В дигиталната класна стая учат най-важното умение: сам да търсиш знание
Във врачанската гимназия “Козма Тричков” отчитат, че онлайн обучението прави активни ученици, които преди не са се изявявали
Проектът “Образование 4.0” на вестник “24 часа” и VIVACOM, който стартира през 2018 г., изведе темата за трансформацията на класната стая в синхрон с революцията в дигиталните технологии.
Като част от инициативата беше популяризирано използването на облачни платформи за обучение и споделяне на ресурси, правене на тестове и оценяването им онлайн и дистанционно, използване на електронен дневник, мултимедийни платформи за учебно съдържание като видеоуроци и други начини за по-ефективен учебен процес.
Ползите и предимствата на дигитализацията се доказаха на практика по време на извънредното положение.
Продължаваме да разказваме за добрите примери при използването на технологиите в българското образование.
Още преди пандемията в средното училище “Козма Тричков” във Враца имаше часове и занятия в електронна среда. Ситуацията с коронавируса ускори използването на дигитални ресурси и решения. Преподавателите в гимназията имаха и известна подготовка за подобен преход. Част от тях бяха участвали в обучения по програма “Еразъм+” и беше въпрос на време и мотивация този начин на работа да стане масов.
Днес, придобили и практически опит, учителите се чувстват все по-уверени в използването на цифровите технологии. Учебният процес е много по-интерактивен и по-увлекателен.
“Създаде се атмосфера на внимание и желание за участие, подобри се мотивацията за учене, а оттам и резултатите са удовлетворяващи - казва директорката на гимназията Нели Борчева. - А
от анонимност
излязоха много
ученици,
които в другите условия не бяха активни и не се изявяваха.”
За младите хора дигиталната комуникация е нещо естествено и затова учебният материал се възприема по-лесно, когато е представен така. Затова простото разказване на урока не е преподаване и слушането не е разбиране. Наложи се да се преосмисли организацията на учебния час.
Според Нели Борчева анализът на работата в електронна среда за миналата учебна година показал, че голяма част от учениците намират новата форма на обучение за интересна, мотивирани са да създават собствени продукти - видео- и аудиозаписи, презентации, интервюта, анимации, колажи, и да прилагат на практика знанията по няколко предмета.
Работата в електронна среда стимулира креативността на учениците, развива въображението им, а тъй като се изискват комплексни познания по няколко предмета повишава се и мотивацията за учене. Много успешно в гимназията се работи и чрез проектно базираното обучение.
След минаването на онлайн обучение през ноември са
създадени екипи
- виртуални
класни стаи,
за различните видове подготовка.
Както споделят преподавателите, комуникацията с родителите е много важна. Тя става чрез виртуални срещи и електронния дневник.
През тази учебна година във врачанската гимназия прегърнаха доста ентусиазирано иновацията за обучение по финансова грамотност чрез интегрирано междупредметно взаимодействие. С нея училището е вписано в списъка на иновативните.
Теми от сферата на финансовата грамотност ще бъдат преподавани през призмата на учебното съдържание по математика, чужд език, география и икономика и предприемачество.
Така се излиза от сферата на конкретния учебен предмет и се преминава в контекст на ученето на основата на общочовешки теми и проблеми.
Предстои този добър опит да бъде споделен с партньорски училища от Димитровград и Пазарджик.
Когато започна обучението от разстояние, на гимназия “Козма Тричков” се наложи да даде на нуждаещи се ученици само 12 таблета. От средствата на училището бяха предоставени и лаптопи на учителите.
В 14 от 16-те стаи в сградата са
монтирани
интерактивни
дисплеи
със съответния софтуер, което променя начина на обучение на целия клас.
Дигиталното представяне на учебния материал е онагледено с мултимедийни и 3D ресурси.
Учителите и учениците имат възможност да създават свое съдържание. На учениците в прогимназиален етап са предложени занимания, насочени към природните и дигиталните науки в избираемите часове и извънкласните дейности, с което се цели да се провокира интересът им към STEM направлението.
В училището
се обучават
424 ученици от
V до ХII клас,
разпределени в 16 паралелки. Педагогическите специалисти са 29, а повечето от тях имат висока степен на квалификация.
Учениците в гимназиалния етап се обучават в профилирани и професионални паралелки. Профилите са “Предприемачески” и “Икономическо развитие”.
От тази учебна година има прием в 2 професионални паралелки - “Администрация и управление”, професия “Икономист”, която надгражда и развива обучението в профил “Предприемачески”, и професионално направление “Електроника, автоматика, комуникационна и компютърна техника”, специалност “Техник по автоматизация”.
С тазгодишния прием се поставя началото на превръщане на гимназията в училище от ново поколение, ориентирано към съвременните тенденции.
Успешен партньор на “Козма Тричков” е врачанската симфониета. Чрез нея се реализира
музикалната
образователна
програма на
фамилия
Ешкенази
“Фортисимо клас”. Фондация “Инициатива за финансова грамотност” пък е водещият партньор на гимназията в реализирането на иновативния проект, както и местни бизнес и финансови институции.
“За нас е много важно да не загубим човешкото лице на общуването, макар и виртуално - допълва директорката Борчева. - И затова се стремим във виртуалния учебен час да имаме същото поведение и самоконтрол, както в присъственото обучение в класната стая. Стараем се да възпитаваме и изискваме да се спазва определен тип онлайн поведение, онлайн култура.”
Учителите усещат, че обучението от разстояние е най-добрата възможност в сегашната ситуация. В същото време виждат, че обучението в електронна среда е първата стъпка към формиране на важното умение за мотивиране на учениците сами да учат.
“А това е важно, защото светът се променя драматично бързо и не можем да си позволим да изоставаме. И ако нямаш умението сам да търсиш знание, много трудно ще се справиш с предизвикателствата”, казва Нели Борчева.