Вижте колко харчат за реклама във Фейсбук пловдивските политици
Пловдивските политици все по-активно настъпват във Фейсбук и широко използват платени публикации за агитация и пропаганда.
Най-голям бюджет за популяризиране на дейността си е отделил е кметът Здравко Димитров. Той е похарчил 4499 евро (8998 лв.) за спонсорирани послания. Това показват данните от Библиотеката за реклами на социалната мрежа за периода от 28 март 2019 г. до 25 януари 2021 г.
Благодарение на политиката за прозрачност на социалната мрежа става ясно, че през това време областният управител Дани Каназирева е инвестирала 8246 лв., депутатът от НФСБ Славчо Атанасов – 3848 лв., съветникът от „Демократична България“ Йордан Иванов – 2838 лв., кметът на „Тракия“ Костадин Димитров - 1900 лв., а шефът на червените съветници Николай Радев – 912 лв.
Почти всички от тези средства са отишли за предизборната кампания на местния вот през 2019 г., показва справката. След това единици от тях дават пари за спонсорирани послания.
“Нашите политици късно осъзнаха водещата роля на Фейсбук. Дори на последните парламентарни избори те не се рекламираха толкова, а голямото навлизане стана на местния вот през 2019 г.
Тогава разбраха, че това е канал, който не могат да пренебрегнат, ако искат идеите им да достигнат до хората“, коментира пред 24plovdiv.bg експертът по социални мрежи и дигитален маркетинг Любомир Чакъров.
Според него най-активният пловдивски политик е Здравко Димитров, който единствен е верифицирал своята страница във Фейсбук с 18 хиляди последователи.
“Стратегията на кмета е да пуска по две-три публикации на ден, но пък рейтингът на неговите последователи е по-нисък. Особено когато се случва съдържанието да не е толкова привлекателно“, отбелязва Чакъров.
Постовете на бившия кмет Иван Тотев пък имат по ограничен обхват, но по-голямо ангажиране от страна на потребителите. Тотев, който се очаква да бъде на челно място в листата на ГЕРБ, не е агитирал с платени публикации в последната година. Неговата страница има 11 хиляди харесвания.
Дани Каназирева пък се радва най-голям брой почитатели – 57 хиляди.
“При личните си послания във Фейсбук Каназирева постига добър резултат. Например публикацията за рождения й ден има над хиляда харесвания. Докато институционалните й съобщения събират двойно по-малко положителни реакции.
Въпросът при нея е доколко всичките й фенове са реални“, смята експертът, който е консултирал поредица от дигитални кампании в последните години.
Той посочва, че най-голямата грешка на политиците е, че възприемат социалните мрежи като поредния медиен инструмент – телевизия или радио.
“Фейсбук не е просто един канал, в който да си пускат опорните точки, а място, където да дебатират своите идеи със съмишлениците и критиците си“, обяснява Любомир Чакъров.
Той съветва борещите се за доверието на избирателите да не се страхуват и от хейта и злобните коментари, тъй като те увеличават разпространението на публикациите и им отварят допълнително поле за дебат.
„Друга грешка е, че почти всички от играчите в Пловдив крият негативните коментари под своите публикации. Може би единствено Каназирева не ги крие толкова много, а се опитва да влезне в контакт. Правилният подход е политиците да се опитат спорят доброжелателно и с най-острите си критиците”, отбелязва експертът по дигитален маркетинг.
Той припомни, че в началото мнозина от кандидатите за власт са агитирали през своите лични профили, но след са разбрали, че това не е най-правилното нещо. Тъй като от профилите не могат да правят спонсорирана реклама, а само от страниците.
Чакъров допълва, че добър пример за използването на спонсорирани послания е градският лидер на ДСБ Йордан Иванов, който по този начин разпространява усърдно полемичните си изказвания.
Силно представяне отбелязват и останалите съветници от дясната коалиция. Веселина Александрова от „Да, България“ е похарчила 1110 лв. за реклами. Другите две съветнички – Веселка Христамян и Добромира Костова, пък редовно участват в нажежените до червено дебати в големите пловдивски групи.
„БСП видимо изостава с представянето си в социалната мрежа. Не се знае кога и как ще влязат в предизборната кампания, но тяхна реклама не съм виждал досега”, казва експертът.
Най-влиятелната страница принадлежи на червения депутат проф. Иво Христов, който има 47 хиляди харесвания. В нея обаче социологът се изказва предимно по геополитически теми и рядко засяга пловдивските проблеми.
Сред по-активните социалисти са Николай Радев, депутатката Теодора Халачева, лидерите на БСП в „Централен“ и „Източен“ - Тодор Стоилов и Йордан Василев.
Пари, макар и по-скромни, се инвестират и в някои от партийните страници. Така например ВМРО-Пловдив е похарчила за реклама – 934 лв., „Съюз за Пловдив“ - 1234 лв., ДСБ – 298 лв, а Зеленото движение – 1290 лв.
На прилично ниво градят образите си и районните кметове на Пловдив, чиито страници се изграждат от професионални пиари.
“Решителната битка за изборите ще се води на терена на социалните мрежи, където Фейсбук си остава най-важният канал за влияние. Още повече, заради пандемията има огромен ръст на дигитализацията на обществото.
По наши наблюдения още в началото на първия локдаун имаше седемкратен ръст на достиганията на публикациите”, обяснява консултантът.
Значението на платформата на Марк Цукърбърг се потвърди още веднъж и на последните американски избори, където избраният президент Джо Байдън похарчи 89,1 млн. долара за предизборна агитация, а загубилият Доналд Тръмп – 85,2 млн.
Мерките за социална изолация ще затруднят силно партиите при провеждането на традиционните кампании – срещи на открито, агитация от врата на врата, митинги и концерти.
„В горещата фаза ще видим тотално присъствие на политиците в социалните мрежи. Те вече работят с професионални екипи по разгръщането на стратегиите си“, убеден е той.
Според него ключово за доброто представяне на вота ще бъде умението на кандидат-депутатите да получат подкрепата на своите привърженици, които да споделят и разпространяват техните послания в мрежата.
“Кой успее най-силно да мобилизира дигиталния си електорат, ще бъде с едни гърди пред другите“, заключава Чакъров.