Вежди Рашидов: Парите противопоставят талантливи хора един срещу друг
- Алла Пугачова, Муслим Магомаев, Баръш Манчо също имат заслуга към “Златният Орфей”, да имат ли парични претенции?
- Изтърван е балансът в помощта към всички. Сегментирането и подценяването на гилдиите водят до противопоставяне на талантливи български творци
- Васил Найденов, Кирил Маричков, Панайот Панайотов, Богдана Карадочева, Маргарита Хранова и още 60 от най-известните ни музиканти ще получават месечна парична премия през следващите 3 г. с решение на правителството. Навременна мярка ли е това, или е изгубено ценно време да им се помогне?
- Изброените имена не само че са безспорни, не само че са достойни, но те заслужават по-голяма награда за цялостен принос към българската държава и нация. Изключителни таланти и личности. С техните песни растяхме, станахме юноши и когато косите ни побеляха, още продължаваме да тананикаме техните мелодии там, където край реката се редяха тополите…
Тези хора много отдавна
трябваше да получат своето
признание
За мен е чест, че продължавам да живея с приятелски чувства към Васил Найденов, Кирил Маричков, още помня Пеци Гюзелев и неговите навлажнени очи и прегръдка на една тролейбусна спирка за това, че бях му помогнал да се лекува в чужбина, както Богдана и Стефан, с които прекарахме младостта си заедно.
- Това всъщност е награда за особени заслуги към българската държава и нацията и се дава за цялостен принос в областта на културата. Що е то “особени заслуги”? Вече има напрежение по този въпрос. Кой решава това и по какви критерии?
- Позволих си да дам пример, близък до вашия въпрос. По улиците на България има седем милиона достойни хора, но тeзи таланти са по-особени, защото те са кумирите на тези седем милиона. А критериите, по които е направен този списък, който аз върнах за поправяне на пропуснатите и за другите грешки, не е въпрос към Комисията по културата и медиите в НС. Отговорите на този въпрос можете да получите от комисията в Министерството на културата, съставена със заповед на министъра. Абсурдът е в това, че касае единствено конкурса “Златният Орфей”.
Спокойно утре биха могли да имат претенции и хората, които са лауреати на “Мелодия на годината”, “Пирин пее”, “Ален мак”
и много още фестивали. И сигурно техните претенции ще бъдат толкова основателни. Не бих се учудил, ако утре претендират за същите заслуги Алла Пугачова, Муслим Магомаев, Баръш Манчо, които също имат заслуга към “Златният Орфей” като носители на тази награда. И когато човек съставя подобни списъци, ползвайки безспорните таланти на България, той трябва да бъде изключително прецизен, за да не допусне противопоставяне на самите творци, на което сме свидетели днес.
- Подобни решения някак си винаги са настройвали негативно част от гилдията. Други го наричат справедлив жест. Дали наистина е така?
- Естествено е тези, които ще получат едни средства, да са доволни, други, които са пропуснати, да са недоволни. Това е рискът, когато тематично се раздават пари. Повтарял съм, че българската култура не се състои само от театри и музиканти, а е широк спектър от композитори, писатели, поети, художници, режисьори, прекрасни български имена, които също са големи творци и също заслужават да са подпомогнати, но те никога не са получавали нищо досега.
Парите поставят
талантливи хора
един срещу друг
Казвам това, защото в случая е изтърван балансът в помощта към всички. Сегментирането и подценяването на гилдиите водят до противопоставяне на едни талантливи български творци и това е недопустимо.
- Въпросът с паричната премия не беше ли решен, с вашата реализирана идея за 700 лева премия, която доживот получиха доста таланти? Дали някои няма да получават и двете суми?
- Въпросът ви е адекватен и Комисията по културата и медиите върна списъка на министерството именно затова, че беше допуснато дублиране, пропуски на имена и неточности.
- Някои музиканти сравниха списъка с ордена “Св. св. Кирил и Методий” и неговите степени, намеквайки за субективност.
- Орденът “Св.св. Кирил и Методий” е най-святият български орден. Такъв орден, както и да бъде степенуван, той е свят, защото орденът е приносител на човешко достойнство, а не на пари.
- Кой не трябва да бъде забравен и оставен на една достопочтена възраст без доходи?
- Изненадан съм, че преди да вкарам този законопроект за държавните награди, когато никой не получаваше нищо, имаше една тишина и спокойствие, в което хората като че ли бяха бедни, но по-щастливи. А днес ставам свидетел как парите могат да противопоставят талантливи хора един срещу друг.
А колкото до бедността и изоставените хора, аз винаги съм проявявал критичност и винаги съм апелирал държавата и държавните институции да не остават безразлични към съдбата на такива хора. Няма да забравя как в двата ми мандата на министър
с обич обгрижвах
Дома за
артисти
ветерани,
за които и днес мисля. Първото, което направих, беше гробищния парк на Алеята на творците, за да има едно чисто и подредено място за големите български имена, където завинаги да останат в паметта на българската нация. Защото моралът започва някъде оттам. Нито един творец не трябва да живее и да умира унизително.
- Не са ли тези премии някак “на парче”, който се обади, а това е тъжно? Къде е достойството?
- Ако те са подредени и има ритъм за тяхното раздаване, то тогава усещането “на парче” ще отсъства, за да може да остава у хората усещането, че това е процес, който не прекъсва.
Надеждата също
е вяра в доброто
- Не е ли нужно и справедливо да има един фонд за подобно положение като сегашната пандемия, за да не остават и млади, и стари без доходи?
- Фондовете трябва да бъдат захранвани със средства. Дарителите и пътищата, по които се финансират, се свиват. Затова имаме държава, социална политика и бюджет. Всичко е въпрос на политика.
- Вие как преценявате това решение на правителството? Имате ли идаея за други подобни опити да се помогне и опази българската култура?
- Ние трябва да разбираме какво означава всяка подадена от праавителството ръка и да знаем цената на това. Аплодисменти за премиера и правителството за това, че отпуска такива средства. Целият свят свива средствата, включително и за култура, а българското правителство дава 41 милиона за българското кино. Но когато тези средства се менажират и разпределят по един неправилен начин, то тогава вместо благодаря налице се появяват скандали. В живота едно от най-важните неща е да си добър мениджър, да бъдеш умен и талантлив.
- Нужен ли е ремонт на закона за киното между двете четения? Защо той винаги е бил ябълка на раздора - да си спомним протестите под прозорците ви като министър...? Кога българските кинодейци ф
ще могат спокойно да творят? Кога ще им стигнат парите?
- Направени са в Комисията по културата и медиите публични обсъждания от експерти и създатели на филми заедно с юристите на парламента.
Изчистени са спорните текстове, обсъдени са новите предложения между първо и второ четене, направен е един добър закона за българското кино, а не против българското кино. Дадени са безпрецедентните 25 милиона лева отгоре върху бюджета за кино и не виждаме причини този законопроект да не бъде разгледан на второ четене в пленарната зала. Единственото, което ни остава, е да пожелаем на добър час на новия закон, за да има средства за повече и по-добри и по-гледаеми филми, и българският зрител и данъкоплатец да бъде щастлив. Изкуството съществува заради публиката.
Песнопойка
Текстът на песента на Щурците", цитирана от Рашидов:
Дали аз закъснях или времето бързаше
Дали аз закъснях или всичко бе сън
Отшумя като приказка каквото ни свързваше
Отшумя като празничен звън
Припев: /3x/ Край реката редят се, редят се тополите - побелели от първия сняг
Аз те чакам за среща,
аз те чакам, но моля те - ти да минеш по другия бряг
Ще бъдем пак двама...
Ще си спомняме всичко отново за миг
Ще се срещнеме с погледи скрити през рамото и
ще тръгнем по своя път сами.