Васил Тренев, изпълнителен директор на „Софийска вода“: 480 млн. лева са инвестирани във ВиК услугите и в мрежата на столицата

28.12.2019 17:35 Мариана Костова

10 години „Веолия“ в „Софийска вода“.

Ползите са за потребителите и обществото

Визитка

Васил Тренев поема ръководството на “Софийска вода”, част от “Веолия”, от 4 юни 2018 г. Преди това е член на Управителния съвет и изпълнителен директор на Общинска банка, заместник изпълнителен директор на “Топлофикация” ЕАД, шеф на направления “Информационни технологии” в две банки.

Завършил е машинно инженерство в Техническия университет в София, има докторантура по технология и преработка на пластмаси и магистърска степен от Югозападния университет в Благоевград по счетоводство и контрол. Владее четири езика: английски, руски, сръбски и френски.

Семеен, с четири деца.

- Г-н Тренев, през последните седмици стана ясно, че има потенциална опасност от водна криза в различни точки на страната. Има ли такъв риск за София и какви са водните запаси на столицата?

- Жителите на столицата могат да са спокойни. Водоснабдяването на София е обезпечено от наличните количества вода в язовирите „Искър и „Бели Искър. В момента има достатъчно вода да се подсигури потреблението на столицата за две-три години напред.

Освен това ние от „Софийска вода влагаме много усилия в ефективното управление и опазването на водата. Това наистина е важно, защото в световен мащаб, не само в България, климатичните промени и глобалното затопляне водят до засушаване и недостиг на питейна вода. Неслучайно наскоро водата започна да се търгува на Чикагската фючърсна борса, подобно на петрола и златото.

- София се бори със загубите на вода по мрежата. Как стоят нещата днес?

- Работим много сериозно в тази посока. Комисията по енергийно и водно регулиране е заложила загубите да се сведат на 42,2% до 2021 г., но ние успяхме да ги намалим още повече. През тази година ги свалихме приблизително до 39%, което е много сериозен успех предвид мащаба на мрежата ни. Реално около 80% от спестените загуби в цялата страна са от „Софийска вода.

Въведохме smart metering технология, както и много други дейности, за да

контролираме

и управляваме

по-добре

водния ресурс. Ще продължим да го правим и занапред.

- Как виждате представянето на дружеството в светлината на последния доклад на Комисията за енергийно и водно регулиране за изпълнението на показателите за 2019 г.?

- Докладът показва едно нещо – ВиК е сложен сектор и са необходими много време, усилия и инвестиции, за да бъде постигнат качествен скок в предоставяните услуги. Разбира се, "Софийска вода" AД винаги си е поставяло високи крайни цели и това ни помага.

Правим необходимото и постигаме стъпка по стъпка заложените целеви нива за качество на ВиК услугите. Някои от техническите и инвестиционни решения дават резултати напред във времето.

За нас е логично понякога да има разлики от поставените междинни (годишни) цели поради ред причини - технологични, финансови, времеви и други. Важното обаче е да сме фокусирани върху постигането на поставените цели за края на регулаторния период. Това на практика ще е едно обективно мерило дали оглавяваното от мен дружество е работило ефективно и ефикасно.

- Навършват се 10 години от влизането на „Веолия“ в „Софийска вода“. Какво се промени за това време, какво успяхте да постигнете и да промените?

- Много, много неща се промениха, при това към добро. Инвестирахме 480 млн. лева за подобряване на услугите и ВиК мрежата. Модернизирахме дру­жеството, въведохме технологични иновации за управлението на процеси и съоръжения, създадохме и сме в процес на създаване на още

дигитални услуги

за гражданите

Модернизирахме и ремонтирахме пречиствателни станции, резервоари и водопроводи. Оборудвахме лабораторния комплекс по най-съвременните стандарти, той трупа признати международно компетентности за анализи в нови и нови сфери. Като резултат от всичко – вече години наред надхвърляме параметрите за качество на питейната вода. За последните 10 години намалихме общите загуби на вода с близо 65 млн. куб. м на година, а това е половината от годишното потребление на вода в София.

На нас може да се гледа като на надежден и лоялен партньор на Столична община, защото имаме обща цел – грижа за жителите на града чрез предоставянето на качествени услуги. Постепенно се превърнахме в най-добрия ВиК оператор в страната, прилагайки най-високите международни стандарти на „Веолия”. Гарантирам, че амбициите ни не спират дотук. ВиК секторът изисква непрекъснати усилия – и инвестиционни, и организационни, и технологични.

- Готова ли е „Софийска вода“ за зелената икономика на бъдещето и как се виждате в него?

- "Софийска вода" припозна ценностите на кръговата икономика, споделяни от „Веолия, работим отдавна в тази посока и имаме резултати. Искаме да сме сред пионерите, които осъществяват промяната.

В пречиствателната станция за отпадни води в Кубратово се произвежда енергия от биогаза, отделен при гниенето на утайките. Така

отделяните

вредни емисии

в атмосферата

се минимизират,

което е пряка екологична полза за столицата. Освен това с произведената „зелена енергия се покриват напълно нуждите от електричество и топлина в станцията в момента. Амбицията ни е да постигнем енергийно неутрален бизнес и цялото потребление на „Софийска вода" да се покрива от зелена енергия от пречиствателния процес.

Отговорните компании трябва да се ръководят от принципите на зелената икономика, защото от всички нас зависи да се грижим за природата и бъдещето на децата ни.

- Пандемията постави предизвикателства пред много сектори и бизнеси. Какво се промени при вас? Как завършвате 2020 година?

- Основното ни предизвикателство беше да обезпечим непрекъсваемост на процесите за доставка на питейна вода, отвеждането и пречистването й, което гарантира максимално здравето на потребителите ни.

Гъвкаво променихме организацията на работа, за да пазим здравето на служителите ни. Въведохме допълнителни възможности за самоотчет на водомерите, така че да не се налагат физически посещения по домовете. Създадохме нови онлайн услуги, а други прехвърлихме да се правят и чрез обаждане до безплатния ни денонощен телефон. Целта ни беше да осигурим безконтактно обслужване и да улесним максимално нашите над 680 000 клиенти. И въпреки пандемията очакваме

да изпълним годишния

бизнес план,

одобрен от КЕВР. Въпреки наложените административни ограничения във връзка с пандемията инвестициите ни ще са 100% от предвидените. Рехабилитирали сме около 41 км водопроводна мрежа, изградили сме над 1 км (1060 м ) нови и сме подменили над 2 км (2036 м) канали. Приключихме със строежа на нов метан танк за оползотворяване на утайки и производство на допълнителна „зелена енергия в Кубратово.

- В какви проекти ще инвестирате през 2021 г.? Каква инфраструктура е необходимо да се поднови и построи?

- Предвидените инвестиции за 2021 г. съгласно бизнес плана са 35,2 млн. лева, но актуализираната ни инвестиционна програма е 38,7 млн. лева.

Ще продължим да инвестираме в подмяна на участъци от водопроводната мрежа, като планираме да подменим още около 40 км водопроводна и над 2 км канализация.

Акцент в инвестициите ни ще бъде подмяната и монтажът на нови приходни водомери, както и поетапно внедряване на система за дистанционно отчитане.

- Какво е качеството на водата, която тече по чешмите в София?

- Със семейството ми пием вода само от чешмата,

водата в София

е с отлични

характеристики.

Тя идва от планински водоизточници, някои от които са от подножието на Мусала.

Въпреки това подлагаме на анализ състава й, пречистваме я и поддържаме с по-добри параметри от държавните стандарти за качество. Всеки един от близо 1 400 000 наши потребители може да следи качеството на водата в неговия квартал, като пълната информация от анализите е на разположение в нашия сайт.

- В момента тече обсъждане на Закона за ВиК. Как оценявате новите предложения?

- Като най-големия ВиК оператор по брой обслужвани потребители и мащаб на ВиК мрежата в България ние имаме много добра професионална експертиза. Знаем от практиката кои са работещите решения, кои са недотам сполучливи. Активни участници сме в Съюза на ВиК операторите и дадохме нашите предложения по текстовете на законопроекта.

Не можем да скрием, че проектът се нуждае от много работа, за

да осигури

равнопоставеност

на публичните

оператори

по стандартите на европейското законодателство.

- Как виждате публично-частното партньорство в бъдеще на фона на реорганизацията на водния сектор в България?

- Това е работеща и ефективна формула. Казвам го от опита на „Веолия” в партньорството й със Столична община. Невинаги е лесно, но баланс винаги има, когато е търсен. Общината има задължението да изисква най-добрите услуги за гражданите, докато частната компания може да осигури допълнителни компетенции, технологична експертиза, иновации и ресурси. Резултатът е по-добри услуги за хората и отговорно управление на водния ресурс. Печелят потребителите, печели обществото.

„Софийска вода“ през последните 10 години

- 480 млн. лв. инвестиции

- Над 680 000 клиенти и почти

- 1.4 млн. души население, за които се осигуряват услуги

- Над 6000 км поддържана ВиК мрежа

- Близо 650 км нови и подменени водопроводи

- Над 90 км нови и подменени канали

Други от От страната и света

Владимир Малинов обсъдил пренос на природен газ с енергийните министри на Молдова и Сърбия

Служебният министър на енергетиката Владимир Малинов участва в министерската сесия на първия Международен енергиен форум, който се проведе вчера в Истанбул с участието на енергийните министри от

Международна киноложка изложба с 800 кучета в Стара Загора

Изложбата събира кучета от 108 породи и международно жури от италиански специалисти Първата по рода си, международна киноложка изложба „Самарско знаме“ стартира днес в Стара Загора и ще продължи и

Ценна икона от манастир в Света Гора "посети" храмове в Тервел и Дулово

Иконата от манастир в Света Гора "Честният пояс на Пресвета Богородица" събра миряни в храм „Св. Георги Победоносец" в Тервел в петък и днес в църквата в град Дулово

Стратег на Радев основа партия, хвалят президента, привличат "отвратените"

Но държавният глава и хората около него не са писали уставните ни документи, уточняват от "България може" Проф. Александър Маринов, доскорошен съветник и стратег на президента Румен Радев

Десетки сигнали за щети от силния вятър в Хасково

Общо 12 сигнала за причинени от силния вятър инциденти през последното денонощие са получени в пожарната в Хасково до ранния следобед днес. Най-много те са в областния град

>