До месец е-билет през телефона за градски транспорт в София
До месец софиянци ще могат да си купуват през телефона и еднократен електронен билет за пътуване с градски транспорт. Тази опция се очаква да е налична в средата на февруари. В момента през платформата на Центъра за градска мобилност mpass може да се купи само дневна карта на цена от 4 лв. за неограничен брой пътувания през деня.
Това съобщи директорът на ЦГМ Димитър Дилчев на заседание на транспортната комисия към СОС относно изграждането на електронната система за таксуване.
Вече всичките 1108 превозни средства от наземния градски транспорт са оборудвани с 3914 валидатора, над 3300 бордови компютри и принтери, 3934 видеокамери, над 1100 паник бутона за шофьорите и др. Приключило е внедряването на системата в метрото, като там вече новите валидатори работят. Очаква се тези в автобусите, тролеите и трамваите да заработят до края на януари, отчете Дилчев.
Валидаторите са с QR и NFC четци, което позволява на пътниците да пътуват освен с карти, с безконтактни банкови карти, мобилен телефон и смарт часовници и други интелигентни устройства. Напрактика те ще служат като билет или карта. Пътникът трябва да доближи кредитната или дебитната си карта до валидатор и така автоматично ще се регистрира валидация в Системата. В рамките на деня тикет системата следи успешните валидации и след приключването на деня извършва еднократно таксуване по най-изгодната за пътника тарифа.
Готов е и новият уеб портал на ЦГМ. Оттам ще може да се подаде заявка за издаване или зареждане на карта, да се разгледа личната история на пътуванията и др.
Повече от месец вече работи и видеонаблюдението в градския транспорт, което е част от тикет системата.
Дилчев напомни, че системата струва 73 млн. лв. без ДДС, но според договора тя се изплаща на вноски до 2028 г., а към момента са платени 15,2 млн. лв. Цялата система трябва да е готова до 11 април, след това има 1 месец тестове, които ще приключат на 11 май. Дотогава тя трябва да бъде сертифицирана от НАП, за да може да заработи.
Друга новост е, че в устройствата на контрольорите, които ще могат да проверяват и пътуванията с банкова карта, ще има GPS. Така ще може да се следи работата на екипите.
Като една от най-значимите възможности на тикет системата Дилчев посочи аналитичните данни, които тя събира в реално време за всяка линия. Това ще даде възможност да се направят по-гъвкави разписания.
Борис Бонев от “Спаси София” отново попита защо чак сега се внедрява новата система в третата метролиния.
По предложение на шефа на транспортната комисия Карлос Контрера веднъж месечно ЦГМ ще докладват до къде е стигнал процесът по пускането на системата. Ще стартират и разговорите за нова тарифна политика - дали билетът да е според изминато разстояние или на пропътувано време.