Николай Нанков: 522 км са новите пътища, близо 4000 км са ремонтирани
За 4 години от последния мандат са изградени или са в процес на строителство 522 км магистрали, скоростни пътища и други обекти от републиканската пътна мрежа, каза пред „24 часа“ Николай Нанков. Сред тях са участъци от АМ „Струма“, АМ „Хемус“, пътят Видин - Ботевград, АМ „Европа“, обходните пътища на Поморие и Ахелой, обходът на Габрово, мостови съоръжения, кръгови кръстовища.
Наш топ приоритет остава довършването на „Хемус“ до 2024 г. – през този мандат направихме проекта необратим, добави Нанков. „Каквото и да говорят нашите опоненти, както и да опитват да неглижират усилията ни – от „мантрата“, че асфалт не се яде до фалшивите новини за цените на магистралите, ние чуваме хората – а за тях пътищата са важни“, добави той.
Когато казахме, че ще строим пътя Видин – Ботевград, много хора не вярваха и мислеха, че чуват празни обещания, но изграждането започна, каза още Нанков. И днес от т.нар. Северозападна магистрала вече са възложени за строителство 128 км, а най-трудният участък - от Мездра до Ботевград, напредва с бързи темпове и ще бъде завършен най-късно през 2023 г.
Паралелно с национални и европейски средства са ремонтирани или са в етап на изпълнение близо 4000 км републикански пътища, което е една пета от всички 20 хил. км републиканска пътна мрежа в страната.
Нанков обобщи, че и през следващия мандат ще продължи работата по всички големи пътни проекти. На първо място - „Хемус“. Както и „Струма“ – вече е пробит най-дългият тунел, строен в България - „Железница“, малко над 2 км. Има избрани изпълнители за двата лота в участъка от Кресна до Крупник на „Струма“, но проектите ще стартират след изпълнение на екологичните ангажименти пред Европейската комисия. Амбицията е цялата магистрала да е готова през 2027 г. Ще продължи изграждането и на участъците от пътя Видин - Ботевград. За Северозападна България има още една добра новина – завършени са предпроектните проучвания за тунел под прохода Петрохан, за който ще се търсят възможности за реализация чрез публично-частно партньорство.
Напредва и строителството на автомагистрала „Европа". На финалната права е участъкът от Калотина до Драгоман, амбицията ни е да е готов за новогодишните празници. Предсрочно ще приключи и дългоочакваното ново трасе от Околовръстното на София – участъкът от „Младост" до автомагистрала „Тракия“.
Има още много работа, както по вече започнатите обекти, така и по нови – като магистралата „Русе – Велико Търново“, която ще се финансира по новата Оперативна програма „Транспорт и транспортна инфраструктура 2021 - 2027”. Както и магистрала „Черно море“, тунелът под връх Шипка, за който вече е открита процедурата за проектиране и строителство.