Стоян Желев: Автомобилният пазар ще се възстанови най-рано през 2023 г.

25.01.2021 06:00 Георги Луканов
Пазарът на нови коли в ЕС се е свил с 23,7% през 2020 г.

l У нас по-новите и по-екологични модели се облагат по-тежко от

старите и замърсяващи

l Българските инженери разработиха първия в света 3D дигитален инструментален панел в новия Peugeot 208, казва изпълнителният директор на “София Франс Ауто”

- Г-н Желев, управляваната от вас компания София Франс Ауто ли е най-големият играч на пазара на нови автомобили, особено след придобиването на правата за официален вносител на Opel и Citroen?

- Много сме далеч от първото място! След придобиването на правата върху Opel и Citroen внасяните от “София Франс Ауто” марки автомобили през изминалата 2020 г. формират пазарен дял от едва 11,86% по данните на Асоциацията на автомобилните производители в България” (ААП). За сравнение първенците от “Рено Нисан България” държат над 30% от пазара, или почти 3 пъти повече. “Порше Бг” държат 14,5%, или с почти една четвърт повече, а “Еуратек” с една марка изостават само с малко над 300 автомобила… Така че ще се радваме, ако сме в челната тройка през 2021 г. , и нямаме никакви амбиции за лидерското място.

- Какво ще се промени като структура и начин на работа при продажбата на Opel у нас? Не е тайна, че марката е обичана в България и има голям потенциал?

- Opel е синоним на немско качество, прецизност, иновации. През последните години в лоното на групата PSA марката е във възход. Ще работим усилено, за да успее Opel да разкрие потенциала на продуктите си в дългосрочен план в една оптимизирана среда. Ще използваме цялата си експертиза в автомобилния бранш, за да

възродим

марката на

българския пазар

и да я издигнем до нови върхове.

- Какви промени ще настъпят в дилърската и сервизната мрежа на Opel?

- Досегашната дилърска мрежа на Opel се запазва, като сега тя ще работи заедно със “София Франс Ауто” за развитие на марката, за подобряване на услугите и пазарния ѝ дял. Целият ни организационен и управленски опит ще бъде концентриран, за да запазим доверието на клиентите на Opel и да спечелим нови фенове. Структурата за продажби и сервиз ще бъде запазена, като наша мисия е във всяко едно направление тя да бъде доразвита, за да отговори на високите стандарти за качество на Opel.

- Какво  ще се промени в дистрибуцията и какви са амбициите с марката Citroen в България?

- Досегашният вносител на марката – “Автомотор Корпорация”, със своите представителства в София, Пловдив, Варна, Видин  ще остане най-големият дилър на Citroen в страната. Амбицията на новия екип е да подобри представянето на Citroen на българския пазар, като увеличи пазарния дял на марката и повиши клиентската удовлетвореност във всички дилърства.

- Как ще оцените пазарните резултати на бранша у нас през тази кошмарна за бизнеса 2020 година?

- Автомобилният бизнес бе сред силно засегнатите от COVID-19. Динамиката му отразява цялостната икономическа конюнктура в страната. Спадът в продажбите варираше с различни темпове през годината и е за целия период почти 31% под нивото на 2019 г. С постепенното разхлабване на ограничителните мерки и намаляването на несигурността очакваме пазарът да се възстанови, като

достигне нивата

отпреди

пандемията

най-рано през 2023 г.

- Как се справи в условията на пандемия “София Франс Ауто”?

- Преминаваме през тревожни времена, в които здравето и безопасността на нашите клиенти и служители бяха и продължават да бъдат наш основен приоритет. Мобилизирахме се изключително бързо. Още в първия ден начертахме ясен план за действие. Бяхме изцяло фокусирани в предоставянето на безопасно преживяване. Пренасочихме работа към дигиталните ни канали, които развиваме непрекъснато и в които инвестираме от години, плод на години работа и далновидност по отношение на протичащите процеси. Може би и затова спадът в продажбите на Peugeot бе под средния за пазара – 27,7%.

- Какво очаквате да се случи с пазара на автомобили у нас и по света през 2021 година?

- Трудно е да се дават прогнози преди, да видим цялостната картина и как ще се развие здравната криза в страната и света. Не знаем какви мерки и за какъв период ще бъдат наложени. Вярвам, че след преодоляването на здравната криза ще следва плавно възстановяване и на пазара заедно с бизнеса. Тази година мина под знака на несигурността и неизвестното. Затова се надяваме на

по-високи нива

на продажбите

през следващата

година

Едно събитие от първите седмици на тази година със сигурност ще промени световния автомобилен бизнес – това е раждането на Stellantis. Групите FCA и PSA се обединиха, за да формират четвъртия по големина в света автомобилен производител, и това тепърва ще започне да дава своите плодове…

- Има ли амбиции “София Франс Ауто” още да разшири автомобилния си бизнес, като приобщи и други марки?

- Със сигурност нямаме такива амбиции. През следващите 5 години ни предстоят много сериозни предизвикателства, свързани с развитието на марките, които ни повериха. Екстензивното развитие на бизнеса е много примамливо с това, че води до бързо увеличаване на продажбите. Но не трябва да се забравя, че оперативните системи на компанията имат нужда от немалко време, за да се адаптират и да приобщят новия бизнес, без да се претоварват. Така че не възнамеряваме да се разрастваме екстензивно през следващите години.

- Какви нови модели да очакваме през 2021-а от предлаганите от “София Франс Ауто” марки?

- Със сигурност една от най-интересните и очаквани премиери е луксозният седан DS9. Това е първият голям френски премиум седан, който демонстрира френския експертен опит на един бързо развиващ се автомобилен пазар. Новото предложение в премиум С сегмента - DS 4, ще включва технологии без прецедент като електрификация E-TENSE, свързаност за елегантен и дигитален интериор, комфорт и динамично спокойствие.

Opel ще разкрие новото прогресивно лице на марката с новия Opel Mokka, наличен и в напълно електрическа версия. Ще посрещнем новите Opel Crossland и Grandland с обновен дизайн, ходова част и  кормилно управление.

В началото на годината лансираме новото поколение на едни от най-успешните модели на PEUGEOT – 3008, носител на над 65 международни награди, сред които “Автомобил на годината в Европа”, и седемместния 5008, изцяло преобразени, с хибридна версия с 300 к.с.и задвижване на четирите колела. Гореща премиера ще бъде и хечбекът 308. На пазара ще бъде пуснат и 508 PEUGEOT Sport Engineered, с който Peugeot Sport се присъедини към спортната програма на Световния шампионат по издръжливост.

През 2021 г. Citroen ще представи на българския пазар новите Citroen C4 и C4 Full electric, C3 Aircross, C5 Aircross PHEV, Citroen e-Jumpy, наскоро избран за международен ван на годината съвместно с другите два вана от триото на PSA – Peugeot e-Expert и Opel Vivaro-e.

- Какви трябва да са стимулите при покупка на нов автомобил и как да се ограничи вносът на употребявани коли, без това да противоречи на европейските директиви?

- От години се борим за промяна на принципа на данъчно облагане на автомобилите в България. Сега по-новите и по-екологични модели се облагат по-тежко от старите и замърсяващи. Това трябва да се промени възможно най-бързо, за да спре увеличаването на замърсяването на въздуха в големите градове. Тук даже не говорим за стимулиране на продажбите на нови автомобили, а за това да се стимулира закупуването на по-нови автомобили и

да се спре

огромният

ръст на

средната възраст

на българския автопарк.

- Кога според вас електрическите автомобили ще станат масови?

- Това вече е факт в скандинавските държави, но там има сериозни преференции за покупката им. Делът на електромобилите в Норвегия например е над половината от общите продажби – 54,3% за 2020 г. Ако включим и хибридите, делът на автомобилите, използващи електричество, ще е още по-голям. Въпрос на време е това да се случи и при нас, но е функция на изгодна цена, добър продукт и преференции за потребителите.

Важно е и развитието на мрежата от зарядни станции, защото, ако са недостатъчни, броят на реалните купувачи ще си остане много ограничен.

- Има ли шанс в България все пак да се построи истински завод за автомобили? 

- Теоретично – да. България е доставчик на различни компоненти за автомобилната промишленост. У нас се произвеждат части за двигатели, спирачни системи, електронни компоненти и др. Българските инженери от “Вистеон” разработиха първия в света 3D дигитален инструментален панел в новия Peugeot 208. Имаме познанието и капацитета да обезпечим ресурсно един такъв завод, остава да бъде осигурен оптималният икономически климат за неговото функциониране.

От друга страна, световното производство отбеляза огромен спад заради пандемията и не зная кога би се появила реално такава възможност.

България с най-голям спад в

регистрациите на новите коли в ЕС

В Германия продажбите през декември с почти 10% ръст

С драстичните 40,3% са се свили регистрациите на нови коли в България през декември, показват данните на Асоциацията на автомобилните производители в Европа - АСЕА. Продадените бройки от официалните вносители в последния месец на 2020 г. са едва 1707 нови автомобила при 2860 през декември 2019 г.

За цялата минала година са пласирани 22 368 фабрично нови возила, което е спад от 36,8 на сто спрямо 2019 г. Тогава пазарът на нови леки коли у нас е бил 35 371 бройки.

Така през пандемичната 2020 г. в България са

продадени над

13 хиляди по-малко

нови леки автомобила в сравнение с 2019-а.

По спад на продажбите в проценти България се нарежда на второ място, непосредствено след Хърватия (-42,8%). В Хърватия обаче са пласирани общо 36 005 нови леки коли през изминалата година, или с 14 000 повече от тези в България, при положение че у нас населението е почти два пъти по-голямо.

В Латвия и Естония (с общо население около 3 млн. жители), които също са с нисък пазар, общите продажби са над 32 000 - значително по-големи от тези в България. По абсолютна стойност най-малки са продажбите на нови автомобили в Кипър през 2020 година - 10 061 бройки, но при 1,1 млн. население.

Това означава, че пазарът на нови автомобили в целия ЕС е най-зле в България, отчитайки продажбите спрямо населението.

Като цяло пазарът на леки автомобили в Европейския съюз се е свил с 23,7% до 9,9 милиона бройки през 2020 година като пряк резултат от пандемията от COVID-19, сочи статистиката на Асоциацията на автомобилните производители в Европа. Мерките за ограничаване, включително пълно блокиране и други ограничения през цялата година, са оказали безпрецедентно въздействие върху продажбите на автомобили на Стария континент.

През 2020 г. се наблюдава най-големият годишен спад в търсенето на автомобили, откакто се води статистиката, като регистрациите на нови автомобили падат с 3 милиона бройки в сравнение с 2019 г.

Всички 27 пазара в ЕС

отбелязват двуцифрен спад

през 2020 г. Сред най-големите автомобилни пазара в региона Испания отбелязва най-рязкото намаление (-32,3%), следвана от Италия (-27,9%) и Франция (-25,5%), докато годишните загуби са значителни, но по-слабо изразени в Германия (-19,1%).

През декември 2020 г. търсенето на нови леки автомобили в Европейския съюз е спаднало с 3,3% до 1 031 070 бройки. Четирите най-големи пазара в ЕС обаче отбелязват много различни резултати. И Италия, и Франция са понесли двуцифрени загуби, като регистрациите на автомобили са намалели съответно с 14,9% и 11,8% през последния месец на годината. За разлика от това Германия отчита солидно увеличение (+ 9,9%), а представянето на Испания остана стабилно, тъй като броят на регистрациите е горе-долу същият като през декември 2019 г. 

Други от Мнения

Пречупване на тренда - ниските лихви спряха растежа на милионерските влогове

Вземащите кредит трябва да се съобразят с новата тенденция - лихвите ще се покачват Хората изчакват да видят докъде ще спаднат цените, за да получат по-изгодни сделки БНБ публикува редовната

Красен Станчев: Бъдещият кабинет не е на ротацията, щафета е - трябва да бъде разписано какво поема първият и какво предава

Обедняване и апокалипсис няма! Всички - без семействата с повече деца и част от пенсионерите, са по-добре в последните 2 г., казва икономистът - Държава пред катастрофа, икономика пред рецесия

Президентът си е основал звукозаписна компания и от там сега ще излязат редица нови хитове

Няколко коментара на извънредната и налудничаво динамична политическа обстановка: 1. “Да, България” винаги е била категорична, че експертният състав на правителството е това

Кабинет на ПП-ДБ само с техни министри не им дава по-добри възможности

Партиите - участнички в споразумението за излъчване на правителство от ГЕРБ-СДС и ПП-ДБ са заинтересовани да постигнат балансирано представителство в предстоящия кабинет

“Букър” тежи, колкото и да ръкопляскате или да хулите

Радвам се за Георги Господинов. Книга, писана на езика свещен, достигна до световно признание. Интересни са ми тези, които обругават, без да са чели Може би думата награда иде от това, че някой

>