2021-а: назад към 80-те, но с високи технологии
Какво идва в живота ни с новата година
След вихъра на 2020 година, объркана и турбулентна, с какви тенденции идва новата 2021 г.?
Отиващата си година мина под знака на коронавируса. Новата година идва с надежда, че ще излезем от пандемията. Но тя вече промени живота ни по много начини. И даде старт на дълбоки нови трендове.
Какви нови тенденции идват, кои неща, с които сме свикнали, вече няма да са същите? За какво ще се говори през 2021 г.? “24 часа” събра прогнозите на познавачи на трендовете. Вижте прогнозите на Павлина Трифонова.
Ако не може да си позволите дом в провинцията, си подарете поне селски интериор
Затегнете коланите, защото е много вероятно 2021 г. да се окаже машина на времето, която ще ни пренесе в миналото. Разбира се, не чисто физически, въпреки че високите технологии бясно се развиват и неща, които преди години са ни се стрували невъзможни, днес са част от нашето ежедневие. А по-скоро се очертава да се върнем към начина на живот и модни тенденции от 80-те години, ако коронавирусът продължава да определя дневния ред на планетата.
Това означава, че все повече хора ще се насочат към провинцията,
ще заменят официалните
дрехи с широки тениски,
клинове и дънки, а късите
прически - с дълги коси,
които по-лесно се поддържат. Все неща, които са били актуални преди трийсет години, но към които принудително се връщаме сега заради ограниченията, налагани от пандемията.
Тенденцията да се напускат големите градове се наблюдава в повечето европейски столици и в световни бизнес центрове като Ню Йорк. Освобождават се големите офиси и всеки, който може да работи дистанционно, го прави. Това не е само финансово облекчение за изпитващите трудности фирми, но и за самите служители, които могат да се върнат към родните си места, където притежават собственост, и да не плащат скъпи наеми, за да са близо до работното място.
“Усещането е доста отрезвяващо, когато седите в малкия си апартамент с климатик и гледате приятели в инстаграм как свободно се радват на слънцето в провинцията”, казва Криспин Холбъроу от английската агенция за недвижими имоти Savills. По думите му почти всички, които купуват суперпървокласна къща в провинцията през последните месеци, имат жилище в Лондон, а тези със селски къщи, които са ги използвали за вили, ги превръщат в свой основен дом, изоставяйки трайно имотите си в британската столица.
“С COVID животът се променя драматично и хората започват да гледат на нещата по различен начин.
Богатите първи преоценяват
градския си начин на живот
и действат, тъй като имат по-големи възможности”, обяснява Едуард Рук от отдела за имоти в консултантската компания Knight Frank. Тяхно проучване е показало, че само през май броят на приетите оферти за имоти в английската провинция, които са на цени между пет и десет милиона, е скочил със 182% спрямо средното равнище от последните 5 г., като цените са били с около 64 на сто по-високи, което е следствие от засиленото търсене.
Същата тенденция се наблюдава и у нас. От Асоциацията на българските села съобщиха, че
сделките за провинциални
имоти са двойно повече спрямо миналата година, като най-много се търсят къщите, които са готови за живот. Предлагането на такива обаче не е голямо, което е проблем в много страни по света и обяснява защо половината от покупките на имоти в английската провинция са от чужденци. Просто тя разполага с всичко, което хората с възможности търсят в условията на пандемията – уединен живот, бърз интернет и сигурен достъп до добро здравеопазване.
И понеже не всички могат да си позволят толкова радикална промяна, компании за интериор побързаха да предложат вътрешни решения за пресъздаване на връзка с природата в градска среда. Фирмата Roofing Megastore е анализирала данни в търсачката на гугъл, преди да излезе със съвети към своите клиенти какво да купуват, за да преобразят домовете си максимално близко към селската среда. Тя предлага да се насочат към
антични огледала,
медни кранове
за чешми,
тъмносини цветове
в кухнята и
тъмнозелени в
дневната,
дървени ламперии,
макраме и украси от сухи цветя, точно същите, каквито ни учеха да правим в училище като деца.
Връщането назад в начина на живот обаче ще бъде съчетано с все по-голямо присъствие на интернет в него. Прогнозите са, че бумът в използването на социалните мрежи, започнал с началото на пандемията, ще продължи и през 2021 г. И тези, които се въздържат да са в тях, рискуват да останат в изолация от световните процеси. През последните 12 месеца
социалните мрежи
са регистрирали
346 млн. нови
потребители
по света и имат общо 4,57 млрд., което означава, че всеки втори жител на Земята разчита на тях за общуване и информиране. Фейсбук се очертава като безспорен победител по време на пандемията и продължаващите инвестиции в него са доказателство, че това е много ефективна рекламна платформа, кометира Себастиан Реденц от американската компания за комуникационни услуги Havas Media. Програмите за споделяне на видео “ТикТок” и за разговори “Зуум” също се радват на растяща популярност, което кара експертите да смятат, че и други социални мрежи ще пуснат функции за обмен на клипове, за да привлекат повече рекламодатели и да отговорят на увеличаващия се интерес към електронната търговия.
Според списание “Форбс” тя вече няма да се разглежда като отделен сегмент или като средство по-скоро за реклама, а ще стане интегрирана част от бизнес модела на повечето фирми. Същото се отнася и за висшето образование, където досега се правеше ясно разграничение между онлайн и присъствено обучение. Пандемията показа, че двете неща успешно могат да бъдат съчетавани и не е необходимо студентите да се местят да живеят за дълго време близо до своите преподаватели, достатъчно е да имат възможност да се срещат периодично, за да получават напътствия от тях по процеса на учене. И не е задължително това да е непременно в помещения на университета, може семинарите им да бъдат в хотел или конферентна зала, в които те да се събират на регионален принцип.
Хибридните модели се очертава да станат водещи и в сектора на забавления, с което да се сложи край на практиката новите филми да се пускат по различно време в киносалоните и в платформите за стрийминг съдържание. Ако те трайно започнат да се предлагат едновременно по различните канали за достъп и след приключване на пандемията,
кината ще трябва да
оправдаят своето
съществуване чрез
създаване на
превъзходно
преживяване
на клиентите си, включващо удобни места за сядане, храна и напитки, за да убедят хората, че си струва да напуснат домовете си и да дойдат в салона.
Пред подобно предизвикателство вероятно ще се изправят и някои ресторанти, след като доста от нас по време на заключването започнаха да си готвят сами и това взе да им харесва, тъй като знаят с какво точно се хранят и могат да се придържат към здравословна диета, което е важно условие за поддържане на добра имунна система в условията на пандемия.