорности и задължения, да прехвърлят отговорности, които са им вменени по закон!
Освен промените в наредбите
ще има и
реформа в
дейността на
Столичния
инспекторат,
която да гарантира по-ефективен контрол.
- А докъде стигна ремонтът на дефектиралия участък по третата метролиния и ясно ли е кога ще бъде възстановено движението?
- Строителните дейности в 30-метровия участък преди станция “Хаджи Димитър”, който пострада от екстремното покачване на подпочвените води, вече приключиха. Завършени са монтажът на релсите и укрепването на тунела. На 15 март ще възстановим елзахранването. След това започват настройките на системите за управление на влаковете и автоматиката. Планираме от следващия уикенд да се възстанови движението на влаковете до последната метростанция.
- Казахте, че продължаването на строителството на метрото е ваш ангажимент. Ще получи ли София европейско финансиране за отсечките до кв. “Левски” и през “Слатина” и кога ще стартира изграждането?
- Защитихме финансиране от
184 млн. евро
за двете
разширения на
третата линия
- по бул. “Вл. Вазов” до кв. “Левски” и от Военна академия през “Гео Милев” и “Слатина” до бул. “Цариградско шосе”. Проектите са включени в плана за възстановяване и развитие и вече получиха предварително одобрение. Очаквам през април националният план да бъде внесен в Европейската комисия. Искам още тази година да стартираме строителството на новия 4-километров участък до район “Подуяне”, а за разширението през “Слатина” текат процедури за избор на изпълнител. Софийското метро се доказа като един от най-успешните проекти, финансирани с европейски средства, и това е оценка на ЕК.
- А кога ще отворят четирите станции в “Овча купел” и “Горна баня”?
- За съжаление, пандемията забави много дейности, свързани с доставки и работа на екипи от чужбина. Екипите на “Сименс”, които изграждат системите за управление на влаковете и автоматиката на третата линия, имаха затруднения през 2020 г. заради ограниченията за пътуване, които продължават и сега. Те бяха поели ангажимент, че ще успеят да наваксат със сроковете, но за момента нямам потвърждение, че ще спазят предварително уговорената дата, която даваха. Очаквам през април да приключат тестовете и да пуснем този участък, който като строителство е готов отдавна.
- През март стартират първите обекти от строителната програма. Кои булеварди ще ремонтирате тази година?
- Работата по първия голям обект започва на 17 март - изграждане на локалното платно на южната дъга и кръговото кръстовище с ул. “Витошки камбани”. С този възел ще разтоварим движението в района заедно с изграждането на разширението на южната дъга от “Младост” до магистрала “Тракия”, което е на финала. Това е много важна придобивка за София.
Най-големият обект за 2021 г. е основният ремонт на трамвайното трасе по бул. “Цар Борис III”. Той ще започне на 10 април с участъка от пл. “Македония” до бул. “Братя Бъкстон”.
До лятото няма
да затваряме
кръстовища,
за да не се
натоварва
движението
По време на ремонта трамваят няма да се движи, но ще пуснем заместващи автобуси.
След Великден ще продължим изграждането на бул. “Т. Каблешков” и втория етап от ремонта на ул. “Н. Коперник” в “Слатина”. Ще се правят тротоари и велоалея по бул. “България” - между бул. “Т. Каблешков” и околовръстния път. До дни очаквам да има избран изпълнител за ремонта на бул. “Първа българска армия”, а през април - да приключат и процедурите за реконструкцията на ул. “Кукуш” и изграждането на бул. “Източна тангента”. Ще обявим процедура за избор на изпълнител за разширението на бул. “Ломско шосе”, за изграждане на кръговото кръстовище между булевардите “Кл. Охридски” и “А. Ляпчев” и за велоалея и тротоари по бул. “Самоковско шосе”. През април ще обявим и процедурите за ремонтите на зони в центъра около храма “Св. Ал. Невски” и ул. “Шишман”.
Разчитам на районните кметове, които получават 10 млн. лв. за ремонти на улици и тротоари в кварталите и нови паркинги. Това са процедури, за които те лично отговарят и се надявам да се възползват от този финансов ресурс за подобряване на ситуацията в кварталите.
- Назначихте проверка дали кметът на “Красно село” Росина Станиславова е спазила правилата по програмата “Патронажна грижа”, като се е написала ръководител на проекта и е получавала пари за това. Какво установихте?
- Проверката е направена от общинската дирекция за вътрешен одит по сигнал, който получихме. Констатирано е, че за ръководител на проекта кметът на района е посочила сама себе си. Определила си е и часова ставка за допълнително възнаграждение. Проверяващите са категорични, че кметът няма законово право да сключи такъв договор сама със себе си. Направихме проверка и в другите райони, които изпълняват такива проекти -
в нито един
няма друг кмет,
който да е
направил това
В “Красно село” са открити и пропуски в отчитането на работата на наетите екипи. Цялата проверка ще бъде предоставена на Комисията за установяване на конфликт на интереси и на прокуратурата, които се самосезираха след публикациите в медиите.
- С държавата ще работите по механизъм за обезщетение на собственици на реституирани имоти в паркове. Колко са тези имоти и колко средства ще са нужни?
- Назначих комисия, в която има съветници от различни партии и експерти, за идентифициране на всички частни имоти в терени на зелената система. Първата задача е да се определи броят им и да се направи анализ за индикативните цени за придобиването им. Това ще е основата, на която с държавата да намерим финансов инструмент за придобиването им. По предварителни данни става дума за стотици милиони, които са непосилни за бюджета на София. Възстановяването на земеделски земи в терени на вече изградени и защитени от общите планове паркове е следствие на поредица от законодателни решения в миналото. Пословичен е случаят с Южния парк, чиято голяма част е с върнати частни имоти. Затова е нормално да търсим съвместно решение с държавата, за да може да се намери справедливо обезщетение за собствениците, но и да се защитят публичният интерес и зелената система в София.
- Тази година ще се строят рекордните 45 детски градини, но ще се реши ли проблемът с недостига на места?
- В момента строим 12 детски градини и 2 ясли. Очаквам да стартира изграждането на още 20 детски градини и 6 ясли. С тях ще разкрием над 180 нови групи през тази и следващата година. Вече подготвяме и обектите, чието строителство ще стартира през 2022 г. Проблемът с местата може да се реши само със строителство на нови сгради. Целта на 3-годишната програма, която предложих, е да осигурим места за децата между 3 и 6 г. Тя е много амбициозна. Гарантирала съм финансовото ѝ изпълнение, но реализацията ѝ зависи много от активността на районните кметове - на тях предоставяме средствата, те отговарят за проектирането и строителството. За съжаление, вече има фрапиращи случаи на забавяне на процедури. Затова обявих на районните кметове, че всеки обект, при който има риск от забавяне, ще минава за директно управление на зам.-кмета по обществено строителство. Тази програма е мой личен ангажимент, който поех пред софиянци, и няма да допусна да не се изпълнява заради забавяне и невъзможност например 1 г. да стартира процедура за проектиране дори на разширение за 4 групи.
- Казвате, че имате решение за Княжевския лифт. Какво е то?
- Имаме не едно решение. За съжаление,
решенията, които
предлагаме на
собственика на
лифта, се
сблъскват с
категоричното
му нежелание
да го възстанови
На думи “Витоша ски” твърдят, че са готови да възстановят Княжевския лифт. Факт е обаче тяхното бездействие дори и след варианта, който обсъдихме с министрите на екологията и на земеделието.
Първо, предложихме възстановяване на лифта, като се ползват местата на старите стъпки. Поискахме да направим техническо обследване с международни експерти, но собственикът обжалва решението на СОС. Спечелихме делото на първа инстанция, сега се обжалва на втора.
Второто ни решение бе да се възстанови лифтът по плана, който самите “Витоша ски” предложиха, с нови места за някои от стълбовете. На срещата с министрите стана ясно, че това е възможно, без да се налага промяна на предназначението на земята, и тогава за моя изненада “Витоша ски” обявиха, че това е незаконно. Тоест обявиха за незаконно собственото си предложение.
Преди дни получихме ново писмо от Агенцията по горите, в което се потвърждава тази възможност. Оставам с впечатление, че целта на собственика е да постигне промяна на плана за управление на Витоша или друга законодателна промяна, която в конкретния случай категорично не е нужна. “Витоша ски” използват всички правни способи, за да стопират възстановяването на лифта. Разчитам на здравия разум на новия собственик, който трябва да покаже на столичани, че е отговорен. Ние продължаваме процедурите по ЗУТ - ще издадем нови заповеди за възстановяване на Княжевския и Драгалевския лифт. С основание софиянци не се интересуват от тези процедурни въпроси, но в тях е ключът за решаването на този проблем, защото всички искаме час по-скоро Княжевският лифт да бъде възстановен. Ще продължим тази битка с всички законови средства.
- От юли екостикерите за колите, които поискахте, ще са факт. Какви мерки ще ви позволи да предприемете спрямо замърсяващите автомобили?
- От юли при техническите прегледи ще се поставят екостикери, които съдържат информация за екокатегорията на автомобила. Така за около година всички коли ще имат такива стикери. По наше предложение беше приета промяна в Закона за атмосферния въздух, която дава право на общините да ограничават движението на най-замърсяващите автомобили в дните с превишения на нормите в определени зони. Такива нискоемисионни зони има в Брюксел, Лондон, Париж, Мадрид и др. Предстои да въведем ред, по който ще се регламентира и контролира тази дейност. Вече имаме готовност с два варианта на зоните. Вярвам, че това ще позволи да подобрим качеството на въздуха в следващите години. Разглеждаме два варианта - първият е в идеалния център между булевардите “Сливница”, “В. Левски”, “П. Евтимий”, “Скобелев” и ул. “Опълченска”. Другият е по-голям - между булевардите “Сливница”, “Д. Николаев”, “Ситняково”, “Яворов”, “Вапцаров”, “Черни връх”, “Х. Ибсен”, “П. Тодоров”, “Гешов” и “К. Величков”. Изградили сме инфраструктурата с
камери за
разпознаване на
регистрационните
номера,
която действа автоматично. Предстои да въведем нови функционалности за автоматично разчитане на екостикерите и санкциониране на нарушителите.
- Тече процедурата за избор на изпълнител за инсталацията за RDF в “Топлофикация - София”, но от опозицията продължават да настояват тя да не се изгражда. Кажете, опасно ли е за здравето подобно съоръжение?
- Инсталацията за производство на енергия беше проверена до най-малките детайли от ЕК, включително от генералната дирекция по околна среда. По-голяма гаранция от тяхната положителна оценка и подкрепа, включително финансова, за проекта не би могло да има. Чувала съм всички обвинения на опозицията и всяко е манипулативно. Разбирам, че темата е много удобна да се печелят политически дивиденти, особено в предизборна кампания, като се всява страх. Хората са много чувствителни на тази тема. След като отговорихме на всички твърдения, сега се обяснява как София не произвежда достатъчно RDF гориво и щяла да внася отвън. Това е най-голямата лъжа. Първо, сега не се произвежда пълният капацитет, защото циментовите заводи не могат да поемат цялото количество. И второ - по проект вносът от други места не е позволен. Истината е, че с тази инсталация завършваме цикъла по управление на отпадъците на София. Това е екологично, сигурно, безопасно и дълготрайно решение, каквото се прилага в много градове в Западна Европа. Проектантът на софийската инсталация е проектант и на тази в Копенхаген, която бе завършена преди няколко години и е близо до кралския дворец. Контролът над инсталацията е изцяло автоматичен и дори при минимално отклонение се спира работа. Ще има и автоматична измервателна станция, като резултатите ще се предават в реално време.
- Общините имат доста задължения в организацията на изборите. Какви мерки ще предприемете в София, за да се опази здравето на членовете на СИК и на избирателите?
- Има специална страница за изборите на сайта на общината. Там всеки може да провери в коя секция гласува, както и е-услуги, които предоставяме, свързани с изборите. Всички подадени от партиите членове на секции получиха есемес за възможността да бъдат ваксинирани. Става дума за почти 12 000 души.
Сега е много важно ЦИК да даде точни указания към гражданите, РИК и общините за организацията на вота за хората, които в деня на изборите ще са под карантина. Това е много голямо предизвикателство за град като София, особено в ситуация на увеличаваща се заболеваемост. Общините отговарят за техническата подготовка на изборния ден. Съгласно медицинския протокол организираме дезинфекцията на сградите, в които ще има секции, а след това и логистиката при приемането на изборните книжа. Това включва организацията на влизането, изчакването на членовете на СИК, осигуряването на различни видове материали.
Притеснението ни
обаче остава
разкриването
на мобилните
секции за хората
под карантина
Партиите трябва да осигурят членове за тези комисии, а ЦИК да направи ефективна организация за работата им.
- Според много анализатори съставянето на правителство след изборите ще е доста трудно. Готов ли е ГЕРБ за подобен вариант и от кого ще търсите подкрепа?
- ГЕРБ винаги е търсил подкрепа за програма и политики. Със сигурност така ще бъде и сега. В тази тежка ситуация държавата ни се нуждае от стабилност и носене на ясна политическа отговорност. Вярвам, че хората го разбират.