Политическият трол с 1200 лв. на месец минимална “заплата”
Той винаги е анонимен и за 20-ина поста на ден изкарва колкото учител
Пиар услугите поскъпват с около 30%, когато става въпрос за политика
1200 лв. за двадесетина поста на ден в социалните мрежи - такава е минималната заплата за политически трол в условията на предизборна кампания този месец.
Въпреки че е грозно и неетично, много от политическите партии съвсем съзнателно прибягват до използването на подобни услуги онлайн.
Официално кампаниите им минават през традиционни и нови медии, с които партиите сключват договори и всички те по закон са публични. Неофициално обаче търсят и онези “сиви” източници на информация и мнения, които също имат способността да влияят на решения и избори.
Затова и съществуват троловете. Според интернет енциклопедиите
тролът е човек,
който публикува
провокативни
коментари
под дадена тема в социалните мрежи и блогове с основна цел да предизвика емоционален отговор от другите потребители, да попречи на нормалния тон на водения разговор или да насочи темата в друга посока. За разлика от инфлуенсърите, които се възприемат като лидери на мнение, тролът винаги е анонимен.
Политическите сили
избягват сами
да купуват
тролове, затова
предпочитат
да го правят
през агенции
Ако се наемат директно, това е по конкретен повод и за нещо, за което трябва бързо да се реагира. Цената е между 40 и 60 лв. на ден, като често има и допълнително възнаграждение за лидерите на групи, както и за авторите на посланията, известни повече като “опорки”, разказват специалисти.
В битката за вота често се включват и инфлуенсъри - известни личности, които са лидери на мнение по определени теми. Те могат да бъдат и експерти - лекари, инженери, когато темата е конкретна. При тях обаче заплащането е съвсем различно.
Известните получават най-малко по 5000 лв. месечно, за да рекламират нещо конкретно, докато експертите, които обикновено не са популярни, вземат 1500-2000 лв. Такива са парите, когато става въпрос за реклама на продукти. За прокламирането на партия или политически възгледи обаче сумите са доста по-високи и се договарят пряко, като инфлуенсърът не афишира това, което прави. Т.е. прави нещо като скрита реклама.
Впрочем включването в листите за тези избори на много известни личности, които нямат отношение към политиката, много напомня на инфлуенсър маркетинга, въпреки че е нова тенденция за политическия живот у нас. Идеята с популярните лица е по-скоро да се привлече внимание. Според рекламни специалисти дори не им се плаща директно, а по-скоро им се осигуряват други облаги.
Пиар услугите също поскъпват с около 30%, когато става въпрос за политика, обясняват запознати с ценоразписа. Причината е, че работата е интензивна, а залогът - голям.
Същевременно по време на парламентарни избори наетите пиар агенции не са чак толкова много, както при местни избори. Тогава обикновено се включват повече, тъй като и работата е по-малко централизирана.
Парите за пиар обаче никак не са лесни, още повече че съществува и рискът дали агенциите изобщо ще си ги получат. Практиката досега показва, че политическите сили понякога не си плащат борчовете. Печалната слава е най-вече за малките нововъзникнали партии и за онези, които не успеят да минат 1%. Големите политически сили като правило са изрядни платци, казват пиари.
Заради всички тези проблеми и най-вече заради опасността от фалшиви новини, пробутвани от тролове покрай изборите,
5 организации на
комуникационните
агенции у нас се
обявиха против
платените
коментатори
в мрежата,
като подписаха нарочна декларация. Това са Българското дружество за връзки с обществеността (БДВО), Българската асоциация на пиар агенциите (БАПРА), Асоциацията на специалистите по комуникации в общините (АСКО), Дружеството на пиар специалистите към СБЖ, Българската академична асоциация по комуникации (БААК) и агенции и индивидуални специалисти в пиара. Те заявяват: “Категорично обявяваме използването на платени или провокирани коментатори в социалните мрежи и онлайн медиите, известни като “интернет тролове”, за неетична и вредна. Разграничаваме се от прилагането на такава практика и още веднъж заявяваме, че няма да ги използваме в политически или други кампании.” (Виж интервюто долу.)
Д-р Александър Христов, управляващ партньор в пиар агенция “Параграф 42”:
На троловете им се казва
кого да атакуват и как да
заличават следите си
Обикновено се тръгва от фалшива новина, публикувана в маргинален сайт, обяснява председателят на Центъра за анализи и кризисни комуникации
- Г-н Христов, защо 5 организации на комуникационните агенции и специалисти написахте декларация против платените интернет тролове по време на предизборната кампания?
- Публичното пространство е изключително нажежено в момента, в резултат най-вече от пандемията и икономическите последици от нея. Именно поради това всички ние като комуникатори имаме отговорността към чистотата му, както и към недопускането на страхове, манипулации и всичко останало, което влияе негативно в обществото и създава тревожност и несигурност.
А като правило троловете - или по-скоро практиката да се използват - се активизират около избори. Особено когато залогът е голям или колебаещите се кого да подкрепят са много. Глобално се намираме и в ситуация на драстичен спад на доверието в източниците на информация и неетични и вредни практики като използването на тролове подкопават това доверие още повече.
- Колко опасни са те в предизборна ситуация? Толкова ли са много, че чак да излезете против тях с публична декларация?
- Към момента не наблюдаваме масови тролски прояви, но пък, както се казва, превенцията е най-добрата защита. Ако се появи такава активност в полза на една или друга политическа сила, много бързо и лесно ще можем да я идентифицираме и да я изведем на повърхността. Иначе по въпроса колко са опасни - като правило троловете втвърдяват позициите на привържениците на дадена политическа сила и нямат кой знае колко съществено влияние върху колебаещите се. Но пък тровят информационната среда. Често казвам, че да използваш тролове е като
да кихнеш
в пепелник –
цапаш опонента,
но и себе си
и цялото публично пространство. Вярваме, че никой няма полза от това.
- Как и защо се използват тролове в предизборни кампании?
- Идеята, разбира се, е да наклонят везните, да създадат атмосфера на одобрение или неодобрение към политическа сила или кандидат. Лично аз не съм попадал на информация за това каква е резултатността на троловете, но да, водят до изкривявания в публичното пространство.
Колкото до това как се използват - ангажират се определен брой хора, събират се в т.нар.
“фабрики за
тролове”
и всеки от тях има ангажимент да създаде някакъв брой фалшиви профили, да пуска коментари или да инициира дискусии в групи или форуми. Често в началото на дискусиите стои фалшива новина, публикувана в някой маргинален сайт - уж за по-голяма достоверност на “мнението”.
- С декларацията призовавате политическите сили също да я подкрепят? Някоя направи ли го вече?
- Към момента нито една политическа сила не е заявила открито, че няма да прилага тази практика. Надявам се, независимо от това, да не видим подобни прояви. Иначе като че ли комуникационните специалисти са единодушни, че няма да използват платени или провокирани коментатори в социалните мрежи и форумите, иначе казано, интернет тролове.
Тук е хубаво да направим едно важно разграничение. Троловете
винаги са
платени или
уговорени
от някого
На тях им се казва какво да пишат, какви фалшиви профили да развиват, кого да атакуват, как да заличават следите си. В този смисъл те се отличават от хората с определени характеропатии или странни пристрастия, които също изразяват мненията си в социалните мрежи. Често вторите също биват наричани “тролове”, но на практика не са.