Тамаш Хак-Ковач: Лихвите ще останат ниски още дълго

09.01.2021 11:00 Румяна Дeнчeва

2021 е годината, в която се очаква икономиката да започне възстановяване от щетите, нанесени й от пандемията. Каква е формулата за излизане от кризата, как COVID-19 променя света на парите и навиците на потребителите? „24 часа“ стартира поредица „Визионери“, в която ще представи мениджъри в различни сфери на бизнеса. Тамаш Хак-Ковач, новият главен изпълнителен директор на Банка ДСК избра „24 часа“ за първото си интервю.

Подходът просто да оставиш парите си в банка вече не работи. Затова ще предлагаме все повече инвестиционни продукти. Имаме желание и апетит да увеличаваме темпа на кредитирането, смята  Хак-Ковач

В края на миналата година оглавихте една от най-големите ни банки, г-н Хак-Ковач. Да очакваме ли битка за първото място?
Първо място по кой показател - пазарен дял, брой клиенти, обем отпуснати кредити - това са все показатели, по които Банка ДСК е на първо място. Но нашата амбиция е не само по някои, а по всички показатели да бъдем на първо място на българския пазар. Битка ли ще бъде това или не, дали ще се борим да останем на първо място и да спечелим първото място там, където не сме в момента, отговорът е да.


Какво, според вас, отличава българските банки и българските клиенти от другите?
Първата разлика е, че българските клиенти са по-лоялни към своята банка. Всъщност, от проучване на пазара става ясно, че те търсят преди всичко стабилност и по време на пандемията са станали още по-лоялни към настоящата си банка. Втората разлика е, че използват два пъти по-малко мобилно банкиране спрямо тези в Централна и Източна Европа. Това се вижда от проведено наскоро проучване, което сравнява банките в над 250 държави. Мисля, че именно в тази посока има голям потенциал за развитие. И това е така по много причини, една от които е, че мобилният телефон винаги е в ръката ти, а ако това е най-удобният начин за клиента, това е добре и за самата банка, защото му осигурява позитивно преживяване. Помислете колко пъти с мобилно приложение плащате сметката си в ресторанта или превеждате пари, това са все контакти с банката. В сравнение с извършването на операции в офис на банка, където се ходи все по-рядко. В петък вечер не си казвате «хайде да отидем до банката», в петък се ходи на кино и много рядко до банката. Аз мисля, че тази разлика е съществена и има голям потенциал за развитие. А ако разгледаме статистиката при нас в Банка ДСК, през тази година два пъти повече наши клиенти са ползвали мобилното приложение за банкиране от преди година - 89% е точното число. И третото отличие касае корпоративните клиенти, които използват кредити много по-често, сравнявайки с опита ми от Украйна и дори Унгария. Те имат по-висока задлъжнялост спрямо капитала, с това се отличават от колегите си по света.


Какви нови продукти ще предложите на клиентите си тази година?
Бих групирал новостите, които ще предложим така: На първо място, ще предложим нови възможности за отдалечено обслужване, по-добри функционалности, за да може на клиента да не му се налага да ходи в офиса. Все пак, разпространението на COVID-19 ще продължи и през тази година, колко дълго - още не е ясно, затова клиентите ни ще разполагат с възможност да правят всичко отдалечено. В този контекст, ще се стараем да усъвършенстваме мобилното банкиране. И в момента, ако сте клиент на Банка ДСК, може да станете потребител на мобилно банкиране напълно по дигитален път, само в рамките на няколко минути. През миналата година започнахме да доставяме банковите карти директно до клиента, на адреса му. Всичко това е свързано с предпазването от вируса, за да не му се налага да излиза от дома си. Такъв пример е и възможността да получи кредит без да посещава офис, от разстояние. Това е само първата група иновации, които са свързани с пандемията. Втората група новости са в резултат от лихвените проценти, които са много ниски и се очаква да останат такива. В тази връзка, ние ще подобряваме и увеличаваме инвестиционните предложения за клиента. Започнахме изграждането на мрежа от специалисти по инвестиционни продукти, които да консултират клиентите и да продават продукти, които предлагаме. Потребителите бяха свикнали да оставят парите си на депозит в банката и да получават лихва, но този подход вече не работи. Мисля, че банковият бизнес се развива на вълни и последната вълна са инвестиционните продукти. Когато работех в Германия, там да получиш кредит, дори ипотечен кредит, не е интересно - това е стандартен продукт, поискал, получил и си отишъл. А ако клиентът иска да има, или има инвестиционен портфейл и му трябва консултация за пазарите, какви нови усъвършенствани инвестиционни продукти се предлагат, това е новост. Мисля, че когато в България се внедрят тези продукти, българският банков пазар ще се интегрира с европейския. Това е много добра новост. В Банка ДСК ще се стремим да увеличим продажбите на инвестиционни продукти, печеливш вариант както за нас, така и за клиента, и в същото време да затвърдим имиджа ни на банка, предлагаща най-професионално обслужване. И третата група нови продукти са свързани със сегментирането. Тези клиенти, които биха искали да ползват повече удобства, ще могат да се възползват от новата ни услуга - пакети премиум, премиум плюс и платинум, в зависимост от възможностите. Те ще им осигурят личен банкер, кредитна карта с по-добри условия, единен достъп за бизнес и лични нужди, и много други предимста. Ако клиентът е готов да плати 25 лв. на месец, получава индивидуално обслужване от център за частно банкиране. Аз например съм такъв клиент и не плащам такси по отделни операции, по-добре е да платя 25 лв. на месец и моят частен банкер да реши всички въпроси. Ще създаваме множество сегменти, на които ще предложим различни пакети, в зависимост от това какво е важно за клиентите. И разбира се, ще продължим да кредитираме.


Как мислите, още дълго ли ще продължи царството на ниските лихви?

Краткият ми отговор е да, дълго. Не е ясно колко дълго. Трябва да се привиква към това, че това е новата нормалност. Всички бяхме свикнали с това, че лихвените проценти бяха относително високи. Трябва да приемем, че ставките могат да бъдат и отрицателни. Новото поколение не само свиква с това, но и както споменах - инвестиционните продукти са на мода.


Таксите на банките са предмет на особен интерес. Планирате ли промени в тарифната си политика?
Интересен въпрос. Трябва да е ясно, че разходите за обслужване ще бъдат все по-високи, защото заплатите растат, имотите стават все по-скъпи. Когато идваш в банков офис, плащаш какво - заплатата на този, който те обслужва, наемът на офиса, който също е скъп, а служителят физически се намира в него и те обслужва. Ако ме питате, аз мисля, че това е добра тенденция, свързана с повишаването на заплатите, затова обслужването в офис ще поскъпва. Но по отношение на цената за използане на онлайн услуги няма да се увеличава, а може би дори още ще поевтинява. Като цяло цената на банковото обслужване ще пада, заради все по-честото използване на дигитални канали.


Притеснява ли ви ръстът на кредитирането? А натрупването на лоши кредити заради пандемията и кризата?
Аз не съм г-н Радев (управителят на БНБ- б.ред), за да се притеснявам за целия банков сектор. Моите притеснения би трябвало да са свързани с Банка ДСК. Що се отнася до нашата банка, да, безпокои ме, но в друг план. Нямаме натрупване на лоши кредити. Не казвам, че няма да има, защото още не е ясно какво ще се случи с икономиката в условията на пандемията. Ние имаме желание и апетит да увеличаваме темпа на кредитирането.


Планирате ли конкретни стъпки за повишаване безопасността на банковите услуги?
Не знам какво точно имате предвид, но ще използвам възможостта да ви отговоря в два аспекта. Единият е чисто физическата безопасност. Днес тя има голямо значение и ние правим всичко нужно в нашите офиси , за да предпазим здравето на колегите и клиентите ни. Днес бях в наш офис и видях как са обособени работните места, така че да се разделят клиентите и колегите, защото се подписват много документи. Продължаваме да въвеждаме иновации, така че да предпазим и едните, и другите. Що се отнася до кибер опасността, тя в общи линии е проблем на глупостта на човека. Той сам разгласява своята информация. Вие не ме познавате, ако се приближа до вас и ви кажа дайте ми ключовете си от дома си, вие няма да ми ги дадете. Обаче, ако някой ви позвъни и ви поиска паролата за достъп, вие я давате. Даже банковите си сметки. Виждал съм изследване на руската банка и в него се казва, че най-склонни да разгласяват своите данни са мъжете на средна възраст. Така че обръщайте внимание и бъдете сигурни, че банката прави всичко необходимо да пази сигурността на клиентите.


Каква очаквате да бъде 2021 г. за икономиката и за финансовата система?
Очаквам тази година да бъде като миналата. През миналага година влязохме в криза, тази трябва плавно да стигнем предкризисния етап на икономиката.


Ако пандемията, която зарази икономиката стигне и до финансовата система, какво бихте посъветвали клиентите на банките?
Ако са клиенти на Банка ДСК, не бива да се тревожат. Ние сме най-голямата и стабилна банка.

CV

Тамаш Хак-Ковач е председател на управителния съвет и главен изпълнителен директор на Банка ДСК от ноември 2020 г. От 2000 до 2007 г. е оглавявал дъщерното дружество на Commerzbank в Унгария . От 2007 г. ръководи дъщерното дружество на Commerzbank в Москва, а от 2010 г. управлява дивизията на Commerzbank за Централна и Източна Европа (ЦИЕ). От 2012 г. той е бил председател на УС и главен изпълнителен директор на JSC OTP Bank, украинското дъщерно дружество на ОТП. Завършил е Университета по икономически науки в Будапеща, магистър по финанси и счетоводство. Учил е също в Университета на Саар, Саарбрюкен, Германия, във Виенския университет, Австрия и в Международния институт за управленско развитие, Лозана, Швейцария. От 2004 г. е сертифициран Chartered Financial Analyst®.

Други от Мнения

Пречупване на тренда - ниските лихви спряха растежа на милионерските влогове

Вземащите кредит трябва да се съобразят с новата тенденция - лихвите ще се покачват Хората изчакват да видят докъде ще спаднат цените, за да получат по-изгодни сделки БНБ публикува редовната

Красен Станчев: Бъдещият кабинет не е на ротацията, щафета е - трябва да бъде разписано какво поема първият и какво предава

Обедняване и апокалипсис няма! Всички - без семействата с повече деца и част от пенсионерите, са по-добре в последните 2 г., казва икономистът - Държава пред катастрофа, икономика пред рецесия

Президентът си е основал звукозаписна компания и от там сега ще излязат редица нови хитове

Няколко коментара на извънредната и налудничаво динамична политическа обстановка: 1. “Да, България” винаги е била категорична, че експертният състав на правителството е това

Кабинет на ПП-ДБ само с техни министри не им дава по-добри възможности

Партиите - участнички в споразумението за излъчване на правителство от ГЕРБ-СДС и ПП-ДБ са заинтересовани да постигнат балансирано представителство в предстоящия кабинет

“Букър” тежи, колкото и да ръкопляскате или да хулите

Радвам се за Георги Господинов. Книга, писана на езика свещен, достигна до световно признание. Интересни са ми тези, които обругават, без да са чели Може би думата награда иде от това, че някой

>