"Холсим" иска с 15 г. да бъде удължена концесията на кариерата над Белащица
Концесионерът на спряната с граждански протести кариера за мрамор над Белащица поиска удължаване на концесията с още 15 години. "Холсим кариерни материали Пловдив" АД ("ХКМП" АД) е внесъл инвестиционното предложение в Регионалната инспекция по околната среда и водите в Пловдив.
В документа се посочва, че не се предвижда изграждане на нова техническа инфраструктура и разширяване на концесионната площ от 195 декара. 20-годишният договор изтича на 1 февруари т.г.
Строителните материали - мрамори, ще се добиват чрез пробивно-взривни работи. След това ще се товарят на автосамосвали и ще се извозват до инсталацията за преработка, където ще се извършва трошене, пресяване и сортиране
Концесионерът твърди, че в находището има запаси от 33 050 237 тона. Предвиден е среден годишен добив от 840 000 тона.
Работата на кариерата бе спряна преди година след дългогодишни протести на местните жители. Те се оплакват от взривовете и сериозното запрашаване на въздуха.
След намесата на премиера Бойко Борисов на 27 февруари 2020 г. енергийното министерство затвори предприятието.
Издадени бяха три наказателни постановления за нарушения на разпоредбите на Закона за опазване на околната среда и Закона за чистотата на атмосферния въздух от страна на "Холсим" за находище "Белащица", както и две наказателни постановления на концесионера на съседното находище "Белащица-участък "Юг" - "Пътища" АД.
Преди броени дни обаче Административният съд отмени министерското решение за кариерата. Областният управител Дани Каназирева обяви, че решението ще бъде обжалвано и няма повод за притеснение сред жителите.
"Каквото и да решат магистратите на горна инстанция, жителите на Белащица, близките села и Пловдив не трябва да имат притеснения, защото концесията изтича след броени дни – на 1 февруари 2021 година. Също така, по закон, спирането не удължава срока на съответния договор и този на разрешението или на концесията", посочи още Каназирева.
По думите й няма удължаване на концесионния договор и не трябва да има и за в бъдеще, поради редица причини – наличие на водоизточници, свлачище, сериозни предпоставки за замърсяване на въздуха, опасност за здравето и условията на живот на населението.
Предстои РИОСВ-Пловдив да реши дали да бъде извършена Оценка за въздействие върху околната среда на кариерата.