Партийните тролове се крият през тройни посредници
Трима посредници стоят между партиите и троловете им. Първо тая дейност се възлага на активисти в младежките организации, на които не се плаща, а се обещава пост - най-малкото в кабинета на депутата, ако остане в опозиция.
После въпросните младежи наемат някаква комуникационна агенция, която също се крие, и затова наема агенция за статисти. Тя маскира троловете като участници в тв програми или някакви други търговски събития и така легализира плащането им. Въпросните кастинг агенции от години се занимават с осигуряването на протестиращи за всевъзможни каузи. Същите хора преди избори работят и като тролове.
Новата мода сред троловете е да се пуска фейк срещу партията, която те наема. Това,
от една страна
прикрива
следите, от
друга се
опровергава
лесно,
което пак работи за този, който те наема. Идеята на този тип кампании е да всееш съмнение в твърденията на противниците ти. Използват се сайтове за фалшиви новини, каквито има над 300, някои с фейсбук страници с по повече от 100 000 фенове. Идеята на подобни публикации е да бъдат лесно опровергани. Например да се напише, че даден политик е бил на заведение на 14 февруари, а той да е участвал в сесия на Европейския парламент, продължила до късно например. Целта на този приятелски огън е да се появят няколко такива текста, които да бъдат отречени. Така, когато се появи истински компромат, вече ще е посяно семето на съмнението.
Самите тролове имат смени. Те разполагат и с конкретни указания как да пишат позитивно. Търси се емоционална, сълзлива история. Например, ако лекар е кандидат за депутат, се споделя как той е помогнал на дете да пребори коварна болест. Подобна публикация е емоционална, хората я споделят и не се замислят, а и звучи логично. Все пак лекарите правят именно това.
И докато преди подобни кампании се правеха най-много година преди изборите, то сега процесът е постоянен и не спира. “Търсят се невинни фейсбук групи, в последните месеци сме се съсредоточили в групи на градове”, обясни пред “24 часа” трол, който от над 2 години пише от няколко профила. (Какво каза той - вижте на 3-а стр.)
Координацията е с цифрови кодове. Организацията става в тайни групи във фейсбук. Пуска се инструкция в нея и първите 50 коментирали трябва да разпространят линка например. Всеки пише като коментар номер. Той има 2 роли - хем се постига бройката, хем номерът значи конкретна група. Шифърът кое число за коя страница отговаря, е качено в описанието на групата, пуска се и в публикацията, публикувана от админа. Той обикновено е лидер на младежката организация на партия. Има и минигрупи по региони. Целта е да няма прекалено еднакви постове в едни и същи групи, за да не личи организацията. Например, ако във тайния чат се напише 1 под някакъв фейк, това означава, че се пуска в групата на Варна. Отговорникът за Бургас разбира, че трябва да пусне друг фейк и отбелязва друго число, за да са наясно следващите. Използват се готови профили, със история, които се купуват от кастингагенциите.
По време на кампания се споделят всякакви положителни неща за кандидатите на партията. Ако периодът не е преди вот, се търсят нейни постижения, ако е на власт. В случай, че плащането е от опозиция, се троли за провали на властта. Евъргрийни са и темите за приемането на бежанци, ваксините (не тези срещу коронавирус), продажбата на българска земя на чужденци, външният дълг. Все теми, които предизвикват ожесточени дебати, но никога няма да стигнат до пленарната зала на парламента. И именно това изтъкват опозиционните тролове.
Фалшивите акаунти на троловете ги купуват срещу 30 долара за акаунт с история над 2 години, публикации, снимки и други. Партиите държат да имат достъп до акаунта, макар формално да се раздавато от кастингагенциите.
Следенето става чрез опцията на фейсбук “Регистър на дейността” или Activity log. В тази страница
човек може да
види всичко,
което е правил
във фейсбук -
коментари,
харесвания,
споделяния и
дори история
на търсенията
Тя е скрита за другите потребители, но всеки може да провери своята. Така например излиза точният коментар, който човек е написал, както и в коя група е и в колко часа се е случило това. По този начин партиите знаят дали някой разпространява линковете им, дали го прави по време на смяната си и дали е ангажиран целия ден, или просто думка 10 коментара за 5 минути и ослед това абдикира от тролските си задължения.
Самите тролове са млади хора, рядко има някой над 30 години.
За плащането
може да стигне
до 1500 лв. за
по-дългогодишните
словоблудници
Те се набират основно от кастинг агенции и се препират през пиар компании. Така се къса връзката с партията. Има обаче случаи и на хора, които работят в единствената сигурна компания в даден регион. Тя им предлага допълнително заплащане срещу тролене. За фирмата е важен резултатът на местния вот например, защото се издържа от обществени поръчки, възложени от общината, а партията ще се отплати. При този трик допълнителните пари идват под формата на граждански договор между служителя и основния му работодател.
Още по темата:
Аз съм трол, пишем си с код, за да не се повтарят хейтове в различни групи