Билети в рейса и трамвая в София чак през май, когато тръгне електронната система
Ще става през мобилен телефон и банкова карта
Третата метролиния се оказала забравена при поръчката
Интегрираната автоматизирана система за електронно таксуване и видеонаблюдение в градския транспорт в София ще заработи през май, научи “24 часа”. И тогава трябва да бъде подновена продажбата на билети в автобуси, трамваи и тролеи, което е невъзможно от началото на 2021 г.
Тикет системата трябваше да заработи с началото на годината, но пандемията, болни техници, забавени доставки и оборудването на новата трета метролиния отлагат въвеждането на електронното билетче за пътуване.
Основната част, която е видеонаблюдението, обаче вече работи във всички превозни средства на столичния градски транспорт. Системите за програмиране, внедряване и монтаж на близо 13 хил. валидатори, бордови устройства, принтери и други, също са изпълнени. Вървят тестовете на различните системи и са направени обученията на всички служители, които ще работят с тикет системата.
Чрез нея пътуващите в столичния градски транспорт ще могат да си купят превозен документ чрез банкова карта директно от валидатор. Водачите също ще продължат да продават. От март 2020 г. обаче билет не може да се вземе от шофьора и заради пандемията не се знае кога това ще стане отново възможно. От 4 януари и контрольорите не продават билетчета, а следят за гратисчии и глобяват нередовни пътници.
С тикет системата ще може да се купи и валидира превозен документ и през мобилен телефон. Тя ще позволи и
онлайн зареждане на
карти за пътуване,
което ще спести
чакането по опашки
За първи път ще има и 190 автомата за зареждане на карти. Те ще са по оживените места в столицата. За наземния градски транспорт и за метрото билетът ще е един и същ, а не както сега – различен. Перфораторите пък отиват в музея, тъй като при новата система няма да се дупчат билетчета.
Самата валидация в превозното средство ще трае под 500 милисекунди. Ще става през електронни карти от новата система, банкови карти, мобилни телефони чрез генериран QR код или NFC. Билет, купен от водача, пък няма да се валидира.
Системата трябва да
проследява успешно
гратисчиите
и да прави бърз анализ на потока от пътници, за да се насочват повече коли по натоварените линии.
Благодарение на системата може да се въведе и чаканото от софиянци таксуване на пропътувано разстояние или време. За това обаче е нужно и решение на Столичния общински съвет. Според столичния кмет Йорданка Фандъкова и председателя на СОС Елен Герджиков за столицата би бил по-подходящ вариант, при който билетчето за градски транспорт важи за определено време.
Заради забавянето на старта на новата тикет система, невъзможността да се купи билет нито от водачите, нито от самите превозни средства, от “Спаси София” излязоха вчера с остра позиция.
“Тикет системата, струваща колосалните близо 100 млн. лв., която се изгражда от години, отново се отлага за неопределено бъдеще. Официалната причина - от ЦГМ са “забравили" в нея да интегрират новата линия на метрото, нищо, че тя се изгражда от 2015 година и от десетилетие се знае точно колко станции и изходи ще има тя. Същевременно гражданите няма откъде да си купят билет, тъй като контрольорите и водачите не продават билети, нова система няма, а поставените автомати в трамваите и тролеите бяха тържествено изхвърлени именно заради новата тикет система, която я няма. Глобяват се и онези, които искат да купят билет, но твърде често няма къде да направят това”, написаха във фейсбук от организацията.
“Електронната система
за таксуване вече
работи в метрото
В наземния градски транспорт също всичко е изградено. Предстои до края на месеца там да заработят валидаторите. Вече повече от месец работи видеонаблюдението във всички превозни средства, което освен сигурност за пътниците ни дава възможност да събираме и информация за запълняемостта на превозните средства. След като системата заработи, в продължение на няколко месеца ще следим данните за това кои са най-натоварените линии, в кои часове и в кои участъци. Въз основа на тях ще предложим актуализация на разписанията на градския транспорт, за да може той да стане по-удобен за софиянци. Предстои да се оборудва и цялата трета метролиния. Причината за забавянето е, че когато е правена документацията за обявяването на процедурата за тикет системата, не са били ясни детайлите за станциите на третия метродиаметър – входове, изходи и др. Става дума за детайли, но те са важни, за да може да се направи разчет за брой валидатори, устройства и др.”, обясни пред “24 часа” шефът на Центъра за градска мобилност Димитър Дилчев.
В момента активните карти за градски транспорт в столицата са около 700 000. Подмяната им с новите електронни карти ще стане на етапи и ще е безплатна за софиянци, уточни Дилчев.
Иначе в момента пътуващите с градски транспорт в столицата са с 1/3 по-малко от обичайния пътникопоток за това време на годината.