Бъдещи банкери учат как се правят сайтове за електронна търговия
В плевенската гимназия “Интелект” създават иновативен материал за обувки от дъвка
Проектът “Образование 4.0” на вестник “24 часа” и VIVACOM, който стартира през 2018 г., изведе темата за трансформацията на класната стая в синхрон с революцията в дигиталните технологии.
Част от инициативата беше популяризирането на облачни платформи за обучение и споделяне на ресурси, правенето на тестове и оценяването им онлайн и дистанционно, използването на електронен дневник, мултимедийни платформи за учебно съдържание като видеоуроци и други начини за по-ефективен учебен процес.
Ползите и предимствата на дигитализацията се доказаха на практика по време на извънредното положение.
Продължаваме да разказваме за добрите примери при използването на технологиите в българското образование.
Къде отива употребената дъвка? Най-често залепва на неподходящо място и няма почистване. А ако я направим полезна чрез рециклиране?
Така разсъждават ученици от XI клас, специалност “Банково дело”, в Държавната финансово-счетоводна гимназия “Интелект” в Плевен.
Като екип на учебна компания учениците събират изхвърлени дъвки и след обработка създават иновативен материал - от него могат да се направят подметки за обувки.
Постижението
е оценено на
онлайн
национално
състезание
през юни
Отличени са още две ученически фирми. В производствения цех ученици от XII клас в специалността “Икономическа информатика” са измайсторили от смола покривка за маса, която се чисти като мушама. Във фирмената работилница единайсетокласници, бъдещи банкери, са създали тонизираща напитка от пчелен мед.
В “Интелект” действат 6 учебни компании по програма “Джуниър Ачийвмънт” - България. Работата в предприятие е учебен предмет - изучава се от 2 до 4 часа седмично според специалността. Учениците сами избират президент на компанията и определят щата - назначават си счетоводители, специалист по човешки ресурси, касиер.
“В учебните компании има истински пари, макар и малки суми. Учениците се учат да управляват тези пари. Учат се и да ръководят дейности, поемайки цялата отговорност. В бизнес начинанието учителят е ментор, но и ролята на координатор не е лека - трябва да направлява и строго да контролира всяка стъпка”, казва зам.-директорът на “Интелект” Галя Димитрова, преподавател по икономика и право.
Преди време тя се
спънала в
найлонова
торбичка,
хвърлена пред
училището
“Хайде да помислим за втория живот”, провокирала тя учениците.
Скоро в учебната работилница те изплели на ръка от найлонови нишки чанти, портмонета, подложки за чаши и чинии. С иновативното изделие учебната фирма станала “Компания на България” с право да се състезава с 26 държави в международен конкурс.
Първата организирана компания в “Интелект” е книжарница, отворена и до днес вече 22 г. Преди училището да мине на онлайн обучение, търсена е и борсата за стари учебници. Провеждали я в междучасията близо 5 часа на ден. Продавали почти на половин цена - и бизнесът върви, и клиентите доволни - снабдяват се с по-евтини учебници.
“Всички компании създават и иновативен продукт, с който участваме в състезания всяка година. За успеха няма универсална формула - зависи от инициативата на учениците и как я защитават докрай с работа”, обобщава Галя Димитрова.
Как да поощрим
креативното
мислене
на ученика
Тази посока следват в “Интелект” при преминаването към обучение в електронна среда.
“През пролетта само за седмица пренастроихме похватите на работа и дистанционно завършихме успешно учебната година. При повторното преминаване към онлайн от 29 октомври вече я няма изненадата.
Включиха се всички колеги и ученици. И 2-те платформи, по които работим, позволяват
пълноценна
комуникация
между учители
и ученици
От дистанция и родителят може да влезе в платформата и да се информира как се справя детето му.
Традиционните хартиени дневници и бележници вече минаха в историята. Замества ги съобщението, пратено на телефона на родителя - ученикът не може да скрие дали е изпитван, каква е оценката му и има ли забележка на преподавателя.
Ако подготовката на ученика не върви, родителят може да реагира - да се обади на класния, на учителя”, описва плюсовете на дистанционното обучение директорът на “Интелект” Емил Райков.
За да направи ученето забавно и приятно, учителката по немски Анелия Първанова събужда интереса на учениците с иновативна учебна платформа. Предлага 7 различни режима на обучение, а учениците избират кой е най-добрият за тях. Този избор насърчава мисленето и фантазията на ученика. На урока той сам създава термини и дефиниции, с разсъждения прави изводи.
Когато стига до заключения, преоткрива себе си.
Няма го
ултимативния
тон
- ученикът по своя воля върви по пътя на откривателството.
Платформата проследява напредъка и с незабавна обратна връзка фокусира къде са проблемите.
При втория етап на дистанционното обучение помагат и дискусиите, организирани след прожекция на научнопопулярни филми в областта на историята, географията, химията и физиката, а в литературата - образци на художественото кино. За проверка на знанията се правят редовни тествания.
Коронавирусът отложил за февруари 2021 г.
спечелен
миналата година
проект, наречен
дигитален бизнес
“Три седмици наши учители и ученици трябваше да бъдат във водещи фирми в Дъблин, Ирландия, и там на живо да видят как действа дигиталният бизнес в напреднала европейска страна.
Преди старта на проекта, верни на девиза на “Интелект” - “Не за училището, за живота учим ние!” учениците натрупаха сериозна подготовка - усвояваха как да правят сайтове за електронна търговия и да презентират продукт, овладяваха тънкостите на маркетинга и рекламата”, оценява Райков.
Тази година гимназията спечелила проект за цифрови технологии за обучение в Брага, Португалия. В края на юни-началото на юли 25 ученици и 5-има учители икономисти ще се запознаят с напредъка в цифровизацията в иновативния център.
“На 29 октомври пуснахме проект за обмяна на практики по дигиталното образование с още 3 европейски страни. Обучителните организации са от Германия, Австрия и Гърция.
Планирани са
4 дигитални
работилници,
ще са присъствени, ако отпаднат мерките за коронавируса. В тези работилници ще обменяме опит как дигиталните форми помагат на учителя.
Обмяната на платформи ще покаже къде сме ние и как колегите се справят. Важното е да обогатим направеното, за да сме полезни”, смята Райков.
“Знанието спасява, или “Интелект” срещу зависимостите” е поредният спечелен проект в партньорство с община Плевен.
Чрез електронната платформата Zoom 200 ученици или цели випуски могат да участват онлайн. Ще научат как младият човек да се защитава от зависимостите от опиати, алкохол, хазарт. Като
училище -
посланик на
европейските
ценности,
гимназията, в която учат 500 души, е канила в свои дискусии еврокомисаря Мария Габриел и евродепутата Цветелина Пенкова.
Целта на “Интелект” е с активна работа да стане ментор и да обучава други училища на европейските ценности.