1020 тежки катастрофи по-малко през 2020-а, но пияни и дрогирани причинили 13 повече с жертви
l 4219 водачи хванати с над 1,2 промила алкохол
в кръвта в годината на коронавируса, 2027
спипани зад волана след употреба на наркотици
l Подобни са цифрите и за 2019 г. въпреки
намалелия с над 20% трафик по пътищата
Дрогирани и пияни шофьори са причинили повече тежки катастрофи през 2020 г. в сравнение с 2019-а. Но произшествията с ранени и загинали на пътя, както и с големи материални щети са с 1020 по-малко. Това става ясно от обобщените данни на Пътна полиция за изминалата година.
Заради ограниченията по време на пандемията и засиления контрол на пътя през 2020 г. са станали само 5710 катастрофи, докато през 2019 г. са били 6730. Отчетеното намаление обаче не важи за тежките катастрофи, причинени от пияни и дрогирани. Напротив - те се увеличават като брой. През 2019 г. са били 78, а през 2020 г. са 91.
8 са инцидентите на пътя, причинени от шофьори, употребявали наркотици, през 2020-а. През 2019 г. са 4.
Дрогирани шофьори са убили 2-ма души през 2020 г. В тази цифра е включен и инцидентът, при който загина Милен Цветков. Другият случай е с 51-годишният водач на тир в Айтос, който помете пешеходка и рани други 4-ма на кръстовище в града. За сравнение, през 2019 г., когато има повече катастрофи, само 1 човек е убит от дрогиран на пътя.
Расте броят на тежките катастрофи с пияни шофьори. През 2020 г. са 83, а през 2019 г. са 74.
Цифрата на ранените от опиянени с наркотици и спиртни напитки водачи също е по-голяма. 133-ма са пострадали през 2020 г. и 101 през 2019-а, когато се пътуваше повече.
Според отчета на МВР и прокуратурата, който беше представен миналата седмица,
относително
постоянен остава
и броят на
заловените с над
1,2 промила
алкохол
в кръвта и след употреба на наркотици. И двете са престъпления по Наказателния кодекс. През 2020 г. пияните зад волана, които са обвинени, са били 4219, а през 2019 г. - 4341.
Разликата надолу е пренебрежимо малка в сравнение с намалелия трафик по пътищата с над 20% и общата тенденция за намаляване на катастрофите, загиналите и ранените. Същото важи и за дрогираните, които са хванати да шофират. През 2020 г. са 2027 души при 2189 година по-рано.
В петък черната статистика бе попълнена с поредната жертва. Тогава от Окръжната прокуратура в София и МВР съобщиха за случай от четвъртък вечерта, при който загина 44-годишният ветеринарен лекар от Ботевград д-р Драгомир Делчев. Той е бил пътник в кола на свой съгражданин. Автомобилът излиза от пътното платно по пътя за село Врачеш, завърта се и се забива в дърво. Д-р Делчев умира. Оказва се, че шофьорът, който е управлявал,
но е оцелял,
е бил с над 3%
алкохол в кръвта Освен това е хващан да кара пиян няколко пъти в последните години. Има и две присъди за това.
В събота друг пиян шофьор едва не уби мотоциклетист на кръстовище в София. Завил наляво, не пропуснал моториста срещу него, който е с предимство, и го помел. Жертвата се отървала само със счупена ръка. Дрегерът показал 2,21 промила алкохол в кръвта на виновния шофьор. Освен това
вече е бил съден
за шофиране
след употреба на
спиртни напитки
И този, убил д-р Делчев, и столичанинът са задържани и прокуратурата ще иска от съда да ги остави за постоянно в ареста.
“Увеличават се случаите на заловени пияни и дрогирани шофьори. Прокуратурата предложи на изпълнителната и законодателна власт увеличаване на наказанията за тях, както и отнемане на колите им”, припомни окръжният прокурор Наталия Николова след инцидента с д-р Делчев до Ботевград.
Предложенията на главния прокурор до правителството и всички парламентарни групи е от май м.г., месец след катастрофата, отнела живота на журналиста Милен Цветков.
Никой от
депутатите не ги
припозна и
предложенията
за промяна
в НК не бяха внесени за обсъждане в комисиите до края на мандата на 44-ото народно събрание.
Те предвиждаха от 15 до 20 г. или доживотен затвор за причинена смърт от дрогиран или пиян шофьор с алкохол в кръвта над 2 промила. Същото наказание се предлагаше от прокуратурата и за тези, които са убили на пътя, без да имат книжка, или са превишили скоростта с над 50 км в час по време на инцидента. Проектът предвиждаше отнемане на колите без значение чия собственост са. Предлагаше се същата мярка и за тези, които са хванати зад волана с над 1,2 промила алкохол в кръвта.
Според сега действащия Наказателен кодекс в ползва на държавата се отнемат автомобили, които се използват за умишлени престъпления и които са собственост на извършителя.
В мотивите към предложението си главният прокурор посочи, че делата срещу пияни и дрогирани шофьори са се увеличили от 90 през 2015 г. до 3000 през 2019-а.
Най-много мрем от висока скорост
Високата скорост като първо нарушение на шофьорите е най-смъртоносна и през 2020 г., показват данните на Пътна полиция. Това е причината за 1516 тежки катастрофи, при които са загинали 158 души и 1931 са ранени. При всеки десети пътен инцидент заради несъобразена скорост е умирал човек.
На второ място сред най-смъртоносните причини на пътя са неправилните маневри. При 1280 катастрофи са загинали 127 души и са ранени 1720. Най-често регистрираните неправилни маневри, подредени според броя на загиналите, са внезапна промяна на посоката на движение (49 жертви), навлизане в насрещното движение (45 жертви), неправилно движение назад (9 жертви), неправилно завиване наляво (8 жертви), неправилно изпреварване при насрещно движещ се автомобил (5 жертви), неправилно преминаване в съседната лента (3 жертви), неправилно изпреварване на забранен за това участък и други.
Третото най-смъртоносно нарушение на пътя е отнемане на предимството, включително на пешеходци. През 2020 г. са регистрирани 1413 тежки инцидента с 56 загинали и 1720 ранени.
Перник и София с най-голямо намаление на загиналите
Въпреки общото намаляване на катастрофите, загиналите и ранените през 2020 г., в област Видин има увеличение и по трите показателя, показва статистиката. Там тежките пътни инциденти са с 14 повече, загиналите - със 7, а ранените с 22-ма. Увеличение в броя на загиналите въпреки тенденцията им за общо намаляване има още в областите Добрич, Сливен, Разград и Хасково.
Най-голямо е намалението при катастрофите и ранените в иначе проблемната област Пловдив, а в София -град, се отбелязва рязък спад на загиналите при катастрофи - през 2020 г. са с 40 по-малко, отколкото през 2019 г.
Шампион по намаляване на жертвите на пътя отново е Перник, където са загинали 11 души по-малко, отколкото през 2019 г., а спадът е със забележителните 78%.